betalingsløsninger på nettet
Fra : Leonard

Dato : 07-07-06 10:15

Jeg har en lille håndfuld små butikker, kunstnere o.lign. som kunder,
der alle gerne vil have en webbutik og selvfølgelig gerne med
kortbetaling osv. Problemet er omkostningerne som er altfor høje i
forhold til den beskedne omsætning, der er for den enkelte.

Hvilke andre muligheder end PBS er der at bruge?
Er ewire, paypal osv. reelle alternativer?

Kan det lade sig gøre at jeg opretter en betalingsaftale og så deler
den mellem flere butikker (så vil ulempen være at det bliver mit
firma, der står på kundernes kontoudskrift, men det kan vi leve med) ?

Eller er det bare mig der har set mig helt gal på omkostningerne:

PBS, årsgebyr: 1.000
Betalingsgateway: 2.400
Plus gebyr på hver betaling: 1,45 kr + 10% af beløbet.

Og så skal det hele lige dobles op, hvis der skal internationale kort
med.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-07-06 11:54

> Kan det lade sig gøre at jeg opretter en betalingsaftale og så deler
> den mellem flere butikker (så vil ulempen være at det bliver mit
> firma, der står på kundernes kontoudskrift, men det kan vi leve med) ?

Nej, det tillader PBS ikke.
Jf. deres regler må du ikke engang bruge den samme indløsningsaftale, hvis
du selv ejer flere e-shops, uden at indhendte godkendelse. Hvis varene i de
forskellige shops, adskiller sig væsentligt fra hinanden, skal du have mere
en indløsningsaftale, selv om der er tale om samme ejer.

> Eller er det bare mig der har set mig helt gal på omkostningerne:
>
> PBS, årsgebyr: 1.000

Bemærk at du skal bruge 2 indløsningsaftaler, hvis du vil tilbyde *både*
Dankort og udenlandske kort. Årsgebyret for begge er 1.500 Kr.

> Betalingsgateway: 2.400

Du kan godt finde en noget billigere betalingsgateway.
Jeg bruger selv http://www.wannafind.dk til 149 Kr. pr. mdr. = 1.788 årligt.
Den billigste jeg har set er www.webhosting.dk til 799 Kr. årligt (I
øjeblikket -30% => 559 Kr.). Jeg har ikke selv erfaring med webhosting´s
løsning, men den skulle efter sigende være udemærket (og er jo godkendt af
PBS).

> Plus gebyr på hver betaling: 1,45 kr + 10% af beløbet.

Der er "kun" tale om et gebyr på 5,75 % af beløbet, og kun ved udenlandske
kort. Ved Dankort er gebyret på 0,10 %

Fra : JDA Consult ApS

Dato : 09-07-06 16:34

Indhente hvilken godkendelse ???

Jeg ejer og driver 5 butikker der 100% sælger de samme varer og jeg er
blevet kontaktet af PBS om at jeg skulle have indløsningsaftale for hver af
mine butikker.

Hvilket jeg så har i dag...

Så de regler der bliver henvist til her vil jeg da gerne høre nærmere om...

Venlig Hilsen

JDA Consult ApS

http://www.6-butik.dk 6-butik | Erotisk Paradis
http://www.AdultShop.dk AdultShop | Nemt og bekvemt
http://www.1-adult-6shop.dk 1-adult-6shop | Din video partner
http://www.dvd-vhs-pornofilm.dk Video Shoppen | Alt i pornofilm
http://www.1001-Adventures.dk 1001 Adventures | Eventyr for voksne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-07-06 18:38

"JDA Consult ApS" <jdaconsultSLET@firma.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Indhente hvilken godkendelse ???
>
> Jeg ejer og driver 5 butikker der 100% sælger de samme varer og jeg er
> blevet kontaktet af PBS om at jeg skulle have indløsningsaftale for hver
> af mine butikker.

Ja, det er fundstændigt vandvitigt.

> Så de regler der bliver henvist til her vil jeg da gerne høre nærmere
> om...

Det står ikke direkte i indløsningsaftalen. Der står at de skal underrettes,
hvis URL eller varesortement ændres.
Jeg spurgte telefonisk da jeg oprettede min indløsningsaftale, da jeg
overvejer forskellige URL til forskellige kundegrupper, men nøjagtig samme
varersortement. Svaret var at man ikke kunne tage stilling til om det
krævede en ekstra indløsningsaftale, men at jeg kunne kontakte dem for en
vurdering når det blev aktuelt. Dermed er det langt fra sikkert at de ville
godkende at jeg brugte samme indløsningsaftale til 2 shops, så jeg kan fint
havne i samme situation som dig (så ryger PBS en tur. Dankort er ikke så
væsentlig for mig. Indløsningsaftale til internationale kort er der mange
andre, der tilbyder).
Jeg husker at have set at de godkender den samme indløsningsaftale, hvis du
har f.eks. en shop på et DK-domæne og en anden på et COM-domæne.

Fra : Mogens

Dato : 09-07-06 18:42

At butikkerne ikke har samme webadresse eller layout betyder ikke noget.
Men hvis du benytter ét cvr-nr og et hoved-firmanavn, så skulle det ikke
give problemer med blot en indløsningsaftale.

Mvh
Mogens

Fra : JDA Consult ApS

Dato : 09-07-06 19:21

> At butikkerne ikke har samme webadresse eller layout betyder ikke noget.
> Men hvis du benytter ét cvr-nr og et hoved-firmanavn, så skulle det ikke
> give problemer med blot en indløsningsaftale.

Gør da ingen forskel for mit vedkommende, da alle er registreret ved PBS med
JDA Consult ApS som ejer...

Så hvis ovenstående kan dokumenteres hører jeg gerne nærmer ?

Venlig Hilsen

JDA Consult ApS, Jesper Andersson
Bartholinsvænget 8, DK-5200 Odense V

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-07-06 21:51

"Mogens" <2fast4u@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> At butikkerne ikke har samme webadresse eller layout betyder ikke noget.
> Men hvis du benytter ét cvr-nr og et hoved-firmanavn, så skulle det ikke
> give problemer med blot en indløsningsaftale.

Sådan burde det være, men sådan er det desværre ikke.
Som sagt gælder indløsningsaftalen *kun* en enkelt URL (det fremgår også af
aftalen med PBS).

Fra : Henning Wangerin

Dato : 14-07-06 10:57

On Fri, 07 Jul 2006 11:15:23 +0200, Leonard wrote:

> [...]
> osv. Problemet er omkostningerne som er altfor høje i forhold til den
> beskedne omsætning, der er for den enkelte.

Det lyder meget bekendt.

> Hvilke andre muligheder end PBS er der at bruge? Er ewire, paypal osv.
> reelle alternativer?

Tja, det kommer jo an på om kunderne har en konto eller vil oprette sig de
steder. Under alle omstændigheder kan løsningen oprettes rimeligt billigt
for sælger.

> Kan det lade sig gøre at jeg opretter en betalingsaftale og så deler den
> mellem flere butikker (så vil ulempen være at det bliver mit firma, der
> står på kundernes kontoudskrift, men det kan vi leve med) ?

Nej og ja.

I kan ikke oprette en aftale i fællesskab, medmindre i laver en fælles
organisation som mellemhandler. Denne mellemhandler kunne så evt være dig.
Jeg har ikke styr på hvordan PBS vil se på det, men i princippet kan jeg
ikke se et problem i at handlen overføres til dig/din website og
betalæingen forgår der.

> Eller er det bare mig der har set mig helt gal på omkostningerne:
>
> PBS, årsgebyr: 1.000

Den er der ingen vej udenom hvis du vil kunne modtage Dankort. Der har PBS
monopol.

> Betalingsgateway: 2.400

Kan komme en lille smule ned, men det er ubetydeligt.

> Plus gebyr på hver betaling: 1,45 kr + 10% af beløbet.

Kommer lidt an på hvilke kort vi snakker om.

> Og så skal det hele lige dobles op, hvis der skal internationale kort
> med.

Ikke helt, men pbs gebyret slipper du ikke for, medmindre du vælge en
udenlandsk service til at ordne dine kort. Men så kan du ikke modtage
dankort.

/Henning