opvarmning af hus til vinter
Fra : Morten

Dato : 11-07-06 13:18

Min kæreste og jeg lejer et mindre hus og gruer lidt for den kommende
vinter. Vi flyttede ind i huset i februar i år (da der var minus 15 grader
udenfor), og fandt hurtigt ud af at det var svært for oliefyret at følge
med og varme huset ordentligt op. Det var typisk 12-13 grader i køkkendet
om morgenen og kun på dage hvor der var sol, kunne det hjælpe til at varme
huset godt op, når den skinnede ind ad de syndvendte vinduer i stuen. Nu
har vi fået en lille datter og synes det er lidt for koldt for hende at
skulle ligge / kravle osv. i gulvhøjde til næste vinter, med den opvarmning
der er af huset nu. Vi er derfor begyndt at tænke i at få en varmekilde
placeret i huset, der kan støtte oliefyret i at varme huset op.

Om huset: Det er et ældre ombygget sommerhus. Der er isolering i væggene,
men de er tynde og måske sine steder isoleret sparsomt.Der har tidligere
været en brændeovn installeret. Vi har haft skorstensfejeren ude at kigge
på forholdene, og han vil have en del af væggen skrællet for de plader som
er sat op oven på murstensvæggen på den del af skorstenen som vender ind
mod huset, og have det område muret op med cement, før han vil godkende
installation af en brændeovn brandsikkerhedsmæssigt. Da det er et hus vi
lejer for nogle år, men ikke permanent, ønsker vi ikke at skullle gøre alt
for mange permanente ændringer (skrælle af / mure op/ installere brændeovn,
etc.) for så at skulle efterlade det når vi flytter igen.

Er der nogen som har forslag til hvad der vil virke bedst til (støttende)
opvarmning af huset?

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Is

Dato : 11-07-06 14:43

> [...]
> etc.) for så at skulle efterlade det når vi flytter igen.
>
> Er der nogen som har forslag til hvad der vil virke bedst til (støttende)

Med de oplysninger, ville jeg nok kigge lidt på noget varmepumpe !

http://www.nesa.dk/luft_til_luft-varmepumpe

http://www.pioneerinfo.dk/varmepumpe-info.php

Erik Isager

Fra : Morten

Dato : 11-07-06 15:44

Tak for dit råd. Jeg er bange for at investeringen (nesa nævner omkring
21.000 for opsætning af anlægget) ikke kan betale sig hjem på de 1½ til
2 år vi skal bo i huset. På pioneerinfo.dk nævner de at et sådant anlæg
normalt har tjent sig hjem på 6-12 år. Ellers er det noget vi måske
skulle vende med udlejer, og se om de kunne være interesseret i at
medfinansiere.

Mvh. Morten

Fra : Is

Dato : 12-07-06 18:07

"Morten" <nomail@reply-to-group.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> normalt har tjent sig hjem på 6-12 år. Ellers er det noget vi måske
> skulle vende med udlejer, og se om de kunne være interesseret i at

Kan du ikke sikre dig, at du må tage anlæget med når du flytter ??
Det må da stadig have en hvis værdi efter 2 år - om du så kan anvende det et
andet sted, eller prøve at sælge det ?

Erik Isager

Fra : Kim2000

Dato : 11-07-06 15:14

> [...]
> etc.) for så at skulle efterlade det når vi flytter igen.
>
> Er der nogen som har forslag til hvad der vil virke bedst til (støttende)

Det er et spørgsmål om det ikke kan betale sig alligevel, I er vel oppe og
bruge på den anden side af de 25.000 kroner på olie, fyrer I med brænde kan
det gøres for en brøkdel. Vi brugte fra december-maj 6500 kroner i
opvarmning på 140 m2, så havde vi så også lukket 1. salen af, så det var vel
reelt omkring de 90 m2 vi varmede op. Jeg vil i hvert fald komme med den
påstand at I kan spare over 50% på varmeregningen.

Det med at mure op og den slags er vel noget I selv kan lave på 2-3 dage her
i sommerferien.

mvh
Kim

Fra : Morten

Dato : 11-07-06 15:53

Ja, vi bruger en helvedes masse olie og penge på opvarmningen. Vi måtte
ringe til olieselskabet inden deres planlagte genopfyldningsdato, fordi
vi var ved at løbe tør for olie. Jeg har kviet mig lidt ved
etableringsomkostningerne og må nok også indkalde forstærkning fra
svigerfar til det med at mure op. På den anden side kan jeg se, at
investeringen på etablering kan holdes nede omkring 5-6000 kr., men den
årlige bessparelse på varmen kan nok også være i samme størrelsesorden,
så det kan tjene sig hjem, selvom vi måske bare skal bo her 1½ til 2 år
endnu.

Og så er det jo hyggeligt med brændeovn ...

Mvh. Morten

Fra : BA

Dato : 11-07-06 16:08

Vi har et hus fra 1980 i Sverige. Det er rimeligt godt isoleret, og opvarmes
med el eller åben pejs. Når vi kom om vinteren og der ikke havde været varme
på, tog det lang tid at varme op.

Vi købte på anbefaling en gasvarmeovn. Den varmer lynhurtigt op, og i første
omgang sætter vi den til at afgive strålevarme til de steder hvor vi lige nu
er. Dette her nævner jeg i forbindelse med jeres lille datter og de kolde
dage.

Nu bruger vi også gassen de kolde morgener inden solen når at varme huset
op - der kan være frost om natten og 20 grader om dagen! Vi har ikke behov
for at holde hele huset varmt om natten - og sætter så gasovnen hen mod
spisebordet til morgenmaden (køkken og stue i et).

Efterhånden bruger vi mere gasovnen end elvarmen, da min mand har regnet ud,
at den er billigere (selv i Sverige) og vi vil ikke bruge pejsen, når den
ikke er under opsyn hele tiden.

Gasovnen er knap så romantisk, men har en dejlig strålevarme og kan tage
toppen af isbjerget hvor og når der er behov.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Morten

Dato : 11-07-06 16:31

Tak for dit råd. Jeg tog lige et hurtigt tjek på nettet og ser at gasovne
ikke er så dyre i anskaffelse, men man skal så selvfølgelig købe
gasflaskerne løbende. er der nogle specielle mærker / typer af gasovne, man
skal kigge efter?

Mvh. Morten

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-07-06 16:19

On 11 Jul 2006 14:52:38 GMT, Morten <nomail@reply-to-group.com>
klip

>Og så er det jo hyggeligt med brændeovn ...
>

>Mvh. Morten

Især hvis barnet kan kravle under loftet, for det er vel der
varmen er. En brændeovn giver vist ingen gulvvarme.
mvh Ebbe

Fra : Morten

Dato : 11-07-06 16:27

Hej Ebbe

Jeg har tænkt på at købe en brændeovn med konvektionsvarme-system ( i
stedet for strålevarme),som jeg håber kan fungere ved at varme luften op og
cirkulere den rundt, så det tager noget af kulden ved gulvet. Men det er
måske for meget at håbe? Nu har jeg aldrig prøvet at have en konvektionsovn
før. Er der nogen der har erfaringer med det?

Mvh. Morten

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote in

Fra : TT

Dato : 12-07-06 09:17

> [...]

> måske for meget at håbe? Nu har jeg aldrig prøvet at have en
> konvektionsovn
> før. Er der nogen der har erfaringer med det?

Hej Morten,

Først er du ikke rar at skrive dit svar nedenunder det du svarer på - selv
om outlook fx. gerne vil skrive ovenover, men det gør det nemmere for alle.
Jeg har haft en brændeovn med konveks, og den hjælper ikke mod det fodkolde
gulv - desværre, men den hjælper til at varmen bliver fordelt bedre end én
med strålevarme - så hvis du vil have en brændeovn er konvektion det smarte
valg, efter min mening.

-TT

Fra : Leonard

Dato : 11-07-06 17:23

Morten <nomail@reply-to-group.com> wrote:

>Er der nogen som har forslag til hvad der vil virke bedst til (støttende)
>opvarmning af huset?

Jeg ville finde et andet sted at bo. Specielt når det bare er et
lejemål og selvom huslejen måske er billig, så er der jo et par tusind
ekstra at gøre godt med, hvis I finder noget der kan varmes op for
almindelige penge.
Det hus bliver aldrig varmt og at have et barn liggende og lege på et
koldt gulv, det er da at bede om mange sygedage.
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 11-07-06 18:51

"Morten" <nomail@reply-to-group.com> skrev i en meddelelse

Vi har megen glæde af en gasovn til at supplerer elvarmen med stå op 1/2
time før og tænd for den den varmer
hurtigt op, lugter ikke luft ud 1 gang el 2

Fra : Morten

Dato : 11-07-06 19:56

Det lyder mere og mere som om vi skal købe en gasovn. Jeg er meget
imponeret over de mange gode svar jeg har fået. Det er første gang jeg
bruyger nyhedsgruppen her (eller nyhedsgrupper i det hele taget) og på bare
6 timer er der kommet en mængde gode forslag, og jeg er blevet noget
klogere på hvad jeg skal gøre. Tak for det.

Mvh. Morten

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> wrote in news:YxRsg.58$fg4.57
@news.get2net.dk:

Fra : BA

Dato : 11-07-06 21:00

Kontakt det lokale byggemarked eller lign. De plejer at have eksperter inden
for de forskellige felter -så ledes også mht størrelse m.m på gasovnene.

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 11-07-06 21:00

On Tue, 11 Jul 2006 13:17:36 +0000, Morten wrote:

> [...]
> etc.) for så at skulle efterlade det når vi flytter igen.
>
> Er der nogen som har forslag til hvad der vil virke bedst til (støttende)

Hvad er det for et oliefyr i har - er brænder og kedel gammelt eller måske
kun en af delene?

Ikke for at være alt for negativ så vil jeg mene at hvis det er en brænder
på mellem 20 og 30 kW som de fleste brændere vel er og det ikke kan varme
huset op så har i alvorlige problemer. En 6 kW brændeovn eller en
varmepumpe på noget lignende er ikke meget i den sammenhæng.

Som en anden nævnte så kunne et andet lejemål sagtens være et attraktivt
alternativ rent økonomisk.

Der er forøvrigt meget viden om alternative energikilder til opvarmning i
gruppen dk.teknik.energi.

--
Mvh.
Jens Åge

Fra : Hm

Dato : 11-07-06 21:23

Hej
køb ikke en gas varmeovn, den danner meget fugt.
Jeg brugte en Zibro ovn som kan køre på lampeolie, den giver en hurtig tør
strålevarme, jeg har ikke en med termostat, da jeg syntes den kan lugte.
Jeg boede en vinter i mit uisoleret sommerhus, og jeg ville ikke have
undværet den, jeg bruger den nu til hurtig opvarmning når jeg kommer derud
om vinteren (jeg har også brændeovn)
hilsen
Hanne

Fra : Morten

Dato : 12-07-06 13:49

Jeg tror lige jeg hopper over og tager et kig på dk.fritid.energi

Mvh. Morten

Jens Åge Holm <boost@get2net.dk> wrote in

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-07-06 21:18

"Morten" <nomail@reply-to-group.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen som har forslag til hvad der vil virke bedst til (støttende)
> opvarmning af huset?

Vil godt våge den påstand, at der kan være bedre økonomi i at efterisolerer
huset, hvilket også udlejer bør være interesseret i og dermed kunne han
måske også tænkes at give et bidrag til dette. Ud over du/i sparer penge på
varmeregningen øger det også værdien af huset for udlejeren hvis han en dag
påtænker at sælge det.

Specielt hulmursisolering og loft kan hjælpe kraftigt på størrelsen af
varmeregningen og en forbedret komfort. Hulmursisolering af et normalt hus
kan ofte gøres for 10-12.000,- kr. alt incl. og tjene sig hjem på under 2
år.

Held og lykke

Mvh
Michael

Fra : Morten

Dato : 12-07-06 13:45

Det lyder som en god ide. Jeg tror desværre ikke udlejer er med på den. De
skal nemlig rive huset ned og bygge noget nyt til sig selv, når de skal
flytte ind på grunden om nogle år. Så deres interesse er primært at få
huset til at køre nogenlunde, så de kan leje det ud, men ikke nogen
længerevarende løsninger. Men jeg kan jo høre dem ad.

Mvh. Morten

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-07-06 12:50

Morten wrote:
> [...]
> 12-13 grader i køkkendet om morgenen og kun på dage hvor der var sol,
> kunne det hjælpe til at varme huset godt op, når den skinnede ind ad

For det første ville jeg få checket mit oliefyr og min installation. Det
lyder utroligt at den ikke kan varme huset op, så der må være noget galt.
Selv den mindste brænder på markedet vil have effekt nok til at varme 'et
mindre hus' op.

Skulle jeg vælge en ekstra varmekilde, ville jeg helt klart gå efter en
brændefyret konvektionsovn.
Gasvarmere afgiver for meget fugt og el er for dyrt :(

Jeg ville også sætte brændeovnen på samme væg som mine radiatorer (oftest
ved vinduerne).

Jeg har en installation med naturgasfyr, radiatorer under vinduerne og
brændeovnen placeret på den modsatte væg.
Når det er koldt og jeg tænder op i ovnen for at spare på gassen, begynder
mine termostatstyrede radiatorer og brændeovnen at 'kæmpe' om, hvem der skal
bestemme retningen på luftcirkulationen i min stue.

Radiatorerne vil have den opvarmede luft til at stige op langs ydervæggens
vinduesflader og hen under loftet med den afkølede luft retur langs gulvet.
Brændeovnen vil den anden vej :(
Brændeovnen plejer at vinde med det resultat at mine radiatorer skruer OP
fordi luften nu strømmer ned langs de kolde vinduer og rammer termostaten.
Det var jo ikke lige det der var meningen :(

Termostater med flytbar censor og lidt eksperimenter har løst problemet.
(jeg har målt 11 graders forskel indenfor en meter fra termostaten, og nej,
den ene måling var ikke lige over radiatoren).

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-07-06 13:33

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Selv den mindste brænder på markedet vil have effekt nok til at varme 'et

Jeg vil nu godt lige nævne ordret isolering igen. I kraft af mit arbejde
møder jeg mange menesker som ikke kan få huset varmet ordenligt op pga.
manglende isolering.
Så selv en god brænder kan altså komme til kort

Mvh
Michael

Fra : Morten

Dato : 12-07-06 13:42

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in

> [...]
> Det lyder utroligt at den ikke kan varme huset op, så der må være
> noget galt. Selv den mindste brænder på markedet vil have effekt nok

Det lyder som vi skal have vores oliefyrsservice-mand ud at kigge på fyret
og se om det brænder optimalt. Og måske selv kigge lidt på radiatorernes
termostatstyring. Der sidder nogle gamle termostater for enden af noget
ståltråd, som er viklet op om radiatorernes rør. Men de termostater /
sensorer burde vel egentlig sidde på væggen i en 70 cm højde, væk fra
radiatoren og ude i rummet, ikke? Det kunne være at det ville hjælpe. Jeg
synes en gang jeg har hørt, at (stål)tråden der går fra vægsensoren til
termostaten på radiatoren, ikke må blive bukket. Har det noget på sig,
eller er det bare mig der har fanget noget "støj" op.

Mvh. Morten

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-07-06 15:06

Morten wrote:
> [...]
> der går fra vægsensoren til termostaten på radiatoren, ikke må blive
> bukket. Har det noget på sig, eller er det bare mig der har fanget

Næh, den er god nok. 'Ståltråden' er faktisk et tyndt rør. For enden af det
sidder der et kammer med luft/gas. Det er udvidelsen af gassen i kammeret
der påhvirker termostaten. Tråden skal bestemt ikke været viklet op omkring
varmerøret. Den skal løbe frit fra termostat til kammer.
Den med placeringen har du også rigtigt fat på. den skal sidde ca. 1m væk
fra radiatoren sideværs. Højden skal du eksperimentere med. Varm luft stiger
op fra radiatoren, langs loftet, og returnerer afkølet langs gulvet. De 70
cm lyder meget fornuftigt, men prøv dig frem. Høj placering = lavere
radiatortemp.
Lav placering (i den kolde returluft langs gulvet) = højere radiatortemp.

Hvis røret er knækket, tror jeg dine radiatorer vil køre på fuldt blus. (ret
mig venligst hvis jeg tager fejl).

Jeg tror at dit problem er føringen af 'tråden'. I princippet er det kun
kammeret i enden der skal påvirkes. Det kan man ikke opnå, men da
luftmængden i kammeret er over 100 gange den i røret har røret normalt ikke
nogen betydning. Men det må selvfølgelig ikke være snoet omkring et varmerør
;)

Dine termostater kan også gro fast i løbet af sommeren. Det er nemt at klare
selv :)
Når vi nærmer os fyringssæsonen følger du bare med her i gruppen. den dukker
op hvert eneste år ;)

Fra : Morten

Dato : 12-07-06 15:54

Tak for hjælpen med at forstå hvordan termostaterne virker. Jeg
eksperimenterer lidt med placeringen til efteråret, når vi skal begynde
at have blus på radiatorerne igen.

Mvh. Morten