Fjerne græsplæne
Fra : Ukendt

Dato : 14-07-06 23:33

Jeg overvejer at gå i gang med at få fjernet
vores ujævne græsplæne og smide noget muldjord på.
Skal jeg fjerne alt græs og så fræse det eller kan
jeg fræse direkte i på det gamle græs og så smide
muldjord på for derefter at så græs ?

Mvh. Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-07-06 06:42

On Sat, 15 Jul 2006 00:32:37 +0200, "Allan M"
<allanatallanmdotdkfjernogså> wrote:

> [...]
>Skal jeg fjerne alt græs og så fræse det eller kan
>jeg fræse direkte i på det gamle græs og så smide

Ingen grund til at fjerne det gamle græs. Bare fræs det direkte.

Der er sådan set heller ingen grund til at hælde muldjord på, medmindre
der er meget store ujævnheder eller det hele skal hæves.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 19:26

> Ingen grund til at fjerne det gamle græs. Bare fræs det direkte.
> Der er sådan set heller ingen grund til at hælde muldjord på, medmindre
> der er meget store ujævnheder eller det hele skal hæves.

Det er meget leret jord vi har og det har behov for at blive planet lidt ud.
Så jeg ville blande det med noget muldjord og køre over med en fræser.

Jeg har fået at vide det ville være godt for jorden at blande noget 0.8 grus
i ?

Mvh. Allan

Fra : Kari Eiffert

Dato : 15-07-06 21:26

> Jeg har fået at vide det ville være godt for jorden at blande noget 0.8
grus
> i ?
>
> Mvh. Allan

Det fik vi også at vide, men da vi snakkede med en fagmand (kan ikke lige
huske hvad han var?) sagde han at vi risikerede at jorden blev for blød, og
så ville det give mærker i græsplænen hver gang vi gik på den.

Mvh Kari

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-07-06 21:57

On Sat, 15 Jul 2006 20:26:18 +0200, "Allan M"

> [...]
>
>Jeg har fået at vide det ville være godt for jorden at blande noget 0.8 grus

Hvis jorden er meget leret kan det være en god ide med grus (som vi
kalder for sand her hvor jeg bor Det vil gøre jorden lettere at
arbejde med, og der skal bruges mindre sand end muldjord for at opnå det
samme.

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 07:35

> [...]
> kalder for sand her hvor jeg bor Det vil gøre jorden lettere at
> arbejde med, og der skal bruges mindre sand end muldjord for at opnå det

Ok men skal det så være 0-8 grus eller sandkassesand ?
For mig er 0-8 grus noget man ligger fliser i.

Mvh. Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-07-06 07:40

On Sun, 16 Jul 2006 08:35:22 +0200, "Allan M"

>Ok men skal det så være 0-8 grus eller sandkassesand ?
>For mig er 0-8 grus noget man ligger fliser i.

Det skal netop være den slags man ligger fliser i.
(Jeg kender ikke de rigtige navne på den slags, så 0-8 siger mig ikke
noget.)

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 17-07-06 07:13

"Allan M" <allanatallanmdotdkfjernogså> skrev i en meddelelse

> Ok men skal det så være 0-8 grus eller sandkassesand ?
> For mig er 0-8 grus noget man ligger fliser i.

0-8 grus er rigtig grus. Altså vaskede sten i størrelesen fra 0 til 8 mm.
Det er bestemt ikke egnet til at blande op i lerjord.
Der skal nok bruges noget rødt sand i størrelsen 0-4.
Hilsen Matthias

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-07-06 20:24

> Hvis jorden er meget leret kan det være en god ide med grus (som vi
> kalder for sand her hvor jeg bor

Hvad kalder i så sand for? Altså sandkassesand, sand til terrassen, sand på
stranden?

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-07-06 20:35

> Hvad kalder i så sand for? Altså sandkassesand, sand til terrassen, sand

> stranden?

Jyder kalder sand for sand. Det er fordi de er skruet normalt sammen oveni.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-07-06 20:44

On Mon, 17 Jul 2006 21:23:50 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Hvad kalder i så sand for? Altså sandkassesand, sand til terrassen, sand på
>stranden?

Strandsand.
Og sand til sandkassen er i øvrigt samme slags som bruges når man ligger
fliser. Medmindre altså man fylder sin sandkasse med strandsand

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-07-06 09:47

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> Og sand til sandkassen er i øvrigt samme slags som bruges når man
> ligger fliser. Medmindre altså man fylder sin sandkasse med

Ja jyder er mærkelige. Det er nok derfor jeg godt kan lide dem :)

Her på sjælland er sand noget der kommer fra stranden/havet. Det er derfor
det hedder 'sandstrand' ;)
Grus er det vi graver ud af bakkerne. Det er derfor det hedder 'grusgrav' ;)

Til Alllan
Det du skal bruge til haven er 'bakkematerialer'. Altså uvasket grus fra en
grusgrav. Det er det billigste og der ingen grund til at betale penge for at
få vasket den smule ler ud og fjerne småsten under 5mm.

Der skal bruges en del. Jeg brugte el lag på 10-15 cm da jeg lavede samme
operation for 10 år siden. Det blev perfekt og fungerer stadig.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Jens G

Dato : 18-07-06 10:05

On Tue, 18 Jul 2006 10:46:44 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Her på sjælland er sand noget der kommer fra stranden/havet. Det er derfor
>det hedder 'sandstrand' ;)
>Grus er det vi graver ud af bakkerne. Det er derfor det hedder 'grusgrav' ;)

Med en sjællænder som mor og en vendelbo som far stille jeg mig
neutral i diskussionen, og vil fastslå at sand og grus defineres ud
fra kornstørrelsen.

Sten: > 6 mm
Grus: 4- 6 mm
Sand: 2- 0,06 mm
silt: 0,06-0,002
Ler: < 0,002
(kilde: http://www.dr.dk/DR2/Friland/ABC/Geologiske%20r%C3%A5stoffer)

Forskellen i sprogbruget er kendt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Grus :
I øvrigt er der en interessant forskel mellem østdanskeres og jyders
sprogbrug på dette område: For en sjællænder er "sand" = strandsand,
mens alle andre, tydeligt kornede jordtyper hedder "grus" (med mindre
de er sten!). For en jyde er "sand" alle kornede jordtyper, med mindre
de enkelte partikler kan skelnes på afstand, for så hedder materialet
"grus".
--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-07-06 11:38

Jens G wrote:
> [...]
> de er sten!). For en jyde er "sand" alle kornede jordtyper, med mindre
> de enkelte partikler kan skelnes på afstand, for så hedder materialet

Jeg er netop blevet klogere (se mit svar til Mads).
Jeg kan dog stadig ikke se logikken :(
Jeg kender mange jyder, men jeg mangler endnu at møde en der fremhæver
vestkysten eller det sydlige bornholm p.g.a. deres gode 'grusstrande' eller
deres gode 'sandstrandsstrande'. De siger sgu' allesammen at det er gode
'sandstrande' !!!!

Man skal nok være ægte jyde for at forstå logikken :)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-07-06 11:44

Carsten Finn Rasmussen wrote:

Glemte lige:
De siger sgu' også at deres rødspætter lever på 'sandbund' !

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-06 11:02

<cfr@c.invalid> wrote:

>Ja jyder er mærkelige. Det er nok derfor jeg godt kan lide dem :)

Ja

>Her på sjælland er sand noget der kommer fra stranden/havet. Det er derfor
>det hedder 'sandstrand' ;)

Ja, en sandstrand med strandsand

>Grus er det vi graver ud af bakkerne. Det er derfor det hedder 'grusgrav' ;)

Det er så hvad vi kalder en sandgrav.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-07-06 11:21

Mads Lie Jensen wrote:

> Det er så hvad vi kalder en sandgrav.

Du har ret.
Jeg har lige været en tur på google.
Jeg troede at jyder havde grusgrave ligesom her på Sjælland og gravede
'sand' ud af en 'grusgrav'.
Jeg burde havde vidst bedre ;)
Jyder graver selvfølgelig 'sand' ud af en 'sandgrav'. :)
Jeg synes stadig at logikken mangler, men snusfornuften er der ikke noget i
vejen med.
Det er nok fordi jeg kun er halv jyde og opvokset i det østlige :)

Fra : Holst

Dato : 18-07-06 11:40

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Jeg troede at jyder havde grusgrave ligesom her på Sjælland og gravede
> 'sand' ud af en 'grusgrav'.

Ja, der hvor jeg boede på Sjælland, gravede man i hvert fald ikke sand
ud af en grusgrav. Man gravede grus ud af en sådan.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-07-06 11:52

Holst wrote:

> Ja, der hvor jeg boede på Sjælland, gravede man i hvert fald ikke sand
> ud af en grusgrav. Man gravede grus ud af en sådan.

Ja. 'Sproget er en svær en'. Og så sidder vi og griner af Prins Henrik...

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 18-07-06 23:51

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse news:44bcb60f$0$12607$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Jeg burde havde vidst bedre ;)
> Jyder graver selvfølgelig 'sand' ud af en 'sandgrav'. :)

Ja selvfølgelig - vi har også lergrave ..

Fra : Jens G

Dato : 19-07-06 07:11

On Wed, 19 Jul 2006 00:50:52 +0200, Morten Jørgensen <mj_500@sol.dk>
wrote:

>Ja selvfølgelig - vi har også lergrave ..

Mon der så er enighed om hvad ler er?