Bambus og saltsyre
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-07-06 18:35

Hvor meget saltsyre skal man mon hælde over et bambus"bed" på cirkelformede
1.2 meter?

Jeg læste i EB at det var en mulighed. Jeg har prøvet at grave i det, men
det er stenhård. Næste år kan man så grave det op med den ene hånd bundet på
ryggen :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-07-06 18:55

Per Henneberg Kristensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg læste i EB at det var en mulighed. Jeg har prøvet at grave
> i det, men det er stenhård. Næste år kan man så grave det op
> med den ene hånd bundet på ryggen :)

Så du ikke Søren Ryge for nylig, hvor han fik fjernet Bambus med
et par stænger dynamit ?

Ikke noget med at vente et år - kaboom og bambussen er oppe ;-;

http://www.booom.dk/

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Holst

Dato : 05-07-06 20:38

Jan Vestergaard wrote:

> Så du ikke Søren Ryge for nylig, hvor han fik fjernet Bambus med
> et par stænger dynamit ?
>
> Ikke noget med at vente et år - kaboom og bambussen er oppe ;-;
>
> http://www.booom.dk/

Ja, linket bliver tit og ofte postet i denne gruppe, og jeg har også
selv gjort det nogle gange.

Men er der nogen, der ved, hvad det koster at få fjernet et par
bambusser på denne måde?

Jeg har nemlig tre store bambusser (alle med omkreds som mere end en
stor favnfuld), voksende lige op ad hinanden, som alle er gået i blomst.
Men hvad vil det egentlig koste?

Alene det, at der vil være en del kørsel hertil, vil jo nemt kunne gøre
det til en halvdyr fornøjelse. Så er det da nok billigere at få fat på
en minigraver.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-07-06 21:29

> [...]
> gjort det nogle gange.
>
> Men er der nogen, der ved, hvad det koster at få fjernet et par bambusser

Næ, men de har en mailadresse.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 05-07-06 21:39

Maria Frederiksen wrote:

> Næ, men de har en mailadresse.

Ja, det bemærkede jeg, men jeg tænkte, at der måske her var nogen, som
vidste det. Det er lidt pudsigt, de slet ikke skriver, hvor i landet, de
holder til. Jaja, cvr.dk og dgs.dk kan fint fortælle det, men alligevel
lidt pudsigt.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-07-06 20:16

> Hvor meget saltsyre skal man mon hælde over et bambus"bed" på
> cirkelformede 1.2 meter?

Round Up er mere effektivt. Klip bambus ned, dryp en dråbe på hver stængel
og næste når river du bare bedet. Så er den ged barberet.

Mvh Maria

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 05-07-06 20:54

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in

> [...]
>
> Jeg læste i EB at det var en mulighed. Jeg har prøvet at grave i det,
> men det er stenhård. Næste år kan man så grave det op med den ene hånd

Glem alt om saltsyre roundup o.l. Jeg har ikke noget imod roundup, men det
vil tage ca 3 år for naturen at bortrådne den døde bambusklump.

Grib en spade, slib den skarp, og grav hele klumpen op. Slå et reb om
toppen, og brug den til at hive i, så du kan komme til at grave under
klumpen.

Har selv fjernet adskillige bambus på denne måde. Selv i stiv lerjord.

Giver selvfølgelig sved på panden!!

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-07-06 21:31

> Glem alt om saltsyre roundup o.l. Jeg har ikke noget imod roundup, men det
> vil tage ca 3 år for naturen at bortrådne den døde bambusklump.

Men det giver ikke sved på panden

Mvh Maria

Fra : Erik Andersen

Dato : 05-07-06 22:10

> [...]
> --
> Venligst Lars
er fritaget for alle andre pligter end ovenstående.

Og så vand med en kubikmeter eller to et par dage forinden. Så er det ret
nemt at grave dem op.
/Erik

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-07-06 09:28

Lars M. Pedersen wrote:

> Grib en spade, slib den skarp, og grav hele klumpen op. Slå et reb om
> toppen, og brug den til at hive i, så du kan komme til at grave under
> klumpen.

Det var cirka den metode jeg brugte for ni år siden da vores gule
bambus blomstrede. Sådan en drænspade er nu et seriøst stykke
værktøj

> Har selv fjernet adskillige bambus på denne måde. Selv i stiv lerjord.
>
> Giver selvfølgelig sved på panden!!

Jamonikke!!!

Sidenhen har jeg hørt at man kan spule jorden mellem rødderne væk
med en højtryksspuler. Derefter skulle klumpen være til at håndtere
idet det jo er jorden, der vejer. Men de sviner vist en del undervejs

Ebbe

Fra : krisb

Dato : 06-07-06 09:39

http://www.explosives.dk/
ja der er nu flere firmaer rundt i landet som kan det med dynamit.
en lokal rendegraver er sikkert billigst. men kan den ikke komme til er
dynamit da en oplevelse.lol
mvh kb

roundup og saltsyre er de dårligste forslag her.
mvh kristian

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-07-06 15:21

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Hvor meget saltsyre skal man mon hælde over et bambus"bed" på
> cirkelformede 1.2 meter?

Så kører vi igen... ;)
Bambus er ikke det store problem man vil gøre det til. Kun et spørgsmål om
det rigtige værktøj.
En skarpslebet drænspade og et stykke brænde til at vippe over er det eneste
der skal til.
Buske op til ø 100cm graves op i et stykke. Grav en rende udenom busken. Hug
skråt ind, vip over brændestykket. Fortsæt hele vejen rundt et par gange og
busken er oppe. Bambus har ikke særlig dybe rødder, de hænger bare utroligt
godt sammen.
Glem alt om at vande. Det betyder bare at du skal grave i mudder :( Lad
toppen side så man har noget at hive i.

Større stykker eller hække er efter samme princip. Her skal man bare tage
dem i småstykker på ca. 30x30cm fra en ende af.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-07-06 18:46

> [...]
> det er stenhård. Næste år kan man så grave det op med den ene hånd bundet

Ak, der er mange "gode råd" til. Formålet skulle vel være at slå
bambusén ihjel - eller er det for at gøre jorden mindre stenhård??
Der er ikke den store forskel at grave en død og en levende bambus op -
når man først har fået "hul" er det rimelig let at få rødderne hentet op -
en økse er en udmærket hjælp.
Hvis jorden er stenhård så vander man blot - det gjorde jeg da mine skulle
op.
(En bedre metode til at slå plantren ihjel er at bruge det ugiftige Roundup)

Per A. Hansen