/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kompression på en CB 750 F (Mini Boldor)
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 12-07-06 08:12

Hej

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en mini Boldor fra '83 og fik
med i handelen en ekstra mc, med en mini Boldor motor, der efter
sigende skulle være i orden... Jeg har efterfølgende pillet cyklerne
fra hinanden for at få sandblæst og omlakkeret stellet, og overvejer
derfor at montere den ekstra motor, da den umiddelbart er pænere end
den originale. Den originale motor har gået 86kkm, mens jeg ikke ved
hvor meget den anden har kørt. Jeg har derfor målt kompression på
dyret, hvilket giver mig godt 10 bar. på cylinder 3 og 4, mens
cylinder 2 viser ca. 9.5 og 1 viser ca. 8-8.5. Jeg hældte derefter en
smule syrefri olie i cylinderen, hvorefter cylinder 1 også viste godt
10 bar. Dermed må det vel være utæt/slidt stempel/stempelringe der
skaber den lavere kompression på 1'eren.

Mit spørgsmål er så om det er noget jeg skal lade mig skræmme af,
da jeg desværre ikke har hørt motoren i gang har jeg ikke meget andet
at gå efter.. Hvad er tolerancerne for kompressionen på en sådan
mc...?

På forhånd tak
MVH.
Lundberg


 
 
Asger (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Asger


Dato : 13-07-06 01:10


k.lundberg@get2net.dk wrote:
> Hej
>
> Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en mini Boldor fra '83 og fik
> med i handelen en ekstra mc, med en mini Boldor motor, der efter
> sigende skulle være i orden... Jeg har efterfølgende pillet cyklerne
> fra hinanden for at få sandblæst og omlakkeret stellet, og overvejer
> derfor at montere den ekstra motor, da den umiddelbart er pænere end
> den originale. Den originale motor har gået 86kkm, mens jeg ikke ved
> hvor meget den anden har kørt. Jeg har derfor målt kompression på
> dyret, hvilket giver mig godt 10 bar. på cylinder 3 og 4, mens
> cylinder 2 viser ca. 9.5 og 1 viser ca. 8-8.5. Jeg hældte derefter en
> smule syrefri olie i cylinderen, hvorefter cylinder 1 også viste godt
> 10 bar. Dermed må det vel være utæt/slidt stempel/stempelringe der
> skaber den lavere kompression på 1'eren.
>
> Mit spørgsmål er så om det er noget jeg skal lade mig skræmme af,
> da jeg desværre ikke har hørt motoren i gang har jeg ikke meget andet
> at gå efter.. Hvad er tolerancerne for kompressionen på en sådan
> mc...?

Hvis nu kompressionen paa den anden motor er fin, kunne du jo overveje
at pudse den op og saette den i igen.
Men naar du nu alligevel er gaaet igang med at skille ad, og har
motoren ude er det jo ikke saa giftigt at tage toppen af motoren og
stikke den 4 nye ringe eller stempler eller hvad maalene nu
foreskriver. Samtidig kan du jo ogsaa faa slebet ventiler og tjekket
olieseglene ved ventilerne. Saa ender du jo hurtigt med at faa en meget
fin motor. Til det behoever du jo nok en Haynes manual, og der staar
nok ogsaa kompressionsoplysninger. Stumperne kan du nok faa til
fornuftige priser ved www.davidsilverspares.co.uk.

Mvh
Asger


k.lundberg@get2net.d~ (13-07-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 13-07-06 07:03


Asger skrev:
> Hvis nu kompressionen paa den anden motor er fin, kunne du jo overveje
> at pudse den op og saette den i igen.
> Men naar du nu alligevel er gaaet igang med at skille ad, og har
> motoren ude er det jo ikke saa giftigt at tage toppen af motoren og
> stikke den 4 nye ringe eller stempler eller hvad maalene nu
> foreskriver. Samtidig kan du jo ogsaa faa slebet ventiler og tjekket
> olieseglene ved ventilerne. Saa ender du jo hurtigt med at faa en meget
> fin motor. Til det behoever du jo nok en Haynes manual, og der staar
> nok ogsaa kompressionsoplysninger. Stumperne kan du nok faa til
> fornuftige priser ved www.davidsilverspares.co.uk.
>
> Mvh
> Asger


Tak for svaret!

Jeg har ikke kunnet finde kompressionen i Haynes kun
kompressionsforholdet... kan nogen hjælpe?

Det er sikkert det bedste at skille hele skidtet ad, men kunne jeg
slippe ville det være rart i første omgang... og er den målte
kompression ok, ville det være fedt at kunne køre med motoren et par
sæsoner...?!

Skal jeg lade mig skræmme meget af den lidt afvigende måling...?

Tak
Lundberg


Torben Scheel (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-07-06 07:48

k.lundberg@get2net.dk wrote:

> Jeg har ikke kunnet finde kompressionen i Haynes kun
> kompressionsforholdet... kan nogen hjælpe?

Regn med at du har 1 bar ved jordoverskorpen. De 8 - 10 bar skal altså
sættes i forhold til 1.

> Det er sikkert det bedste at skille hele skidtet ad, men kunne jeg
> slippe ville det være rart i første omgang... og er den målte
> kompression ok, ville det være fedt at kunne køre med motoren et par
> sæsoner...?!

Montér den du har og gå den anden igennem i ledige stunder. Det er en
"golden oppertunity" som skal udnyttes.

> Skal jeg lade mig skræmme meget af den lidt afvigende måling...?

Ja, hvis du skal bruge motorcyklen til andet end søndagsture med
mulighed for trailerhentning IMHO.

--
vh
Torben

k.lundberg@get2net.d~ (13-07-2006)
Kommentar
Fra : k.lundberg@get2net.d~


Dato : 13-07-06 08:21


Torben Scheel skrev:

> k.lundberg@get2net.dk wrote:
>
> > Jeg har ikke kunnet finde kompressionen i Haynes kun
> > kompressionsforholdet... kan nogen hjælpe?
>
> Regn med at du har 1 bar ved jordoverskorpen. De 8 - 10 bar skal altså
> sættes i forhold til 1.
>
> > Det er sikkert det bedste at skille hele skidtet ad, men kunne jeg
> > slippe ville det være rart i første omgang... og er den målte
> > kompression ok, ville det være fedt at kunne køre med motoren et par
> > sæsoner...?!
>
> Montér den du har og gå den anden igennem i ledige stunder. Det er en
> "golden oppertunity" som skal udnyttes.
>
> > Skal jeg lade mig skræmme meget af den lidt afvigende måling...?
>
> Ja, hvis du skal bruge motorcyklen til andet end søndagsture med
> mulighed for trailerhentning IMHO.
>
> --
> vh
> Torben


Tak for svaret...!

Det jeg tænker mest på er at den originale motor har gået hele
86kkm, så selvom den har god kompression skal den vel snart have
skiftet diverse kæder osv. for at være driftsikker...

Hvor meget må kompressionen afvige før det er kritisk på en mini
Boldor??

mvh.
Lundberg


Torben Scheel (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 13-07-06 08:56

k.lundberg@get2net.dk wrote:
>
> Tak for svaret...!

Velbekomme
>
> Det jeg tænker mest på er at den originale motor har gået hele
> 86kkm, så selvom den har god kompression skal den vel snart have
> skiftet diverse kæder osv. for at være driftsikker...

Hvorfor tror du den anden er bedre? Du har allerede konstateret at
cylinder/stempel er færdigt.

> Hvor meget må kompressionen afvige før det er kritisk på en mini
> Boldor??
>
Fisk. Hvad siger Haynes? Måske er der bare et minimumstal. Men med den
afvigelse du beskriver skal du nok ikke regne med at motoren er bedre
end den der sad i - selvom den er pænere udenpå.

Jeg forestiller mig at med den kompression vil du udlægge et røgslør der
kan få en chiptunet ex-postdieselbil til at skamme sig.

Jeg ville køre med den der vides at fungere, og renovere den anden.
Risikoen for at tabe for meget "gumption" (*1) ved at bruge for meget
tid på en renovering før man er køreklar er overhængende. Bare se DBA
efter for papkasseprojekter.

*1 (tm) Robert M. Pirsig - Zen - and the art of motorcycle maintenance
--
vh
Torben

Kenneth Østrup (14-07-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 14-07-06 19:12

k.lundberg@get2net.dk wrote:
> Hej
>
> Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en mini Boldor fra '83 og fik
> med i handelen en ekstra mc, med en mini Boldor motor, der efter
> sigende skulle være i orden... Jeg har efterfølgende pillet cyklerne
> fra hinanden for at få sandblæst og omlakkeret stellet, og overvejer
> derfor at montere den ekstra motor, da den umiddelbart er pænere end
> den originale. Den originale motor har gået 86kkm, mens jeg ikke ved
> hvor meget den anden har kørt. Jeg har derfor målt kompression på
> dyret, hvilket giver mig godt 10 bar. på cylinder 3 og 4, mens
> cylinder 2 viser ca. 9.5 og 1 viser ca. 8-8.5. Jeg hældte derefter en
> smule syrefri olie i cylinderen, hvorefter cylinder 1 også viste godt
> 10 bar. Dermed må det vel være utæt/slidt stempel/stempelringe der
> skaber den lavere kompression på 1'eren.
>
> Mit spørgsmål er så om det er noget jeg skal lade mig skræmme af,
> da jeg desværre ikke har hørt motoren i gang har jeg ikke meget andet
> at gå efter.. Hvad er tolerancerne for kompressionen på en sådan
> mc...?
>

Hej

Værkstedsmanualen foreskriver at der max må være 25% kompressionsforskel
på cylindrene, og jeg kan sige at de helst ikke må være under 100 psi.

Hvis motoren ligger på 10 bar (145 psi) skulle det være en fin motor.

En god standard motor har et tryk på ca. 150 psi


Jeg har selv en Bol d´Or med en CB900F motor som kører med Wiseco 985ccm
stempler. Min motor måler en kompression på ca, 215-225 psi (ca. 15-15,5
bar).

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Honda tja?? '??
<http://www.riceboiler.com/>

Jes Vestervang (14-07-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-07-06 22:20

Kenneth Østrup <kpostrup@gmail.com> writes:

> Jeg har selv en Bol d´Or med en CB900F motor som kører med Wiseco
> 985ccm stempler. Min motor måler en kompression på ca, 215-225 psi
> (ca. 15-15,5 bar).

Giver det ikke problemer med tændingsbanken? Det er da vist lige før
at den kan køre på diesel med den kompression
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste