/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Leje belastning
Fra : Kasper Egebo


Dato : 06-07-06 11:07

Ved ikke rigtig om dette spørgsmål bliver postet rigtig, men har ikke kunnet
finde tilstrækkelig hjælp på diverse motor forum's.

Mit spørgsmål går på at hvis man har en 1 cylinderet motor, og gerne vil
vide hvor stor belastning de 2 nålelejer i hver ende af plejlastagen
udsættes for, hvordan gør man så det?


Jeg kan regne ud at det må have noget med stempelacclerationen at gøre.
Den maximale stempelaccleration er nem at regne ud.

Fx en 50ccm (40 x 39,7) Ved "Redline" 12.000 rpm.
Motoren kører med 80mm plejlstang.
Det giver en maximal stempelaccleration på 38.658 m/s^2

Sætte jeg det i forhold til en tyngdeacclerationen på 9,82 m/s^2, så får jeg
at ovenstående accleration svarer til en påvirkning på 3937 G.


Men at komme videre herfra bringer mig lidt i tvivl.
Min første tanke var at man for toplejet fx bare vejer stemplet og
krydspinden (fx 100 g) og ganger det med den G-påvirkning jeg regnede mig
frem til så får jeg en kraft på (0,1 * 3937)kg = 393,7 kg.
Altså stemplet trækker med 393,7 kg i plejlstangen (og toplejet) når det
vender i TDC og BDC.

Tilsvarende havde jeg tænkt mig at gøre med bundlejet.
Der skulle jeg selvfølgelig bare regne plejlstangens vægt med.



Alt skulle jo være godt.
Desværre sidder jeg bare med en stærk fornemmelse af at jeg har overset
noget. Så derfor håber jeg at nogen her er i stand til tjekke om min metode
er korrekt?

Mvh
Kasper Egebo




 
 
H. P. Holm (06-07-2006)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 06-07-06 14:38

Kasper Egebo skrev:
> Ved ikke rigtig om dette spørgsmål bliver postet rigtig, men har ikke kunnet
> finde tilstrækkelig hjælp på diverse motor forum's.
>
> Mit spørgsmål går på at hvis man har en 1 cylinderet motor, og gerne vil
> vide hvor stor belastning de 2 nålelejer i hver ende af plejlastagen
> udsættes for, hvordan gør man så det?
>
>
> Jeg kan regne ud at det må have noget med stempelacclerationen at gøre.
> Den maximale stempelaccleration er nem at regne ud.
>
> Fx en 50ccm (40 x 39,7) Ved "Redline" 12.000 rpm.
> Motoren kører med 80mm plejlstang.
> Det giver en maximal stempelaccleration på 38.658 m/s^2
>
> Sætte jeg det i forhold til en tyngdeacclerationen på 9,82 m/s^2, så får jeg
> at ovenstående accleration svarer til en påvirkning på 3937 G.

Det kan vist ikke passe. - Husk at den største hastighed opnås når
stemplet er halvvejs i slaget, og at accelerationen derfor må være
størst cirka samme sted, idet stemplet står helt stille i TDC og BDC
og kun accelererer langsomt ved de første graders drejning væk fra
øverste og nederste dødpunkt. Trekanten der skal regnes på, må blive
80mm høj og halvdelen af slaglængden den anden vej?

Der er stor centrifugal påvirkning af lejet på krumtappen...

Andre må hjælpe med teorien og formlerne.

Kasper Egebo (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 07-07-06 00:16


"H. P. Holm" <hp@holm.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44ad1248$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Det kan vist ikke passe. - Husk at den største hastighed opnås når
> stemplet er halvvejs i slaget, og at accelerationen derfor må være
> størst cirka samme sted, idet stemplet står helt stille i TDC og BDC
> og kun accelererer langsomt ved de første graders drejning væk fra
> øverste og nederste dødpunkt.

Du har helt ret. En fejl fra min side.
Men max acclerationen skulle være korrekt.



KT (07-07-2006)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 07-07-06 16:21

> Det kan vist ikke passe. - Husk at den største hastighed opnås når
> stemplet er halvvejs i slaget, og at accelerationen derfor må være
> størst cirka samme sted,

Accelerationen er præcis 0 m/s^2 når den maksimale hastighed er nået!
Accelerationen er størst når stemplet er i top og bund (Stempelhastigheden
er her 0 m/s).

Mvh Kim



Armand (08-07-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-07-06 00:05

KT skrev:
>> Det kan vist ikke passe. - Husk at den største hastighed opnås når
>> stemplet er halvvejs i slaget, og at accelerationen derfor må være
>> størst cirka samme sted,
>
> Accelerationen er præcis 0 m/s^2 når den maksimale hastighed er nået!
> Accelerationen er størst når stemplet er i top og bund (Stempelhastigheden
> er her 0 m/s).
>
Stemplets bevægelse er som en sinuskurve (dog med behersket påvirkning
af plejlstangens ændrede vinkel undervejs) - Akkurat som dagslængden i
løbet af året - Og jeg vil mene at dagslysets tiltagende er voldsomst
omkring jævndøgn => svarende til ca. 45° krumtapdrejning :-/

--
Armand.

Jens Jessen (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens Jessen


Dato : 06-07-06 15:53

Lejebelastning:
Po=XoFr+YoFa
Hvor Po er den ekvivalentiske statiske lejebelastning i N
Fr er den radielle konposant i N
Fa er den aksiale komposant i N
Xo er lejets aksiallfaktor
Yo er lejets aksialfaktor

--
Med venlig hilsen
Motor Press
Journalist Jens Jessen (DjF)
Skanderborgvej 140
DK-8660 Skanderborg
Danmark
Tlf. DK + 8657 7201
Fax. DK+ 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk
"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
news:44ace0c3$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ved ikke rigtig om dette spørgsmål bliver postet rigtig, men har ikke
> kunnet finde tilstrækkelig hjælp på diverse motor forum's.
>
> Mit spørgsmål går på at hvis man har en 1 cylinderet motor, og gerne vil
> vide hvor stor belastning de 2 nålelejer i hver ende af plejlastagen
> udsættes for, hvordan gør man så det?
>
>
> Jeg kan regne ud at det må have noget med stempelacclerationen at gøre.
> Den maximale stempelaccleration er nem at regne ud.
>
> Fx en 50ccm (40 x 39,7) Ved "Redline" 12.000 rpm.
> Motoren kører med 80mm plejlstang.
> Det giver en maximal stempelaccleration på 38.658 m/s^2
>
> Sætte jeg det i forhold til en tyngdeacclerationen på 9,82 m/s^2, så får
> jeg at ovenstående accleration svarer til en påvirkning på 3937 G.
>
>
> Men at komme videre herfra bringer mig lidt i tvivl.
> Min første tanke var at man for toplejet fx bare vejer stemplet og
> krydspinden (fx 100 g) og ganger det med den G-påvirkning jeg regnede mig
> frem til så får jeg en kraft på (0,1 * 3937)kg = 393,7 kg.
> Altså stemplet trækker med 393,7 kg i plejlstangen (og toplejet) når det
> vender i TDC og BDC.
>
> Tilsvarende havde jeg tænkt mig at gøre med bundlejet.
> Der skulle jeg selvfølgelig bare regne plejlstangens vægt med.
>
>
>
> Alt skulle jo være godt.
> Desværre sidder jeg bare med en stærk fornemmelse af at jeg har overset
> noget. Så derfor håber jeg at nogen her er i stand til tjekke om min
> metode er korrekt?
>
> Mvh
> Kasper Egebo
>
>
>



Kasper Egebo (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 07-07-06 00:18


"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:44ad23ea$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Lejebelastning:
> Po=XoFr+YoFa
> Hvor Po er den ekvivalentiske statiske lejebelastning i N
> Fr er den radielle konposant i N
> Fa er den aksiale komposant i N
> Xo er lejets aksiallfaktor
> Yo er lejets aksialfaktor
>
> --
> Med venlig hilsen
> Motor Press
> Journalist Jens Jessen (DjF)
> Skanderborgvej 140
> DK-8660 Skanderborg
> Danmark
> Tlf. DK + 8657 7201
> Fax. DK+ 8657 7204
> Mobil 2073 7471
> E-mail: jens.jessen@get2net.dk


Det jeg finder er jo så kun Fr ikke?



KT (06-07-2006)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 06-07-06 16:50

Kasper Egebo wrote:
> Fx en 50ccm (40 x 39,7) Ved "Redline" 12.000 rpm.
> Motoren kører med 80mm plejlstang.
> Det giver en maximal stempelaccleration på 38.658 m/s^2

Du skal vel også kende excentriciteten på krumtappen for at kunne finde acc.
?

> Alt skulle jo være godt.
> Desværre sidder jeg bare med en stærk fornemmelse af at jeg har
> overset noget. Så derfor håber jeg at nogen her er i stand til tjekke
> om min metode er korrekt?

Mangler du ikke krafterne fra eksplosionen i kammeret?
Den kan måske findes hvis du kender kompressionsforholdet.

> Mvh
> Kasper Egebo

Hvad skal du bruge det til?
Jeg er bare lidt nydgerrig

Mvh Kim



Ib Jakobsen (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 06-07-06 17:44

KT skrev:
> Kasper Egebo wrote:
>> Fx en 50ccm (40 x 39,7) Ved "Redline" 12.000 rpm.
>> Motoren kører med 80mm plejlstang.
>> Det giver en maximal stempelaccleration på 38.658 m/s^2
>
> Du skal vel også kende excentriciteten på krumtappen for at kunne finde acc.
> ?

Det gør han også. Boring og slaglængde er givet ovenfor.





--
MVH

Ib Jakobsen

KT (06-07-2006)
Kommentar
Fra : KT


Dato : 06-07-06 22:34

>
> Mangler du ikke krafterne fra eksplosionen i kammeret?
> Den kan måske findes hvis du kender kompressionsforholdet.
>

Ved nærmere eftertanke må jeg indrømme at dette er noget sludder.
Kompressionsforholdet er jo netop før antændelse, og fortæller derfor ikke
noget om trykket under/efter antændelse.

Mvh Kim



Kasper Egebo (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 07-07-06 00:25


"KT" <detsortehulFJERNEDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44ad81af$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
> >
>> Mangler du ikke krafterne fra eksplosionen i kammeret?
>> Den kan måske findes hvis du kender kompressionsforholdet.
>>
>
> Ved nærmere eftertanke må jeg indrømme at dette er noget sludder.
> Kompressionsforholdet er jo netop før antændelse, og fortæller derfor ikke
> noget om trykket under/efter antændelse.
>
> Mvh Kim


Kender ingen formler der kan give svar på max trykket over stemplet.
Kun et BMEP, men det kan vist ikke bruges.



Kasper Egebo (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 07-07-06 00:23


"KT" <detsortehulFJERNEDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44ad3113$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...

> Mangler du ikke krafterne fra eksplosionen i kammeret?
> Den kan måske findes hvis du kender kompressionsforholdet.

Jo netop det jeg tænkte.
Men kan kun se kompression over og under stemplet kan være en resulterende
kraft på stemplet og ophæve en del af belastningen.
>
> Hvad skal du bruge det til?
> Jeg er bare lidt nydgerrig

Jeg har planer om at jeg engang vil bygge mig en 50ccm racer.
Oldshcool GP 50ccm som i 60-70-80 'erne.

Mit første step der bliver at finde mig en redline for motoren (krumtappen)
INA og diverse andre oplyser hvilke påvirkninger deres forskellige lejer kan
holde til.
Derfor skal jeg kunne regne krafterne ud så jeg derved kan finde de bedst
egnede lejere og derved opnå så høj en redline som muligt.

> Mvh Kim
>



Jes Vestervang (08-07-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 08-07-06 00:36

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> KT skrev:
>>> Det kan vist ikke passe. - Husk at den største hastighed opnås når
>>> stemplet er halvvejs i slaget, og at accelerationen derfor må være
>>> størst cirka samme sted,
>> Accelerationen er præcis 0 m/s^2 når den maksimale hastighed er
>> nået! Accelerationen er størst når stemplet er i top og bund
>> (Stempelhastigheden er her 0 m/s).
>>
> Stemplets bevægelse er som en sinuskurve (dog med behersket
> påvirkning af plejlstangens ændrede vinkel undervejs) - Akkurat som
> dagslængden i løbet af året - Og jeg vil mene at dagslysets
> tiltagende er voldsomst omkring jævndøgn => svarende til ca. 45°
> krumtapdrejning :-/

Jeg skal ikke lige gøre mig klog på dagslængden, men det er et
uomtvisteligt faktum at accelerationen på en sinusbevægelse er størst
i yderpunkterne og nul hvor hastigheden er højst (hastigheden er jo
uændret et øjeblik, hvorfor accelerationen jo er nul).

Forklaring på den med accelerationens maximum; hastigheden af en
sinusbevægelse findes ved at differentiere sinus-funktionen, altså
finde hældningen på sinuskurven (hvor tid er på den vandrette akse,
position på den lodrette). Uden at kende matematikken bag kan man med
en blok papir, en pen og en lineal med nogenlunde held lave en kurve
over hastigheden. Man vil så observere at hastigheden kan beskrives
med en cosinus-funktion, altså en der er nul hvor den oprindelige
sinus har max og omvendt (dvs. forsinket en kvart omgang). Det stemmer
fint overens med at hastigheden er højst når stemplet er midtvejs og
sinus-positionen passerer nul.

Accelerationen findes ved at gentage ovennævne procedure, altså finde
hastigheden på hastigheden. Det bliver så til en sinus-kurve med
modsat fortegn af positionen, hvilket indikerer at accelerationen
følger positionen, dvs er kraftigst på samme tid som positionen når
sine yderpunkter (top og bund). Accelerationen trækker blot nedad når
stemplet er i top, og skubber opad når stemplet er i bund.

Uden matematikkens hjælp kan det være ret så svært at se at
accelerationen er størst når stemplet står stille nogenlunde intuitivt,
men det passer altså Til gengæld kræver det nok også lidt matematisk
snilde at forstå min forklaring :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

N/A (10-07-2006)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 10-07-06 07:00



N/A (10-07-2006)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 10-07-06 07:00



H. P. Holm (10-07-2006)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 10-07-06 07:00

KT skrev:
>
> Her kan man se at accelerationen er størst når stemplet er i top og bund:
> http://www.epi-eng.com/ET-PistnVelAccel.htm
>
> Yderligere forklares hvorfor bevægelsen ikke er en ren sinuskurve (Vist nok
> på den forrige side).

Tak for korrektionen til mit tidligere indlæg. Heldigvis stod alle
ingeniørerne på tandhjul.dk også fuldstændig af på spørgsmålet, så
det er ikke bare mig!

Der må da findes CAD software som kan håndtere den slags nu om dage
- Catia eller Autodesk Inventor eller noget? Det kan ikke passe at
man skal sidde og fedte med lommeregneren i halve timer, bare fordi
en plejlstang konstrueres 10 gram lettere og 3 mm kortere...

--
Hans

Kasper Egebo (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 11-07-06 20:28

Diskutionen har nu stået stille lidt, så går ud fra at vi alle kan blive
enige om at min metode at finde maximal G kraft er korrekt. (Gmax som er
forklaret i andet indlæg)
Ud fra G kraften og vægten af komponenterne kunne jeg således udtrykke
maximal belastningen i kg eller N.

Denne belastning blev vi vist også enige om ikke holder 100% IRL da
kompression og forbrænding af brændstof vil have indvirkning.
Men som jeg kan se det, og som andre også har sagt, vil disse
arbejdsprocessor modvirke kraften fra de bevægende masser.

Altså vil det kun få min beregning til at hælde lidt mere til den sikre
side.


Nå videre

Jeg forestille mig nu at jeg har fået min lille 50cc racer motor hjem og har
fundet dimensionerne på top og bundleje til plejlstangen.
Lad os fx sige.

Topleje = 12 x 16 x 13 mm
http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br.pr/K*K12X16X13-TV;a8VVQxzgue_b

Bundleje = 16 x 20 x 13 mm
http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br.pr/K*K16X20X13;a8VVQxzgue_b


Der har INA opgivet en række tal for forskellige belastninger som i kan se
på overstående links.

m = Mass
Cr = Basic dynamic load rating, radial
C0r = Basic static load rating, radial
Cur = Fatigue limit load, radial
nG = Limiting speed
nB = Reference speed

Her vil jeg være meget taknemmelig hvis nogen kan forklare disse opgivelser,
således at jeg kan kode det sammen med mine beregninger.



Ib Jakobsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-07-06 11:30

Kasper Egebo skrev:
> Diskutionen har nu stået stille lidt,

Stille. Vi læser.

Nej, jeg har lige læst lidt om det. Det var blevet lidt rustent. Men jeg
skal lige se lidt mere på det. Plejlstangslejet er hårdere belastet en
krydspindslejet, da en en del af plejlstangen skal regnes med som
oscillerende.








--
MVH

Ib Jakobsen

Kasper Egebo (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 12-07-06 16:51


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44b4cf0c$0$84031$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kasper Egebo skrev:
>> Diskutionen har nu stået stille lidt,
>
> Stille. Vi læser.
>
> Nej, jeg har lige læst lidt om det. Det var blevet lidt rustent. Men jeg
> skal lige se lidt mere på det. Plejlstangslejet er hårdere belastet en
> krydspindslejet, da en en del af plejlstangen skal regnes med som
> oscillerende.

Ja det mener jeg også.
For krydspindslejet er det vel kun stempelvægten + krydspindens vægt
Hvorimod for plejstangslejet er det Stempel + krydspind + plejlstangsvægten.

Derfor også sidstnævnte leje er større en krydspindslejet.
På racemaskiner er det som regel også plejlstangslejet som går i stykker.


Du kan ikke forklare nogle af de opgivende værdier for lejerne fra INA?
(Postet i tildligere indlæg)



Ib Jakobsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-07-06 23:48

Kasper Egebo skrev:
> Diskutionen har nu stået stille lidt, så går ud fra at vi alle kan blive
> enige om at min metode at finde maximal G kraft er korrekt. (Gmax som er
> forklaret i andet indlæg)

Dine tal indsat i den formel jeg har skrevet tidligere giver stort set
samme resultat. Så det er der nok enighed om.


> Ud fra G kraften og vægten af komponenterne kunne jeg således udtrykke
> maximal belastningen i kg eller N.

Regn det hele i SI-enheder, så du ikke laver en svipser. Det bør bruge N.

> Denne belastning blev vi vist også enige om ikke holder 100% IRL da
> kompression og forbrænding af brændstof vil have indvirkning.
> Men som jeg kan se det, og som andre også har sagt, vil disse
> arbejdsprocessor modvirke kraften fra de bevægende masser.

Ja, men regn med at overskride de 12000/min. ved for kraftig nedgearing.



> Der har INA opgivet en række tal for forskellige belastninger som i kan se
> på overstående links.
>
> m = Mass

Selv sagt hvad lejer vejer.

> Cr = Basic dynamic load rating, radial

Hvad lejet kan tåle af belastning ved rotation. Man beregner et lejes
levetid ud fra anvendelse. F.eks er det en maskine der løber jævnt,
eller som i dit tilfælde stødende.


> C0r = Basic static load rating, radial

En værdi du ikke behøver at tænke på. Hvad lejet kan "bydes" ved meget
lave/ingen omdrejninger.


> Cur = Fatigue limit load, radial

Der bliver jeg svar skyldig. Fatique har noget med
metaltræthedudmattelse at gøre.



> nG = Limiting speed

Det maksimale omdrejningtal lejet må udsættes for kortvarigt.

> nB = Reference speed

Formentlig det omdrejningtal de beregner deres levetid ud fra.





--
MVH

Ib Jakobsen

Kasper Egebo (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Egebo


Dato : 13-07-06 14:09


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44b57c2f$0$84026$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>>
>> m = Mass
>
> Selv sagt hvad lejer vejer.
>
>> Cr = Basic dynamic load rating, radial
>
> Hvad lejet kan tåle af belastning ved rotation. Man beregner et lejes
> levetid ud fra anvendelse. F.eks er det en maskine der løber jævnt, eller
> som i dit tilfælde stødende.
>
>
>> C0r = Basic static load rating, radial
>
> En værdi du ikke behøver at tænke på. Hvad lejet kan "bydes" ved meget
> lave/ingen omdrejninger.
>
>
>> Cur = Fatigue limit load, radial
>
> Der bliver jeg svar skyldig. Fatique har noget med metaltræthedudmattelse
> at gøre.
>
>
>
>> nG = Limiting speed
>
> Det maksimale omdrejningtal lejet må udsættes for kortvarigt.
>
>> nB = Reference speed
>
> Formentlig det omdrejningtal de beregner deres levetid ud fra.
>


Mange tak. Så føler jeg at der er styr på det.
Holder mig under værdierne for "Basic dynamic load rating" og "Reference
speed" så tror jeg det går.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste