Syge pæretræer
Fra : Dennis

Dato : 17-07-06 13:34

Hej Gruppe,

Jeg har 5 ældre pæretræer i min have, som alle er blevet ramt af et
eller andet. Se billeder på http://havebilleder.webbyen.dk
De blomstrer fint i foråret, men så snart sommeren starter begynder
bladene at få orange pletter og de giver ingen frugt.

Er der nogen der kender sygdommen og ved, om der kan gøres noget eller
om træerne er til fældning?

/Dennis

Fra : Rene Joergensen

Dato : 17-07-06 13:34

Dennis <dbirch@mail.dk> wrote:

> Er der nogen der kender sygdommen og ved, om der kan gøres noget eller
> om træerne er til fældning?

Det ligner det som vores pæretræ har, og som jeg har googlet mig frem
til at være "gitterrust".

--
-René

Fra : Kim S

Dato : 17-07-06 15:30

"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det ligner det som vores pæretræ har, og som jeg har googlet mig frem
> til at være "gitterrust".

Så havde det jo været pragtfuldt, hvis du osse var komme med en kur ?

Mvh, Kim

Fra : Rene Joergensen

Dato : 17-07-06 15:42

Kim S <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

> Så havde det jo været pragtfuldt, hvis du osse var komme med en kur ?

Hvis jeg kendte en, havde jeg gerne fortalt om den.

Men jeg kan da en: Fæld træerne.

--
-René

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-07-06 17:42

"Dennis" <dbirch@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bladene at få orange pletter og de giver ingen frugt.
>
> Er der nogen der kender sygdommen og ved, om der kan gøres noget eller

Ifølge min bog om frugtavl skyldes det en svamp der kun kan overleve på
sevenbom. Latin: Juniperus sabinae og enkelte andre juniperus arter.
Jeg ved ikke helt hvad det er men husker at min nu afdøde bror havde samme
problem og han havde fundet ud af at det stammede fra enebærbuske så jeg
gætter på at det er enebær der er tale om. Det nævnes også i bogen at der er
tale om kirkegårds planter som enebær jo også typisk er.
Vi har selv problemet på det ene af vores to pæretræer og vi har tre af den
slags træer/ buske man finder på kirkegårde.
Eneste kur iflg. bogen er at fælde sevenbom træerne.

Steen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-07-06 18:57

On Mon, 17 Jul 2006 18:41:59 +0200, "Steen Jakobsen"
<noway@nopost1.tele.xx> wrote:

> [...]
>gætter på at det er enebær der er tale om. Det nævnes også i bogen at der er

Ja, Juniperus er enebær.

>tale om kirkegårds planter som enebær jo også typisk er.

Hvad er det dog for en bog som bruger det fæle, ikke-eksisterende ord
'kirkegårdsplanter'?

(Ja, jeg bryder mig ikke om det ord - når folk spørger efter et eller
andet til haven som opfylder et bestemt formål, og jeg så foreslår en
thuja, taks, enebær eller lign., som præcis passer til det de søger, så
kommer det med afsky i stemmen: "Det skal ikke være kirkegårdsplanter".
Det er jo en forkvaklet indstilling at have, især fordi de selv samme
mennesker ikke har nogle problemer med _kun_ at bruge den slags planter,
når deres kære familie stiller træskoene og skal have gravstedet plantet
til.)

Nå, det må så være dagens mavesure indlæg
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-07-06 20:22

> [...]
> kommer det med afsky i stemmen: "Det skal ikke være kirkegårdsplanter".
> Det er jo en forkvaklet indstilling at have,

HØRT!

Mvh Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-07-06 23:51

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvad er det dog for en bog som bruger det fæle, ikke-eksisterende ord
> 'kirkegårdsplanter'?

Mon ikke det kommer af, at nogle mennesker har et lidt traumatisk forhold
til kirkegårde og derfor ikke vil se ders have komme til at 'ligne en
kirkegård'?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-06 07:57

On Tue, 18 Jul 2006 00:51:08 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Mon ikke det kommer af, at nogle mennesker har et lidt traumatisk forhold
>til kirkegårde og derfor ikke vil se ders have komme til at 'ligne en
>kirkegård'?

Sikkert.
Men en have kommer ikke til at ligne en kirkegår bare fordi man planter
en eller 3 thujaer. Det har mange folk meget svært ved at forstå.

Det er nok det som irriterer mig mest ....

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-07-06 11:59

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> planter en eller 3 thujaer. Det har mange folk meget svært ved at
> forstå.
>
> Det er nok det som irriterer mig mest ....

Jeg er næsten, men ikke helt sikker på, at det er duften af de nævnte
planter der giver den association. Vi har 2 kæmpethujaer ( de er meget
smukke ) og så een af den krybende slags i baghaven, De dufter meget
især meget om aftenen, og det får mig altså til at tænke på duften på en
kirkegård, og det generer mig ikke, men jeg kan godt se, at det ikke er
et særlig heldigt ordvalg man bruger om dem.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-07-06 23:57

Mads Lie Jensen wrote:

> Men en have kommer ikke til at ligne en kirkegår bare fordi man
> planter en eller 3 thujaer.

Jeg har selv en lille rem af huden efter at have arbejdet på en kirkegård i
10 år. Jeg kunne aldrig drømme om at plante f.eks. en tax-hæk, men de to
kolonorme thujaer, der stod i haven, da vi overtog, nænner jeg altså ikke at
fælde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-07-06 18:39

> [...]
> <noway@nopost1.tele.xx> wrote:
>
> Ja, Juniperus er enebær.

> Hvad er det dog for en bog som bruger det fæle, ikke-eksisterende ord
/
Nå ja godt ord igen. Jeg var egentlig ikke ude på at fornærme nogen. Jeg
prøver blot på at bidrage med det jeg har fundet ud af og så var det famøse
ord en nemmere måde at forklare det på når man ikke kender alle de latinske
navne på planter der kan være tale om, og nemmere at forstå for alle de folk
der heller ikke kender de navne.

Steen.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-07-06 22:36

On Wed, 19 Jul 2006 19:38:40 +0200, "Steen Jakobsen"
<noway@nopost1.tele.xx> wrote:

> [...]
>navne på planter der kan være tale om, og nemmere at forstå for alle de folk

Det var skam ikke for at fornærme dig. Hvis du opfattede det sådan, så
undskylder jeg.

Jeg hører bare det ord så tit og ser folk ligge noget i det som vel i
bund og grund undrer mig. Ordet bruges sjældent i en positiv sammenhæng.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-07-06 00:04

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> alle de latinske navne på planter der kan være tale om, og nemmere at
> forstå for alle de folk der heller ikke kender de navne.

Der findes en bunke forskellige arter af enebær med meget forskellige
faconer og farver. Der kan slet ikke tales om noget typisk der.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis

Dato : 17-07-06 22:08

Tak for svarene!

Jeg har googlet lidt og det ser ud som om, at det er gitterrust mine
pæretræer lider af.

Jeg har imidlertid ingen enebærbuske i haven og hvis mine naober har
enebærbuske, ville jeg være træt af at bede dem om, at hive dem op.
Er der nogen der har haft held med andre metoder? Beskæring, opsamling
af syge blade, svampebehandling?

/Dennis

Fra : Stefan

Dato : 17-07-06 23:13

> [...]
> bladene at få orange pletter og de giver ingen frugt.
>
> Er der nogen der kender sygdommen og ved, om der kan gøres noget eller

Alle mine fejler det i år, de sidste 2 år har det kun været de små og et par
af æbletræerne, men i år er det også det store træer der her det og i den
del af haven hvor det store pære træ står er det ikke noget i nærheden andet
end et blommetræ...som tilgengæld har frugter som aldrig før

Stef

Fra : Rene Joergensen

Dato : 18-07-06 08:08

Stefan <stefware@email.dk> wrote:

> del af haven hvor det store pære træ står er det ikke noget i nærheden andet
> end et blommetræ...som tilgengæld har frugter som aldrig før

Efter hvad jeg har læst mig til, er det nok at der er en anden smittet
plante inden for nogle hundrede meter, da svampen er luftbåren. Men den
er ikke i stand til at overvintre på pære/æble-træer, dertil kræves
enebær, sevenbom eller lignende.

<http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/923917C660B68C72C1256F070028E445>
<http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/61.html>
<http://plante-doktor.dk/svampe%202.htm>

Vi har to træer der er smittede, et æble og et pære. Men de to andre
æbletræer som står lige ved siden af, fejler ikke noget. Ej heller vores
blommetræ. Så jeg skal lige have forhørt mig hos naboerne om de har
nogle smittebærere stående.

--
-René

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-07-06 08:54

Rene Joergensen wrote:

> [...]
> æbletræer som står lige ved siden af, fejler ikke noget. Ej heller vores
> blommetræ. Så jeg skal lige have forhørt mig hos naboerne om de har

Vores 2 pæretræer har det samme, og vi har en enebær.
Skal enebæren væk så ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Rene Joergensen

Dato : 19-07-06 09:08

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:

> Vores 2 pæretræer har det samme, og vi har en enebær.
> Skal enebæren væk så ?

Kun hvis den er inficeret. Selvom I fjerner den, er det meget muligt at
smitten kommer et andet sted fra, og at det derfor ikke vil hjælpe.

Men prøv at se på <http://plante-doktor.dk/svampe%202.htm>, der er nogle
billeder af en enebær som er inficeret.

Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg ikke er ekspert, men kun ved hvad
jeg har googlet og læst mig til

--
-René