Turistinvasion
Fra : Johanna

Dato : 11-07-06 20:37

Hvad var det nu Shubidua sang "Danmark bliver det næste
tropeferieparadis"? Hmmmm... tror ikke at det vi helt er kommet så
vidt endnu. Men to af mine venner og jeg skal i augustmåned en uge til
Danmark for at dykke. Jeg har allerede fundet en campingplads, hvor man
kan dykke i Lillebælt, men jeg står egentlig og mangler et oversigt
over steder hvor man kan dykke der i egnen (og andre steder i Danmark,
til de næste par ferier ) og måske nogle undervandskort. Er der
måske en internetside hvor jeg kan finde det? (Jeg har fundet
vragguiden, men vi laver nok udelukkende kantdyk).

Hvad skal jeg ellers vide - jeg ved at dykkerflasker i nogle
europæiske lande skal være malet hvide med en sort bånd (hvis
almindelig luft), gælder det også Danmark?
Jeg har hørt at man skal give det tilkende hvis man har dykkerflasker
i bilen, hvad skal der stå på skiltet?
Hvad med strømmen? Når vi planlægger i Oosterschelde (NL) er vi
nødt til at bruge tidevandstabeller, og de kan derfor findes på de
fleste dykkerelaterede sider, men jeg har ikke endnu fundet en
tidevandstabel for Lillebælt.
Jeg har fundet ud af at vi skal huske et dykkerflag på 1m, er det det
rød/hvide flag eller det blå hvide der bruges i DK?
Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

P.S. hvis nogen skal til NL, er I da altid velkomne til at spørge
mig..

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-07-06 22:14

Johanna wrote:
> [...]
> måske en internetside hvor jeg kan finde det? (Jeg har fundet
> vragguiden, men vi laver nok udelukkende kantdyk).

Jeg tror at et du vil få den bedste information ud af, er at henvende
dig til de lokale dykkerklubber. Sådanne steder plejer man at blive
modtaget med stor venlighed og få adgang til meget og god lokal
information.

> Hvad skal jeg ellers vide - jeg ved at dykkerflasker i nogle
> europæiske lande skal være malet hvide med en sort bånd (hvis
> almindelig luft), gælder det også Danmark?

Vel i teorien. Men det er helt uden betydning.

> Jeg har hørt at man skal give det tilkende hvis man har dykkerflasker
> i bilen, hvad skal der stå på skiltet?

Jeg tror faktisk ikkeat nogen danske sportsdykkere har gule
trykflaske-skilte på bilen (selv om de måske teoretisk skulle have
det). Så igen, uden betydning.

> [...]
> nødt til at bruge tidevandstabeller, og de kan derfor findes på de
> fleste dykkerelaterede sider, men jeg har ikke endnu fundet en

Nu er tidevandet i de indre danske farvand meget ringe, men der kan
alligevel være ret stærk strøm gennem de danske bælter (især i
Lillebælt), bla. på grund af udstrømningen fra Østersøen.
Du kan finde strømprognoser på Farvandsdirektoratets hjemmeside
www.frv.dk.

> Jeg har fundet ud af at vi skal huske et dykkerflag på 1m, er det det
> rød/hvide flag eller det blå hvide der bruges i DK?

Det er det blå/hvide A flag. Husk at det skal være udspilet. Og husk
brug af overfladebøje ved dyk i befærdet farvand.

> Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Måske at de bedste naturdyk i Danmark faktisk også fås på vragene
(f.eks.i Kattegat). Og tag endelig et natdyk, - det er rigtigt godt i
august.

Jens Olsen

Fra : skawdiver

Dato : 12-07-06 08:11

Her finder du en del info om gode kystdyk i hele Danmark:

http://www.dykmag.net/dk/docs/b_skandinavien/dyk_skan_Kystleksikon_os.php

Med venlig hilsen / Sincerely yours
Hans Christian Andersen
www.skawdiver.dk

Fra : Runefys

Dato : 12-07-06 09:59

Trykflasker i bilen !!!!

Jeg tror faktisk at hvis man skal følge reglerne så bør man have
farliggodsbevis for at kører med gasser under tryk. Det er jo også
derfor man ikke må medbringe det med offentlige transportmidler,

Hvordan det i teorien skal gøres ved jeg ikke men i praksis kører vi
jo alle med flasker og de så har ren ilt.

Når man tager til norge må der jo heller ikke være tryk på flasken
om bord på færgen!

Så om det er sådan det skal gøres for at følge reglerne ved jegb
ikke.

Nogen må da kende reglerne ??

Rune
rune@dykning.eu ~ www.dykning.eu

Fra : Allan Hansen

Dato : 12-07-06 10:21

"Runefys" <Rune@dykning.eu> skrev i en meddelelse
>Nogen må da kende reglerne ??

"I personbilers bagagerum og i varebiler med åben forbindelse mellem
førekabine og varerum må der transporteres indtil:
20 liter (vandkapacitet) komprimerbar, ikke-brandfarlige, ikke-giftige
gasser
5 liter komprimeret oxygen (ilt)
10 liter brandfarlig væske (herunder benzin)
50 liter brandfarlig væske (herunder diesel)

Allan Hansen

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 12-07-06 12:34

findes der en kilde til nedenstående informationer, eller er det noget der
gættes på?

Claus

Fra : Allan Hansen

Dato : 12-07-06 12:53

"Claus Grell Hansen" <claus@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> findes der en kilde til nedenstående informationer, eller er det noget der
> gættes på?

Det er bekendsgørelsen om transport af farligt gods som tidligere har været
debatteret her. Jeg slog den lige op:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20050043705-REGL
og kan se at den er blevet ændret til at man nu må have 70 liter
(vandkapacitet) komprimerede ikke-brandfarlige, ikke-giftige gasser, men
stadig kun 5 liter (vandkapacitet) komprimeret oxygen (ilt).

Allan Hansen

Fra : kews

Dato : 12-07-06 13:20

Citat §9:

§ 9. Forskrifterne i denne bekendtgørelse finder ikke anvendelse for
vejtransport af farligt gods foretaget af private personer med et
køretøj registreret i Danmark, når det pågældende gods er emballeret til
detailsalg eller i overensstemmelse med ADR og er beregnet til deres
personlige eller hjemlige brug eller fritids- eller sportsaktivitet, jf.
dog stk. 2-6 og § 3.

....skal det dermed ikke forståes at det ikke gælder for privat, hvad ADR
så end måtte være?

/kews

Fra : Allan Hansen

Dato : 12-07-06 21:45

"kews" <kewinpNOSPAM@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> ...skal det dermed ikke forståes at det ikke gælder for privat, hvad ADR
> så end måtte være?

Det gælder nok også for private. Du kan læse tilsvarende hos
Beredskabsstyrrelsen:
http://www.beredskabsstyrelsen.dk/fagomraade/tilsyn/forbyg/farligtgods/privatpersoners_transport.htm#Bil

Men vi må nok se i øjnene at vi jævnligt overtræder denne bekendtgørelse.

Allan Hansen

Fra : Johanna

Dato : 12-07-06 15:00

Ja men vores private køretøj er jo ikke registreret i Danmark, men i
Nederland.
Men det ser nu ud til at vi kan tage changen alligevel (eller bare
køre med tomme flasker den lange tur gennem tyskland).

Tak for jeres henvendelser indtil nu - flere tips er altid velkomne!
Johanna van Bolhuis

Fra : Emil Pedersen

Dato : 12-07-06 23:15

Det kan da os være total lige meget
Der er ikke nogen som helst der vil sige noget til dig/jer.
Tror ikke en gang politiet er bekendt med denne regel?
Så længe i sørger for at sikre jer flasker osv ikke ligger og ruller rundt i
bilen men er spændt forsvarligt fast er det lige meget vil jeg mene.

- Emil, og god tur.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 13-07-06 13:15

Emil Pedersen wrote:
> [...]
> Så længe i sørger for at sikre jer flasker osv ikke ligger og ruller rundt i
> bilen men er spændt forsvarligt fast er det lige meget vil jeg mene.

Præcis. Hundreder af sportsdykkere overtræder hver eneste weekend
disse regler uden at det interesserer nogen.
Her til formiddag kørte jeg selv rundt to stk 50 l iltflakser med 200
bar bag i bilen.

Jens Olsen