/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Et spoergsmaal om HK
Fra : Per Jakobsen


Dato : 12-07-06 08:00

Hejsa alle

Hvorfor er det lige at en Dyno kan vise forskellige HK, fra det som der
staar i specifikationerne paa en MC.

Jeg var paa dyno med min MC, den viste 105 HK, men i de specifikationer
der vises paa MC'en staar der at den er 120 HK.

Hvad skete der lige med de sidste 15 ponyer ?, skattefar, forhandleren
eller er de blevet stjaalet midt om natten

Anyway jeg forstaar det ikke helt.


Per Jakobsen
Harley Davidson VRSCR 2006 (Street rod)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=501





 
 
Thomas Jensen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 12-07-06 08:02

> Hvad skete der lige med de sidste 15 ponyer ?, skattefar, forhandleren
> eller er de blevet stjaalet midt om natten
>

de heste der er opgivet fra producenten er på krumtappen.
Dem du typisk ser fra en Dyno er på baghjulet, og der går nogle tabt i
gearkassen og kæden/kardan/remtrækket.
Det er ikke unormalt at miste 10% af hestene på vej ud til baghjulet.

--
mvh

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Michael Kristensen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 12-07-06 08:11

> Jeg var paa dyno med min MC, den viste 105 HK, men i de specifikationer
> der vises paa MC'en staar der at den er 120 HK.
>
> Hvad skete der lige med de sidste 15 ponyer ?, skattefar, forhandleren
> eller er de blevet stjaalet midt om natten


De 120 HK er målt direkte på motoren. Dyno måler på baghjulet, hvor der gået
nogle hypper tabt via kæden.

Med tiden taber en motorcykel nogle af sine HK, hvis ikke kaburator,
ventiler etc jævnligt bliver stillet.

mvh
Michael Kristensen



AW på ZRX (12-07-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 12-07-06 08:16

> Hvad skete der lige med de sidste 15 ponyer ?, skattefar, forhandleren
> eller er de blevet stjaalet midt om natten

Du har fået målt ehp eller "baghjuls-hestekræfter".
Det fabrikanten opgiver er nok "krumtaps-hestekræfter".

Så det er din gearkasse, drivrem, generator osv. som har stjålet resten.

Hestekræfter kan måles på et utal af måder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

Allan



AW på ZRX (12-07-2006)
Kommentar
Fra : AW på ZRX


Dato : 12-07-06 08:27


"AW på ZRX" <allan@malwisFJERN.dk> wrote in message
news:44b4a199$0$1961$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hvad skete der lige med de sidste 15 ponyer ?, skattefar, forhandleren
>> eller er de blevet stjaalet midt om natten

De første næsten 2 kan også være stjålet alene ved konvertering fra
amerikansk til europæisk hestekræfter.
(Står også i det link jeg sendte.)

Allan



Psycho Cowboy (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 12-07-06 11:20

Per Jakobsen wrote:

> Hvorfor er det lige at en Dyno kan vise forskellige HK, fra det som
> der staar i specifikationerne paa en MC.
>
> Jeg var paa dyno med min MC, den viste 105 HK, men i de
> specifikationer der vises paa MC'en staar der at den er 120 HK.
>
> Hvad skete der lige med de sidste 15 ponyer ?, skattefar, forhandleren
> eller er de blevet stjaalet midt om natten
>
> Anyway jeg forstaar det ikke helt.
__________________________________

Det er skam ganske enkelt... For selvom der går effekt tabt mellem motor og
baghjul (som andre også er inde på), så er fabrikkens opgivelse af
max-effekten oftest absolut i overkanten af, hvad der kan vrides ud af
maskinen ned ad bakke, men hjemvé og med raketbrændstof i tanken.

Ifølge Mr. Dyno fra Førslev, som jeg tit henviser til (han er jo en sand
guru! , så kan man godt skyde en hvid pil efter de tal, der står opgivet
ved mc'en, når man køber den.
Han gav mig et eksempel på en R6'er - vistnok en 2003-model - der (så vidt
jeg husker) kun i realiteten skulle kunne presses til at yde omkring 107-110
hk på motoren. Ifølge Yamaha selv, står den opgivet til at kunne smide 123
hk med fartvind i ram-indtagene osv, så de tal er da vist helt hat og
briller.

I øvrigt er det ikke svært i en bænk at regne sig frem til, hvor stort
effekttab, der opstår mellem motor og baghjul, for hvis man vender billedet
om og måler motorbremsen fra fuld gas og ned, så har man pludselig 2 tal,
der bare skal trækkes fra hinanden, og så kan man se afvigelsen og dermed
tabet i transmissionen.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600
http://dfmc.dk/?id=234



Ukendt (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-07-06 11:32

> I øvrigt er det ikke svært i en bænk at regne sig frem til, hvor stort
> effekttab, der opstår mellem motor og baghjul, for hvis man vender
> billedet om og måler motorbremsen fra fuld gas og ned, så har man
> pludselig 2 tal, der bare skal trækkes fra hinanden, og så kan man se
> afvigelsen og dermed tabet i transmissionen.

Huh?? hvordan det?? true noget af det er tabet i kæde ol. men hvad med
kompressions modstanden ?!? det må da gi et skævt tal, med mindre tændrørene
bliver taget ud ved fuld gas

Mvh
Morten



Flemming (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 12-07-06 19:05

<klip>
> Han gav mig et eksempel på en R6'er - vistnok en 2003-model - der (så vidt
> jeg husker) kun i realiteten skulle kunne presses til at yde omkring
> 107-110 hk på motoren. Ifølge Yamaha selv, står den opgivet til at kunne
> smide 123 hk med fartvind i ram-indtagene osv, så de tal er da vist helt
> hat og briller.

<klip>

Så har jeg lige et andet spørgsmål. Når man nu måler HK i stilstand,
hvordan når man så frem til tallet med ram-air ?
Puster man luft ind i indtagene med en eller anden lufthastighed
som modsvarer den teoretiske hastighed som motorcyklen i princippet
bevæger sig hen over den imaginære "rullefelt-vej" ?
Eller er det bare en teoretisk værdi de sjusser sig frem til ?

Flemming
VFR 750



MKS - 74 (12-07-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 12-07-06 19:37

On Wed, 12 Jul 2006 20:05:15 +0200, "Flemming"
<fmdunker@_FJERN_sol.dk> wrote:

>Eller er det bare en teoretisk værdi de sjusser sig frem til ?

Der er faktisk flere muligheder for en fabrikant, hvis de vil måle det
nøjagtigt, desværre er sandheden bare at markedsføring har større
indflydelse end målte værdier på hvad der opgives og nogle gange er
det direkte bedragerisk løgn (som da Yamaha blev fanget i en med den
nye R6'er). Vil man vide lidt mere om Ram air er der lidt ældre
artikler her:

http://www.sportrider.com/tech/146_9508_ram/
http://www.sportrider.com/tech/146_9910_ram/

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://www.hondacbr600.frac.dk/index.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste