"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:mn.8aa87d6754a113f5.41842@urxgb.qxROT-13...
> Preuthun brought next idea :
>> Hejsa.
>>
>> Jeg har lige renoveret en SCO 1gear motor. Den banker imidlertid lidt
>> rigeligt, og jeg er løbet tør for idéer til, hvad jeg skal gøre for at få
>> den til at lade være. Her er hvad jeg allerede har prøvet:
>> 1) Stillet tændingen ned til ca 1,5 mm før top. (Fabriks indstillingen er
>> 3,5mm før top!) -lille forbedring-
>> 2) Lagt 2 ekstra toppakninger ind for at fjerne kompression. -ingen
>> forbedring-
>> 3) Renset hele udstødningssystemet. -lille forbedring-
>> 4) Udskiftet benzinen til en 97 oktan fra Shell. -lille forbedring-
>> Status pt: Nu banker den kun, når den skal trække hårdt på høje
>> omdrejninger.
>> Tændrøret ser perfekt ud, så jeg tror ikke det den som står og gløder.
>>
>> Derudover har jeg tetstet om petroleum (lugtfri) pga. af dets længere
>> molekyler kunne anvendes. Det var en ganske morsom test. Jeg blandede
>> naturligvis 4% olie i brændstoffet før jeg fyldte det på en lille ekstra
>> tank til forsøget. Da der allerede var benzin i karburatoren startede
>> motoren ganske let og gik derefter på petroleum.
>>
>> Resultatet var:
>> 1) Pænt højere tomgang.
>> 2) Lidt varmere udstødning.
>> 3) Reduceret banketendens - muligvis, men ikke overbevisende.
>> 4) Ingen mærkbar effekt ændring.
>> 5) Den lugter som en jet motor. Er de mon petroleum de fylder på jet
>> maskinerne?
>>
>> Så hvad skal jeg forsøge nu, monstro? Jeg tænker på at forbedre
>> oktantallet
>> ved at tilsætte hhv. 10 - 20 og 30 % toluen til brændstoffet, men jeg
>> ville
>> foretrække at kunne køre på en alm. 95 blyfri.
>>
>> Mvh.
>> Jan Preuthun
>
> Ja, jeg havde engang en Jawa 125cc i min meget
> grønne ungdom. Da man altid manglede penge og
> benzin kostede 1,20 Kr./literen, fik den et
> ordentligt skvæt petroleum fra opvarmningen! Det
> lugtede fælt og røg en del - men hva', der sku'
> køres!
>
> Sprit er iøvrigt godt til at hæve okatantallet,
> også!
>
> Er du sikker på at den banker???
>
> Du er sikker på at det ikke er et
> plejlstangsleje/sølen der banker, eller sideslør
> på sølen? Desværre kommer bankelydende fra
> ovenstående også ved belastning/acceleration,
> ligesom bankning.
>
> Det burde ikke være hverken høj kompression eller
> for mager blanding der får den til evt. at banke.
> Ikke på en SCO!!!
> Dan den jo kører med 'gearkassen' i krumtaphuset,
> smurt af 2T-olien, kunne man forstille sig at der
> kom lyde derfra?
>
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
> Verein'
>
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
> Elefanter!
>
Hej igen.
Tak for svaret Hekto. Den benzinpris du nævner, er det fra ca. 1971-72 ? Det
må have været lige før, eller omkring oliekrisen med de bilfri søndage. Jeg
husker tydeligt vigtigheden af at komme hjem fra landballerne og vennerne i
ordentlig tid, ellers kunne man komme til at gå langt på sine flade
konvolutter. Var det egentligt også forbudt at køre knallert på disse
bilfrie søndage, ka' du huske det?
Man kunne jo godt få den tanke at der er tale om mekanisk larm, pga motorens
specielle opbygning, og det skal jeg selvfølgelig undersøge nærmere senere,
men indtil videre er det lykkes mig at slippe næsten helt fri for den
bankende lyd.
Idet farvehandleren ikke havde touluen fremstillede jeg en brændstofblanding
med ca. 20 % xylen, resten 95 oktan blyfri benzin. Det hjalp fantastisk, men
er dyr løsning i det lange løb.
Jeg er ved at komme til den (del-)konklusion, at brændkammer forholdene ikke
er optimale, fx. at den simpelthen ikke skyller godt nok. Imorgen vil jeg
forsøgsvis hæve udstødningen med en millimeter, så den bedre kan slippe af
med den varme røggas.
Jeg vender tilbage med med en opdatering, når nye forsøg er testede.
Mvh.
Jan Preuthun