Ny dragefisk variant i Rødehavet
Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-07-06 00:24

Apropos en tråd jeg selv startede her i gruppen for et stykke tid
siden, Så sad jeg i aften og kiggede en række billeder igennem som
jeg selv tog i rødehavet sidste marts.
Utroligt hvad man overser når man ikke ved hvad man skal kigge efter
(og ikke ved nok om dragefisk)

http://dykkermanden.dk/Foto/Egypten0503/DSC00228.JPG

Sammelign selv med den nye dragefisk underart vist i artiklen

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=922

Det ville have været sjovt at have haft den viden på dykket hvor jeg
tog billedet.

Synes bare at I skulle se det, så I selv kan se bedre efter end mig,
når I skal til Rødehavet næste gang.

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-07-06 06:28

>Utroligt hvad man overser når man ikke ved hvad man skal kigge efter
>(og ikke ved nok om dragefisk)

>http://dykkermanden.dk/Foto/Egypten0503/DSC00228.JPG

Det er en almindelig drage fisk du der har set. Den nye er mere spraglet og
har sorte "øjne" med hvid ring omkring.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-07-06 09:23

Henrik Manley wrote:

> Det er en almindelig drage fisk du der har set. Den nye er mere spraglet og
> har sorte "øjne" med hvid ring omkring.

Det er jeg nu slet ikke så sikker på. Iflg. artiklen er udvæksten
over øjet hos den almindelig variant af dragfisk (Pterois volitans)
nærmest stråleformet uden fjeragtig endespids.

Jeg gik så på jagt på nette efter billeder af Pterois volitans og
tilsyneladende er der stor variabilitet mht. udvæksten over øjet.
Men iøvrigt er det vel sådan, at hvis en ny underart er ved at
dannes, at der må findes mellemformer, således at der ikke er tale om
enten fjeragtigt udvækst med øjepletter med sort centrum eller ren
stråleform.

Da den nye underart skulle være opstået ved sydspidsen af Sinai for
mindst 25 år siden, så er det måske bare sådan, at vi der af og til
dykker i Rødehavet har vænnet os til at se varierende ovargangsformer
af Pterois volitans.

Når jeg skal til Brothers Island til sensommeren vil alle Pterois
volitans i hvert tilfælde blive studeret grundigt hvad angår
øjeudvækstens form og farve. Måske bliver jeg klogere.

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-07-06 10:12

>Det er jeg nu slet ikke så sikker på. Iflg. artiklen er udvæksten
>over øjet hos den almindelig variant af dragfisk (Pterois volitans)
>nærmest stråleformet uden fjeragtig endespids.

Citat:
Rather than the normal ray-like supraocular tentacles which appear just
above the eyes of the lionfish , the new form has evolved feather-like
tentacles in which one or both have a sharply defined black eye spot with a
white ring around it.

Den type du har taget billedet af har jeg set de sidste 15 år så jeg vil
ikke betegne den som sjælden.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-07-06 13:23

Henrik Manley wrote:

> [...]
> tentacles in which one or both have a sharply defined black eye spot with a

Præcis,mit billed har ikke "normal ray-like supraocular tentacles" men
derimod tydeligt " feather-like tentacles" sevlom øjepletten mangler
den sorte midte.

> Den type du har taget billedet af har jeg set de sidste 15 år så jeg vil
> ikke betegne den som sjælden.

Nej, det siger jeg heller ikke. Det var faktisk en del af pointen. Vi
lægger ikke mærke til at den er anderledes fordi vi er vant til at se
den omkring Sinais sydspids.

Har du prøvet at google billeder af Pterois volitans? Der har de
fleste strukturer over øjene der er rene stråler uden den mindste
antyding af fjerdannelse.

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-07-06 14:32

>Præcis,mit billed har ikke "normal ray-like supraocular tentacles" men
>derimod tydeligt " feather-like tentacles" sevlom øjepletten mangler
>den sorte midte.

Nu kommer jeg jo fra computer verden og læser helt klar beskrivelsen som en
"AND" sætning dvs. at begge udtryk skal være opfyldt.

>Har du prøvet at google billeder af Pterois volitans? Der har de
>fleste strukturer over øjene der er rene stråler uden den mindste
>antyding af fjerdannelse.

Der er jo flere forskellige dragefisk i rødehavet, 2-3 størrelser, nogle med
vimpler på finnerne og andre uden, nogle røde andre sorte og nogle med
smalle striber og andre med bredde. For nogle år siden fik jeg navnene på de
forskellige men har lykkeligt glemt dem.

Dit billede er af en af de store røde med vimpler. De er meget variable i
udseendet men det giver jo ikke en ny art.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-07-06 14:47

Henrik Manley wrote:
> [...]
> smalle striber og andre med bredde. For nogle år siden fik jeg navnene på de
> forskellige men har lykkeligt glemt dem.

Ja, ja, men nu er det vel kun Pterois volitans vi taler om.

> Dit billede er af en af de store røde med vimpler. De er meget variable i
> udseendet men det giver jo ikke en ny art.

Åbenbart for det eneste der skulle adskille den nye art var jo
udseendet af væksterne over øjnenen. Der som jeg kan forstå det er
kun afviger ubetydeligt fra hvad du har observeret som værende det
almindelige.

Jens Olsen