fjerne slam i havebassin
Fra : Henrik

Dato : 06-07-06 10:10

Har en havebassin på 2*5 meter og ca. 5 kubik vand, skiftende højder,
skiftende lys/skygge...

Ca. 20 guldfisk i forskellige størrelse og en enkelt stør.

Har eksperimenteret med forskellige filtre, UV-lys mv., men uanset hvad
jeg gør slås jeg med for megen slam og løse partikler - jeg ved ikke
hvad jeg skal gøre.

Måske er filtrene for små/utilstrækkelige, måske skal jeg igang med en
slamsuger - har overvejet et sandfilter.

Jeg vil meget gerne have erfaringer, evt. forslag til hva' søren jeg gør

2hsos = hhsos

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-07-06 11:35

Henrik wrote:
> [...]
> slamsuger - har overvejet et sandfilter.
>
> Jeg vil meget gerne have erfaringer, evt. forslag til hva' søren jeg

Hvis du ikke bor for langt væk fra Roskilde, skulle du prøve at besøge
Superkoi. Deres hjemmeside er www.superkoi.dk . Vi har handlet der i en
del år nu. De har ikke alene et kæmpeudvalg i alt til bassiner, men
også en meget stor viden om både fisk, og hvad man skal bruge til sit
bassin.

Vi har selv et 10.000 ltr havebassin. Vi bruger en pumpe som hedder Oase
Aquamax 10.000, den er godt nok udgået nu og erstattet af Aquamax 8000
Eco. UVC lampe (som er utroligt effektiv), TMC High Flow 55w. Desuden
har vi en overfladeskimmer som bliver tilsluttet pumpen, den tager
effektivt alt hvad der flyder på overfladen. Min mand købte sidste år en
bassinstøvsuger, Pondovac 3. Det er en god investering.

Jeg må så dertil sige, at min mand har bygget et lille hus med tag på
som står ved siden af bassinet. Der har han et par plastictønder med
overløb stående i en stor 1000ltr plastictank, så noget af det opsugede
slam bliver bundfældet i dem. Jeg kan desværre ikke beskrive det nøjere,
det bliver for omstændeligt.

Vores vand er p.t. krystalklart, selv flydealgerne er væk.

Med venlig hilsen
Tove

P.S. Du er da sikkert klar over, at man skal vinterfodre støren. :). Det
er nogle dejlige størrelser, men vi har ikke nogen p.g.a. vi ikke vil
fodre om vinteren.

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 06-07-06 12:45

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> P.S. Du er da sikkert klar over, at man skal vinterfodre støren. :). Det
> er nogle dejlige størrelser, men vi har ikke nogen p.g.a. vi ikke vil
> fodre om vinteren.
at vinterfodre stør er ikke altid en nødvendighed, jeg har ny på 2. år
undladt at fodre min stør om vinteren andet når jeg lige huskede det DVS en
gang hver 3. uge ca. den er end ikke begyndt at se mager ud. skal ikke kunne
sige om alle kan gøre det men man kan da følge dens " vægt " hvis det så ser
ud som om den taber sig kan man jo starte med at fodre igen

--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Henrik

Dato : 06-07-06 15:17

Tove Krieger wrote:

> [...]
>
> P.S. Du er da sikkert klar over, at man skal vinterfodre støren. :). Det
> er nogle dejlige størrelser, men vi har ikke nogen p.g.a. vi ikke vil
Hej Tove - Tak for et inspirerende indlæg!

Mht. støren, så købte vi den sidste forsommer - og den gang så vi den 2
gange og ikke mere. Jeg troede den var gået til og fodrede slet ikke,
heller ikke vinteren over.

Men så dukkede den sgu op her i april - og nu ser vi den dagligt. Så
lidt hårdfør må den da siges at være. Det skal siges at bassinnet ikke
bundfryser og at det er overdækket nogle kvm - som ikke topfryser.

Mvh. Henrik

Fra : Gert

Dato : 06-07-06 21:33

"Henrik" <2hsos@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slamsuger - har overvejet et sandfilter.
>
> Jeg vil meget gerne have erfaringer, evt. forslag til hva' søren jeg gør

tjae jeg har kæmpet med samme problem i et stykke tid, mit bassin er dog kun
et bette et (ca 500L)
men det var plumret som en mose af alger.
først prøvede vi noget middel der klumpede algerne sammen, det hjalp en
smule, men kun et par dage.
så kom der en extra pumpe i, som ku flytte en smule mere vand, det tog så
lidt mere men stadig plumret, og med 1-2 daglig rensning af filtre
i begge pumper. så her sidste weekend ville jeg pynte lidt på det lille
bassin og hældte så granitskærverlangs ned langs siderne,

og det kom til at se rigtig godt ud,
den største bonus er dog at her en lille uge efter de kom i er vandet næsten
krystalklart,
og man ka se de 4 slørhaler og 4 koi Karper der ellers gemte sig i det
plumrede ved,
pumperne skal stadig ha renset filtre men højst en gang hver anden dag.

jeg gætter på at resultatet er en blanding af alt det jeg foretog mig,
algefjerne, hyppig filterrensing, og ikke mindst skærverne.
og jeg håber selvfølgelig det blir ved med at være flot sommeren ud.

Mvh
Gert

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-07-06 21:22

Gert wrote:
> [...]

> næsten krystalklart,
> og man ka se de 4 slørhaler og 4 koi Karper der ellers gemte sig i det

Hej Gert.
Jeg er blevet godt nysgerrig. Kan det passe at dit bassin kun er på 500
ltr.?
Jeg spørger fordi du skriver, at du foruden 4 slørhaler har 4 Koi karper
gående i bassinet.

Vi købte for ca 8-9 år siden 2 Koi karper som ikke var ret store.
Desværre fik vi sygdom i vort bassin sidste år, og karperne var på det
tidspunkt vokset til ca. 35 cm. De gik desværre til sammen med en del af
vore andre fisk.

Det var ikke på grund af at vandet ikke var rent, det var krystalklart,
hvilket iøvrigt Koi karper kræver. Vandet må *ikke* være snavset. Det
var desværre en stor snegl, som var dumpet i og havde forgiftet vandet
med colibakterier.

Jeg undrer mig over din bassinstørrelse, fordi man skal have 5000 ltr.
vand i bassinet til den første Koi karpe, og 500 ltr. for hver af de
efterfølgende for at de skal trives. Vi har et bassin på 10.000 ltr,
(som jeg skrev tidligere i denne tråd), så vi havde rigeligt med plads
til vore 2 stk. foruden de andre fisk i bassinet. Det er ikke sikkert du
ved, at den slags karper kan blive temmelig store.

Men i hvert fald held og lykke med fremgangen og dit klare vand.

Venlig hilsen
Tove :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-07-06 21:34

On Fri, 7 Jul 2006 22:21:37 +0200, "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk>
wrote:

> [...]
>hvilket iøvrigt Koi karper kræver. Vandet må *ikke* være snavset. Det
>var desværre en stor snegl, som var dumpet i og havde forgiftet vandet

Mine koier er ret ligeglade med at vandet er grumset. Men de er
selvfølgelig heller ikke større end omkring 20 cm.

>Jeg undrer mig over din bassinstørrelse, fordi man skal have 5000 ltr.
>vand i bassinet til den første Koi karpe, og 500 ltr. for hver af de
>efterfølgende for at de skal trives. Vi har et bassin på 10.000 ltr,

Det er teori - teori og praksis har ikke så meget med hinanden at gøre
her. Min dam er på vel 11-1200 liter (anslået). Der går pt. 3 koier, 10
guldfisk, et par græskarper som eftehånden er ret store, og nogle
guldemdere.

Jeg var på et havedamskursus for et par år siden - der sagde læreren
også at bassinet skulle være 2 meter dybt for at man kunne have koier
deri. Det er muligt at det er det optimale, men de trives nu altså fint
i mindre bassiner også, som nu i min. (Jeg holdt i øvrigt kun en enkelt
dag på det kursus - mage til tåbelig måde at lære folk noget på skal man
lede længe efter .......)

Koierne bliver selvfølgelig ikke så kæmpestore i en lille dam, men de
kan fint trives i den.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Henning Lund

Dato : 08-07-06 09:16

Tove Krieger wrote:

> [...]
> tråd), så vi havde rigeligt med plads til vore 2 stk. foruden
> de andre fisk i bassinet. Det er ikke sikkert du ved, at den

Hmmm hvis det passer, så er vore godt 200 guldfisk, 8-9 koiér +
de gule lange bæster som jeg ikke husker navnet på stendøde, vi
har ikke tilnærmelsesvis de antal liter pr. fisk.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-07-06 10:46

Henning Lund wrote:

> Hmmm hvis det passer, så er vore godt 200 guldfisk, 8-9 koiér +
> de gule lange bæster som jeg ikke husker navnet på stendøde, vi
> har ikke tilnærmelsesvis de antal liter pr. fisk.

De gule lange "bæster" er sikkert Guldemder, det er flotte fisk som godt
kan lide myggelarver, de har også en utrolig evne til at hoppe ud af
bassinet. Det har jeg prøvet et par gange.

M.h.t. mine erfaringer iøvrigt, så er de baseret på dels 15 år med
havedam, og dels på mange oplysninger fra mennesker, som har forstand på
de sager, så de "råd" jeg forsøger at viderebringe er kun baseret på,
hvordan man optimalt sørger for at ens fisk har det godt. Der er jo ikke
meget ved en havedam, hvor man ikke kan se fiskene for alger og slam.
Der skal bruges rigtig megen tid (som min mand gør), hvis man ønsker et
godt resultat. Man anskaffer sig jo heller ikke kæledyr for at de skal
passe sig selv. Fisk er trods alt også dyr, som man skal behandle med en
vis respekt.

Der er iøvrigt så utroligt mange sider på nettet, hvor man kan hente
inspiration, så man ikke som Mads behøver at ærgre sig over mislykkede
havedamskurser. Det var jo åbenbart også penge lige ud af vinduet.

Med venlig hilsen og fortsat god sommer
Tove :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-07-06 11:49

On Sat, 8 Jul 2006 11:46:24 +0200, "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk>
wrote:

>Der er iøvrigt så utroligt mange sider på nettet, hvor man kan hente
>inspiration, så man ikke som Mads behøver at ærgre sig over mislykkede
>havedamskurser. Det var jo åbenbart også penge lige ud af vinduet.

Jeg betalte heldigvis ikke noget selv.
Det var vel også nærmest lærerens måde at være på, samt hans måde at
undervise på der var galt. Han vidste uden tvivl en masse.
Men når man bliver sat til at læse i en masse forskellige bøger om et
eller andet, og hver bog siger noget forskelligt om samme emne, og
læreren så mener noget helt tredie, som han først "retter" med når man
har læst bøgerne .......

Det er derfor jeg mener at teori er en ting, men praktisk erfaring er
bedre. Man behøver ikke altid følge teorien for at få et godt resultat -
men det hjælper tit at kende den alligevel.

>Med venlig hilsen og fortsat god sommer

Tak i lige måde

Fra : Henning Lund

Dato : 09-07-06 12:13

Tove Krieger wrote:

> De gule lange "bæster" er sikkert Guldemder,

Bingo, det var så´n de hed.

> [...]
> kæledyr for at de skal passe sig selv. Fisk er trods alt også
> dyr, som man skal behandle med en vis respekt.

Tjae vi har haft vores dam siden 1985, en kraftig pumpe og et
hjemmefusket filter med aldis de bedste grydesvampe kører perfekt
her.

Jeg har aldrig fået klager fra fiskene.

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-06 18:54

Henning Lund wrote:

> [...]

> Tjae vi har haft vores dam siden 1985, en kraftig pumpe og et
> hjemmefusket filter med aldis de bedste grydesvampe kører perfekt

Det var godt nok dagens tolver, mange tak for grinet. :) :)

Venlig hilsen
Tove

Fra : Gert

Dato : 09-07-06 20:28

> [...]
> den slags karper kan blive temmelig store.
>
> Men i hvert fald held og lykke med fremgangen og dit klare vand.

Hej Tove

det lyder da som om du har været rigtig uheldig!
mine koier stortrives, flotte farver og hurtige reaktioner, og det samme med
vores slørhaler.

men ja vores bassin er ca 500L, der kører pt. 2 pumper, og der fyldes også
jævnligt vand på (pga fordampning)
men ikke de store mængder.

at det skulle være en snegl der gav sygdom i dit bassin kan jeg ikke forstå,
jeg har selv haft fisket nogle døde skovsnegle (de sorte) op af mit bassin
og de var godt møre.
og fiskene trives fint stadig.
der er for i øvrigt også lige kommet en lille Stør i, en sjov lille fætter

mht. til størrelse og antal, jo ved godt de kan blive store,
men har fra forhandleren fået fortalt at de tilpasser sig milijøet de er i,
og det gør slørhaler også.
og jeg spurgte ham om det ville blive et problem med så "mange" fisk i sådan
et lille bassin, og det var han ret sikker på det ikke villle blive.
så det tager jeg for gode ord, da han har en hel del års erfaring med
havedamme og vand i haven.

men vil da også lige tilføje at det er planen at der skal tilføjes et
temmeligt større bassin enten til efteråret eller næste forår.
men ikke før da vi er i gang med et større renovering af hytten her

Mvh
Gert

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-06 19:22

Gert wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> det lyder da som om du har været rigtig uheldig!
> mine koier stortrives, flotte farver og hurtige reaktioner, og det
> samme med vores slørhaler.

Sådan så vore koier også ud i mange år, suk.

> at det skulle være en snegl der gav sygdom i dit bassin kan jeg ikke
> forstå, jeg har selv haft fisket nogle døde skovsnegle (de sorte) op
> af mit bassin og de var godt møre.
> og fiskene trives fint stadig.

Det var en af de der Iberiske røde dræbere, og den var meget stor.

> der er for i øvrigt også lige kommet en lille Stør i, en sjov lille
> fætter

Ja, de er faktisk rigtig søde og kan også med lidt tålmodighed
håndfodres, har set dem hos Superkoi, hvor de virkede meget
selskabelige.

> [...]
> i sådan et lille bassin, og det var han ret sikker på det ikke villle
> blive. så det tager jeg for gode ord, da han har en hel del års

Jeg tror på hvad du siger, og jeg sidder her og forestiller mig, at vi
sikkert har forkælet vore fisk ud over alle grænser, det har de måske
ikke kunnet tåle. Vi har som tidligere skrevet også lyttet til flere
mangeårige eksperter, men der er nok lige så mange meninger som der er
"eksperter" på området.

> men vil da også lige tilføje at det er planen at der skal tilføjes et
> temmeligt større bassin enten til efteråret eller næste forår.
> men ikke før da vi er i gang med et større renovering af hytten her

Rigtig god fornøjelse, og held og lykke med projekterne både inde og
ude.

De bedste sommerhilsener
Tove :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-07-06 20:21

On Thu, 06 Jul 2006 11:09:42 +0200, Henrik <2hsos@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>Måske er filtrene for små/utilstrækkelige, måske skal jeg igang med en
>slamsuger - har overvejet et sandfilter.

Man kan leje/købe en "støvsuger" til at rengøre bassiner med. Det var
måske en mulighed for dig, for at få bund i snasket?

Et filter skal også have en rimelig størrelse - vandet i bassinet skal
ca. 4 gange gennem filteret pr. døgn. Dvs. du skal flytte 20.000 liter
vand i døgnet. Det er ret meget.

Fra : Henrik

Dato : 18-07-06 11:02

Mads Lie Jensen wrote:

> Man kan leje/købe en "støvsuger" til at rengøre bassiner med. Det var
> måske en mulighed for dig, for at få bund i snasket?

Det overvejer jeg kraftigt... bor i Aalborg-området, så jeg er på udkig

> Et filter skal også have en rimelig størrelse - vandet i bassinet skal
> ca. 4 gange gennem filteret pr. døgn. Dvs. du skal flytte 20.000 liter
> vand i døgnet. Det er ret meget.

Har en Resun, der skulle flytte op til 2400 l/t - meeeen, det tror jeg
nu altså ikke helt på længere - det er 0,67 l i sek. og det flytter den
sgu ikke. Snarere 1 dl. pr. sek. - og det er for lidt.

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-07-06 11:52

Henrik wrote:

> [...]
> nu altså ikke helt på længere - det er 0,67 l i sek. og det flytter
> den sgu ikke. Snarere 1 dl. pr. sek. - og det er for lidt.

Hej igen Henrik.

Det er godt nok synd for dig at du stadig har de problemer. Det er som
skrevet tidligere af meget stor vigtighed, at du har en pumpe der er
kraftig nok til dit bassin, 1 dl i sekundet er i hvert fald ikke nok,
men det var måske også med en vis galgenhumor du skrev det.

Det virker desuden utrolig godt med et eksternt filter, hvor det slam
som pumpen tager kan nå at bundfælde sig inden vandet løber ud i dammen
igen.

Der er forresten en ting jeg ikke nævnte tidligere. Min mand har et
stort trekantet, fintmasket net, som han kører henover bunden relativt
ofte, hvor han så kan få en del slam med op plus de blade der har
forvildet sig ned i bassinet. Nu ved jeg ikke om dit bassin er plant i
bunden. Vort bassin er fra begyndelsen støbt (som en pool), og derover
er der lagt gummifolie, så vort bassin er altså helt plant i bunden,
hvilket jo også gør det en del nemmere.

Du kan, som nævnt af en anden skribent også købe/leje en bassinpumpe.
Den Pondovac 3 vi har er meget effektiv, men den kostede altså også ca.
2.500 kr. sidste år. Den bliver dog kun brugt sjældent, da det ikke er
nødvendigt, hvis vi bruger nettet flittigt.

Jeg tror ikke at UV filteret har den helt store betydning i den
sammenhæng, da det jo "kun" er algerne det slår ihjel, og det kommer jo
også an på om slammet består af døde alger, eller om det er snavs der
ligger på bunden. Til trådalgerne bruger min mand en gummirive som kan
tage en hel del, og der er jo nok af dem i den varme vi har nu. Jeg er
ikke så begejstret for alle de kemiske ting man kan putte i vandet.

Håber du får nogle gode svar, som du kan bruge til noget, men "summa
summarum" det kan godt være en bekostelig affære at have en havedam,
hvis man skal anskaffe alt det der skal til for at holde vandet klart.

Med venlig sommerhilsen
Tove :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-07-06 10:38

Tove Krieger wrote:

> [...]
> ikke er
> nødvendigt, hvis vi bruger nettet flittigt.

Rettelse: Jeg mente selvfølgelig en bassinstøvsuger ( ikke bassinpumpe)

MVH Tove :)