VVS spørgsmål.
Fra : Henrik Madsen

Dato : 05-07-06 20:15

Jeg har et par spørgsmål..

Og inden nu der kommer den sædvanlige flok der ikke gider hjælpe men
bare lige vil kommentere at jeg ikke selv må lave arbejdet vil jeg
bare sige at jeg ikke skal sammenkoble det men blot trække rørene og
så kommer der en VVS'er og kobler det til.

Nå...Men spørgsmålene går på når jeg nu støber gulv må jeg så godt
lave et par riller i soklen så de vandrør (koldt & varmt) kan trækkes
op i hulmuren. Altså de går i gulvet men den væg hvor vasken skal
sidde vil jeg så gerne have dem til at gå i væggen.

Er det smartest at bare save riller i den væg også og lægge dem deri
eller kan man godt lægge dem helt ud i hulmuren ?

2. Spørgsmål... Den samlestation jeg skal have hvor alle vandrør's
samlingerne skal gå til...Må den godt være bag et skab ? Altså den må
ikke være under gulvniveau for at undgå skjulte samlinger men er det
også en skjult samling hvis jeg laver den bag et skab ? (Læs: Hvis jeg
trækker rørene op bagved skabet så VVS'eren kan samle det hele der)..

Henrik

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 05-07-06 22:26

> [...]
>
> Er det smartest at bare save riller i den væg også og lægge dem deri
> eller kan man godt lægge dem helt ud i hulmuren ?

Det ville jeg ikke gøre, på grund af risiko for frost i rørene. Har du
gulvvarme, for så er det en go ide at isoleret den kolde!

> [...]
> også en skjult samling hvis jeg laver den bag et skab ? (Læs: Hvis jeg
> trækker rørene op bagved skabet så VVS'eren kan samle det hele der)..

Det er vist et tolkningsspørgsmål, nogle mener at det er ok, hvis skabet
kan fjernes hurtigt med alm værktøj andre ikke. Se evt. tilbage i gruppen,
det har været oppe før.

Stef

Fra : Henrik Madsen

Dato : 06-07-06 07:32

On Wed, 5 Jul 2006 23:25:47 +0200, "Stefan Jacobsen"
<stefware@email.dk> wrote:

>Det ville jeg ikke gøre, på grund af risiko for frost i rørene. Har du
>gulvvarme, for så er det en go ide at isoleret den kolde!

Nå ja.

Med hensyn til gulvvarme så ja jeg skal have lavet gulvvarme.

Men jeg har fået fortalt at måden man gør det på er at lægge nogle
flamingoplader, så lægge det kolde vandrør og så lægge mere flamingo
og så lægge det varme vandrør i samme højde som gulvvarmen.

Jeg fræser bare et par riller i muren der hvor de skal komme op ad
gulvet så, jeg kan godt se den med at der kan opstå problemer med
frostsprængning hvis den ligger helt ude i hulmuren.

>Det er vist et tolkningsspørgsmål, nogle mener at det er ok, hvis skabet
>kan fjernes hurtigt med alm værktøj andre ikke. Se evt. tilbage i gruppen,
>det har været oppe før.

Hmm.. Jeg har fået en ide i mellemtiden...Vi har købt et amerikaner
køleskab og der hvor det skal stå er der ca. 10 cm. luft bagved, så
laver jeg den der. Køleskabet er jo på hjul så det kan let rulles væk.
Det kan vel næppe kaldes skjult når køleskabet kan fjernes på 10 sek

Mange tak for svaret. Jeg er allerede meget klogere

Henrik