dykning efter flyvning.
Fra : Henrik

Dato : 17-07-06 11:44

Hejsa
Har lige et spørgsmål:

Er der nogen regler for, hvor lang tid der skal gå, fra en flyvetur, til man
må dykke?

(ved godt at man ikke må dykke lige før en flyvetur)

Henrik

Fra : Henning

Dato : 17-07-06 11:58

On Mon, 17 Jul 2006 12:44:00 +0200, "Henrik" <ha@danlamp.dk> wrote:

>Hejsa
>Har lige et spørgsmål:
>

>Er der nogen regler for, hvor lang tid der skal gå, fra en flyvetur, til man
>må dykke?

Nope - hop bare direkte i baljen, når du har fået noget at drikke (du
dehydrerer nemt, når du flyver pga. den tørre luft.)

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 17-07-06 12:07

Mit bud:
Worst case må være hvis du flyver i lang tid (over 12 timer) og alle dine
væv er rimelig "mættet" med 0.7 bar luft. Hvis du så direkte kan hoppe i
vandet fra flyveren, skal du planlægge dykket som hvis det var foretaget i 3
km højde.
Men normalt vil der min. gå 3-4 timer før du kan være i vandet og medmindre
du har meget langsomt væv:) tror jeg ikke der er nogen grund til at
korrigere maxdybden eller andet.
/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 17-07-06 12:47

DAN regler og lidt info:

http://www.diversalertnetwork.org/medical/faq/faq.asp?faqid=56
https://www.daneurope.org/eng/faq46.htm
http://www.scubaboard.com/showthread.php?t=28277
http://www.yorkshire-divers.com/forums/tek-talk/1600-altitude-before-diving.html

Det med dyk i 3km højde holder ikke helt vand da overfladetrykket er 1 atm,
men tror idéen er god nok.
/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 17-07-06 13:23

For dem som ikke gider læse laange tråde er her de mest interessante
citater:

"The depressurization in the aircraft cabin forms free-gas bubbles in the
tissues. These do not completely shrink away when the plane lands at the
dive destination. When the diver is in the water, the bubbles, formed on the
airplane, now act as nuclei for the dive. The diver is at greater risk, so
the argument goes, for decompression sickness (DCS).:tree"

"If, however, you jump immediately from the aircraft cabin into the water,
you will begin your dive with LESS nitrogen in your system than if you were
at your usual sea-level state."

"The only problem I can think of is that you may be a little dehydrated
after a flight."

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-07-06 14:04

> [...]
> bubbles, formed on the airplane, now act as nuclei for the dive. The
> diver is at greater risk, so the argument goes, for decompression

Dette har jeg svært ved at tro på.
Hvad er den nøjagtige kilde ?

Søren Arnvig

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 17-07-06 14:20

Den er ikke nævnt og jeg har også svært ved at tro på det.

Men der er et andet issue ang. "dårlig blodomløb" (DVT) når man har siddet
ned længe i dårlige små flysædder:
http://ohp.ksc.nasa.gov/alerts/dvt.html
Så der er nok nogen der bør vente noget tid, til der er kommet ordentlig
gang i systemet igen.

Derudover husker vi vel alle James Bond der skydiver direkte ned i vandet
fra stor højde

/Sune

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-07-06 15:46

> [...]
> siddet ned længe i dårlige små flysædder:
> http://ohp.ksc.nasa.gov/alerts/dvt.html
> Så der er nok nogen der bør vente noget tid, til der er kommet

Det er jo en helt anden problematik, som nemt kan
modvirkes ved hyppigt at skifte siddestilling.

Det er ikke engang specielt relateret til flyvning og
slet ikke til dykning

Søren Arnvig

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 18-07-06 09:06

> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message

> Det er jo en helt anden problematik, som nemt kan
> modvirkes ved hyppigt at skifte siddestilling.

Med mine lange ben er der normalt kun én stilling og det er på skrå! men du
flyver måske på 1.klasse ?

> Det er ikke engang specielt relateret til flyvning og
> slet ikke til dykning

Der tager du ganske fejl i begge antagelser Søren, hvis du på Google søger

" "Deep Vein Thrombosis" flying " får du 97.900 hits og på
" "Deep Vein Thrombosis" diving" får du 30.500 hits, hvor den første er:
http://www.deeperblue.net/article.php/238/12/0

Du kan få samme problem hvis du f.eks. køre 18 timer i et stræk op til Norge
for at dykke.

Jeg kan nu heller ikke se hvorfor der ikke må udspringe "relevante"
undertråde, det er jo mere reglen end untagelsen på denne gruppe :)

Derudover hvis der ikke kan omtales/refereres til noget som ikke er nyt
eller ikke kan findes andre steder, kan de fleste nyhedsgrupper hvis godt
lukke.

/Sune

Fra : Søren Arnvig

Dato : 18-07-06 10:44

> Med mine lange ben er der normalt kun én stilling og det er på skrå!
> men du flyver måske på 1.klasse ?

Jeps, hvis det er muligt.

> [...]
> " "Deep Vein Thrombosis" flying " får du 97.900 hits og på
> " "Deep Vein Thrombosis" diving" får du 30.500 hits, hvor den første

Jeps og hvis du søger på Sune og idiot får du 43.800 hits,
men det betyder ikke at der er en sammenhæng, vel ? )))

og hvis du søger på Søren og idiot får du 111.000 hits, så
her er sammenhængen mere end dobbelt så stor, ikke ?

og hvis du går ind på www.googlefight.com og sætter "Søren Arnvig"
op mod "Sune Jørgensen" får du 1420 - 646 til "Søren Arnvig".

Google kan kun bruges til at finde referencer, du er stadig nødt til
at læse
indholdet for at understøtte dine påstande.
Hvis du læser den artikel du selv finder frem, så er den fyldt med
"thinks", "assumptions" og "guesses".
En kvinde får åndedrætsbesvær efter at hun er hoppet i vandet, men
inden hun begynder sit dyk. Dagen før har hun fløjet 10 timer.
Videnskaben
kan ikke finde nogen forklaring, så hendes mand tror at hun måske har
haft DVT.

> Du kan få samme problem hvis du f.eks. køre 18 timer i et stræk op
> til Norge for at dykke.

Kan vi ikke godt være enige om at "dyb venøs trombose" ikke
er en dykker eller flyversygdom, men en effekt af lang tids ophold
i samme stilling ?

> [...]
>
> Derudover hvis der ikke kan omtales/refereres til noget som ikke er
> nyt eller ikke kan findes andre steder, kan de fleste nyhedsgrupper

Der må da gerne komme relevante undertråde om sjove emner,
jeg påpeger blot at DVT ikke er en dykkerrelateret sygdom.

Søren Arnvig

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 18-07-06 11:23

> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message

> Jeps, hvis det er muligt.

Du må have for mange penge :)

> Jeps og hvis du søger på Sune og idiot får du 43.800 hits,
> men det betyder ikke at der er en sammenhæng, vel ? )))

Hvem ved

> og hvis du søger på Søren og idiot får du 111.000 hits, så
> her er sammenhængen mere end dobbelt så stor, ikke ?

Enig .-)

> og hvis du går ind på www.googlefight.com og sætter "Søren Arnvig"
> op mod "Sune Jørgensen" får du 1420 - 646 til "Søren Arnvig".

Vi plejer da ikke at være uenige vel ?-)

> [...]
> inden hun begynder sit dyk. Dagen før har hun fløjet 10 timer. Videnskaben
> kan ikke finde nogen forklaring, så hendes mand tror at hun måske har

Jeg skal da indrømme at jeg ikke har læst alle linkene, men det giver da
alligevel stof til eftertanke.
Jeg har lige læst "Deep Descent", "Diver Down" og "Deep Diving" og der er
flere eksempler på "uforklarlige" drukne ulykker under vandet, hvor det så
"antages" at vedkomne har fået en blodprop.

> Kan vi ikke godt være enige om at "dyb venøs trombose" ikke
> er en dykker eller flyversygdom, men en effekt af lang tids ophold
> i samme stilling ?

Enig men jeg vil nu hellere få en blodprop over vandet end under vandet.

> Der må da gerne komme relevante undertråde om sjove emner,
> jeg påpeger blot at DVT ikke er en dykkerrelateret sygdom.

Det har jeg vidst heller ikke sagt, men blot at det kan havde betydning for
dykning, især hvis man er i riskogruppen bør man nok passe lidt mere på før
man hopper i baljen.

/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 17-07-06 14:24

Jeg tror at argumentet går på at de frie bobler har lang tid til at vokse
til en endelig strørrelse, mens den hurtige nedstigning og trykforøgelse
ikke giver tid nok til at de svinder ind til deres oprindelige størrelse?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-07-06 13:10

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men normalt vil der min. gå 3-4 timer før du kan være i vandet og
> medmindre du har meget langsomt væv:) tror jeg ikke der er nogen grund til

Men under forudsætning at han vil dykke i havet (ligesom 99% af andre
dykkere) vil han efter dykket returnere til 1 atm tryk. Dvs at hvis
væskebalancen er i orden, så er der intet til hindre for at han kunne hoppe
direkte fra flyet og ned under bølgen blå.

Der skal kun korrigeres dykkedybder hvis man returnerer til mindre end 1 atm
tryk.

mvh
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 17-07-06 13:28

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hoppe direkte fra flyet og ned under bølgen blå.
>
> Der skal kun korrigeres dykkedybder hvis man returnerer til mindre end 1

Det indså jeg også kort dette indlæg, og rettede det i mit andet indlæg

/Sune

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-07-06 14:02

> [...]
> kunne hoppe direkte fra flyet og ned under bølgen blå.
>
> Der skal kun korrigeres dykkedybder hvis man returnerer til mindre

Netop.
og hvis man havde fløjet rigtigt længe og dykkede meget hurtigt efter,
kunne man endda reducere sin tabeldybde, da man er godt afmættet.

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 18-07-06 10:33

Ja der er plads til mere gas hvis du starter "i minus", men det ændre vel
ikke ved at du kun kan "indeholde" en hvis mængde gas når du går i
overfladen...

Fra : Søren Arnvig

Dato : 18-07-06 10:55

"Claus Grell Hansen" <claus@nospam.dk> wrote in message
> Ja der er plads til mere gas hvis du starter "i minus", men det
> ændre vel ikke ved at du kun kan "indeholde" en hvis mængde gas når
> du går i overfladen...

Nej, men der går længere tid / dybde inden du er nået til det punkt.

Søren Arnvig

Fra : temba

Dato : 17-07-06 12:55

Sune Jorgensen skrev:

> [...]
>
> Det med dyk i 3km højde holder ikke helt vand da overfladetrykket er 1 atm,

Det er nok også en ide at lige checke hvor højt du egentlig er oppe
over overfladen. F.eks hvis du lander i et sted som er 1500m over
overfladen, skal du nok lige vente nogle timer inden du dykker

Fra : Johanna

Dato : 17-07-06 14:34

Måske står der noget relevant i dette artikel (vedr.
skydiving+dykning)
http://kjeldvandruten.3sc.nl/skydivingscubadiving.html

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-07-06 15:49

"Johanna" <johanna@ofir.dk> wrote in message
>Måske står der noget relevant i dette artikel (vedr.
>skydiving+dykning)
>http://kjeldvandruten.3sc.nl/skydivingscubadiving.html

nææ , intet nyt.

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 17-07-06 15:52

Hvad bliver det næste....... at alle flyselskaberne på dykkerdestinationerne
skal til at lave "highstop"

Allan Hansen