Scroll på bokse?
Fra : Phecdaret

Dato : 12-07-06 11:56

Hej alle.

Jeg har indsat en boks i html-koden således:

I CSS er boksen designet således:

div.boks {
   width: 150px;
   background-color: #FFFFCC;
   float: left;
   padding: 5% 5% 5% 5%;
   border-width: 2px;
   border-style: solid;
   border-color: #FFFF99;
}

Som I kan se, så bruger jeg boksen som en form for menu til
venstre med links i. Derfor kunne det være rart, hvis boksen
fulgte med ned over siden, når man læste siden. Altså at boksen
ikke var "fixed". Kommandoen hedder for baggrunde:
"background-attachment: scroll; ". Eksisterer den ikke for andre
elementer?! Hvordan løser jeg problemet?

Mvh Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-07-06 12:21

> [...]
> "background-attachment: scroll; ". Eksisterer den ikke for andre
> elementer?! Hvordan løser jeg problemet?

http://www.webdesign101.dk/showcase/position/positionfixed.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Phecdaret

Dato : 12-07-06 13:34

http://www.webdesign101.dk/showcase/position/positionfixed.html

> --
>
> Med venlig hilsen
>
> Jørgen Farum Jensen
> http://www.webdesign101.dk
> ..

Tak for dit svar Jørgen, men jeg kan stadig ikke få boksen til at
bevæge sig. Betyder "fixed" ikke netop, at boksen bliver, hvor den
står i html-koden? Det er mærkeligt, at sådan en simpel ting, skal
være så avanceret

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-07-06 16:17

Den 12-07-06 14.34 skrev Phecdaret følgende:
> Betyder "fixed" ikke netop, at boksen bliver, hvor den
> står i html-koden?

Det betyder, at den bliver, hvor den står på siden. Problemet er
sikkert, at det kun virker i moderne browsere, og dermed altså ikke i
Internet Explorer 6.0.

Du kan finde et IE-fix her:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-07-06 16:59

Phecdaret wrote:
> [...]
> bevæge sig. Betyder "fixed" ikke netop, at boksen bliver, hvor den
> står i html-koden? Det er mærkeligt, at sådan en simpel ting, skal

Det er ikke boksen, der skal bevæge sig. position:fixed
betyder "fikseret i forhold til /browserviduet/", hvorimod
postion:absolute betyder "fikseret i forhold til
/html-elementet/". Dette sidste er (næsten) synonymt
med body-elementet, i praksis i forhold til sidens
"hjørner". Eller hvis du foretrækker det, i forhold til
html-kodens body-markør.

Det er heller ikke særlig avanceret. Problemet er næsten
som sædvanlig, at IE /ikke/ forstår dette værdipar,
ovenikøbet fortolker det direkte forkert.

Det er det jeg forsøger at forklare på ovennævnte side,
sammen med den af w3c anbefalede fix.

Og du kan godt glemme background-attachment, som kun
vedrører baggrundsbilleder, og som IE også laver
kludder med.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..