filtse mur ?
Fra : MVN

Dato : 11-07-06 16:30

hvad skal jeg bruge ?

er det mørtel og cement ? og hvad er blandingen ?

hvor tykt skal det være ? vandforhold ?

hvordan skal det sætte op ?

hvordan forbereder jeg muren til det ? den er tidligere pudset,men pudsen
rasler af...

Martin

Fra : MVN

Dato : 11-07-06 16:42

og hvor kan jeg evt købe det billigst ?

jeg ved ikke hvor meget jeg skal bruge,men det er til en mur på 110 kvm

og det er jo nok 30-40 sække,så hvis der fandtes en billig forhandler ?

Martin

Fra : Max

Dato : 11-07-06 17:17

Hej Martin

> hvordan forbereder jeg muren til det ? den er tidligere pudset,men
> pudsen rasler af...

Et godt sted at starte er her

http://www.aalborg-portland.dk/media/pdf_filer/inspi_goer_det_lettere.pdf

Mvh Max

Fra : MVN

Dato : 11-07-06 18:11

> Et godt sted at starte er her
>
> http://www.aalborg-portland.dk/media/pdf_filer/inspi_goer_det_lettere.pdf

ok,takker...

men hvor får jeg det billigst ?

skal jeg ud i jem og fix eller lign løber de ca. 40 ? sække op i ca. 5000,-
?

Martin

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 11-07-06 18:27

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 11-07-06 20:13

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "MVN" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse

produktprogram
tryk puds og overflader, herefter GØR DET SELV hvor udførelses
metode er beskrevet.
Er du i tvivl sidder konsulenter parat til at hjælpe bla erfarne
murere.

Fra : Benny Andersen

Dato : 11-07-06 18:58

On Tue, 11 Jul 2006 18:16:59 +0200, Max wrote:
> Et godt sted at starte er her
>
> http://www.aalborg-portland.dk/media/pdf_filer/inspi_goer_det_lettere.pdf

Hverken filtsning eller blandingsforhold for mørtel/cement er nævnt, flinke
mand.

Benny Andersen

Fra : Anton

Dato : 11-07-06 19:13

> [...]
>
> hvordan skal det sætte op ?
>
> hvordan forbereder jeg muren til det ? den er tidligere pudset,men pudsen
Vand din mur, MEGET...
Jeg tror næsten ikke det kan blive for vådt.
Jeg har først vandet det med murekost, flere gange, så muren er mæt.
Kort tid inden jeg sætter mørtlen op oversprøjter jeg muren med vand
(ukrudtssprøjte).
Så skulle pudsen gerne holde ved.

/Anton

Fra : Benny Andersen

Dato : 11-07-06 19:48

On Tue, 11 Jul 2006 17:30:11 +0200, MVN wrote:

> hvad skal jeg bruge ?
>
> er det mørtel og cement ? og hvad er blandingen ?
Ja! Det står på mørtelposen for nogle fabrikaters vedkommende. 1 del cement
til 10 dele mørtel så jeg vist på en strandmørtel jeg anvendte.

> hvor tykt skal det være ? vandforhold ?
Det bestemmer du, men jeg synes filtsning ikke er tykkerere end man lige
akurat kan ane murstenenes kontur og hvor fugerne er. Man spæder op med
vand til passende konsistens afhængigt af murens sugeevne, som udgangspunkt
som ymer. Har du ikke prøvet det for overraskes du sikkert over hvor tyndt
det skal være hvis muren suger godt.
Hurtigt efter opsmøring, udføres filtsningen - og der skal lægges kræfter i
- og filtsebrættet skal skylles i vand og dog ikke for meget vand! Mørtelen
skal have sat sig en smule først. Brug det grove orangefarvede skumgummi
filsebræt. Det man gør at
   a. Udvaske sandet i overfladen, som dermed får en højere bestandel af
bindemiddel (cement og kalk). Den bliver dermed mørkere og fastere.
   b. udglatter

> hvordan skal det sætte op ?
Påføres med stålbræt og filtses.
> hvordan forbereder jeg muren til det ? den er tidligere pudset,men pudsen
> rasler af...
Det løse skal fjernes - og der forvandes på den vedhæftningsduelige mur.

At puds falder af er set før - det, at kvaliteten først afslører sig år
efter, gør at mange sikkert har for travlt til at anlægge en kvalificeret
vudering af underlagets hæfteevne.
Glatte mure får en overflade med tiden. Hvis de står frit eller vender mod
nord kommer der en art begroning som tydeligt mærkes som manglende
sugeevne. Der findes primere, og fabrikanter af disse oplyser hvordan en
gammel (udvendig) mur skal behandles før pudsning.

Benny Andersen

Fra : MVN

Dato : 11-07-06 21:48

>Hverken filtsning eller blandingsforhold for mørtel/cement er nævnt, flinke
>mand

det står nederst på side 19.... der står dog 1:8 ? og kalkmørtel ?

> Ja! Det står på mørtelposen for nogle fabrikaters vedkommende. 1 del
> cement
> til 10 dele mørtel så jeg vist på en strandmørtel jeg anvendte.

har du prøvet at bruge strandmørtel ? til puds eller filts ? virkede det
fint med 1:10 ? og var det aalborg-portland materiale du brugte ?

> [...]
> akurat kan ane murstenenes kontur og hvor fugerne er. Man spæder op med
> vand til passende konsistens afhængigt af murens sugeevne, som

ok...

> [...]
> a. Udvaske sandet i overfladen, som dermed får en højere bestandel af
> bindemiddel (cement og kalk). Den bliver dermed mørkere og fastere.

ok,har aldrig prøvet det,men må prøve mig frem..

Martin

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 11-07-06 23:25

Alle MAXITS produkter er færdigblandede og skal kun tilsættes vand
hvilket giver farveenshed
ved selv at blande med cement kan der blive farveforskel fra blanding
til blanding.
MAXITS blandes med en stor plastikspand og piskeris beskrevet på
poserne.

Fra : Benny Andersen

Dato : 12-07-06 09:42

On Tue, 11 Jul 2006 22:48:17 +0200, MVN wrote:

> det står nederst på side 19.... der står dog 1:8 ? og kalkmørtel ?

Ups! det havde jeg overset. De 1:8 er efter vægt i miljøklasse Agressiv -
din anvendelse er formodentlig moderat. "og kalkmørtel" skriver du ? Ja -
man laver færdigmørtel ved at blande kalkmørtel (vådmørtel) med cement.
Kalkmørtel kan være bakke eller strandmørtel og procentdelen af bindemiddel
er forskellig.

http://www.raastoffer.dk/default.aspx?ID=13&Areaid=2&SearchRegion=197
og klik "søg"

Jeg aner ikke hvornår der anvendes bakkemørtel - har kun anvendt
strandmørtel.

Der findes færdigblandede tørmørtler, men de er
1. for dyre
2. ikke særligt smidige (tror jeg)

> har du prøvet at bruge strandmørtel ? til puds eller filts ? virkede det
> fint med 1:10 ? og var det aalborg-portland materiale du brugte ?

Ja - begge dele. Jeg kan ikke huske blandingsforholdet (ved filtsning).
Cementen var aalborg-portland basis cement. De blandingsforhold jeg nævnte
var på Ncc's 6,6% strandmørtel poser - 1:10 udvendig og 1:14 indvendig -
blanding efter rumfang.

Benny Andersen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 11-07-06 16:39

"MVN" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse news:44b3c3fd$0$12685$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> hvordan skal det sætte op ?
>
> hvordan forbereder jeg muren til det ? den er tidligere pudset,men pudsen rasler af...

KONTAKT en murermester !!