HID
Fra : Felix

Dato : 05-07-06 13:39

Hvad er erfaringen m.h.t. 10w HID til brug i skandinaviske farvande ??
er det nok eller skal man købe en 21w med det samme ?

/Felix

Fra : Henrik

Dato : 05-07-06 14:06

Felix skrev:

> Hvad er erfaringen m.h.t. 10w HID til brug i skandinaviske farvande ??
> er det nok eller skal man købe en 21w med det samme ?
>
> /Felix
En 10 w fungerer fint ! En 21 kan n æsten blive for skarp og blænde
pga setimentet.

mvh
Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Runefys

Dato : 05-07-06 14:16

Felix wrote:
> Hvad er erfaringen m.h.t. 10w HID til brug i skandinaviske farvande ??
> er det nok eller skal man købe en 21w med det samme ?
>
> /Felix

Hey felix

Jeg har en 12W hid og må sige at jeg gerne ville have noget som var
noget kraftigere. Min lygte har desvære en stor parabol som ikke
samler alt for godt, så hvis der er mange partikler i vandet bliver de
som en mur. Så jeg tror det kommer an på til hvad lygten skal bruges.

Hvor dybt skal den. For går man på de dybe vrag her i Norden kan man
efter min mening ikke få lys nok med. Det er lækkert at have
ordentlig lys til at se hvad man nu kommer for at se. Der er jo ikke
meget ved at have dyk som koster 2-800 kroner at komme på og så
mangle lys fordi man har købt sin lygte for lille.

Signal verdien er meget bedre ved en centreret lyskegle end en som
spreder mere. Dit signal kan sagten forsvinde ud i ingenting hvis din
lyskegle ikke en centeret nok.

Til hvad skal lygten bruges ?
Skal den have justerbar lyskegle ? ( er godt til makkerkontakt )
Brendtid ( jo kraftigere jo bindre brentid eller jo stører batteri )
Hvor mange penge vil du smide i den

Jeg har set Halcyon 18W i aktion ved siden af min 12W. jaaa det er de
sidste penge værd.

Men DYK har lavet en TEST af hid (
http://www.dykmag.net/dk/docs/f_udstyr/dyk_udstyr_lygter.php?equ_id=9 )

den kan måske bruges til indspiration.

Rune
Rune@dukning.eu ~ www.dykning.eu

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-07-06 14:49

Runefys wrote:

> [...]
> meget ved at have dyk som koster 2-800 kroner at komme på og så
> mangle lys fordi man har købt sin lygte for lille.

Jeg har en 24W HID med 10 graders spredning, og den giver rigtig godt
lys, dejlig koncentreret og jeg har indtil videre ikke haft problemer
med at den bliver for kraftig... men det bliver sjovere at se næste uge
når jeg har været på sommertogt rundt i Kattegat. At lygten så også var
dejlig billig med god brendtid, det gjorde jo ikke så meget... dog havde
den et par uheldige features, et at den var positiv med lygtekeglen øverst.

Men efter lidt (600g) bly så tæt på parabolen som muligt, så skulle det
gerne hjælpe en del.

Lygten hedder Darkbuster HID og er lavet af Brightstar-hid.com, desværre
er deres website vist lidt broken... men jeg købte den hos hid-tec.de
for 300€ + porto (der er kommet en opgraderet version af den, så den er
steget lidt i pris pga. større batteri)

Thomas

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 05-07-06 15:06

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hid-tec.de for 300€ + porto (der er kommet en opgraderet version af
> den, så den er steget lidt i pris pga. større batteri)

Denne lygte har jeg også. 2:15hrs brændtid målt.
Men den er desværre kun rated til 50m.
Men jeg er meget glad for lygten, som er billigt alternativ til de
noget dyrere Canister-lygter som normalt har HID.

Nicolai

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-07-06 16:36

Nicolai Hanssing wrote:

> Denne lygte har jeg også. 2:15hrs brændtid målt.
> Men den er desværre kun rated til 50m.
> Men jeg er meget glad for lygten, som er billigt alternativ til de
> noget dyrere Canister-lygter som normalt har HID.

Nu har jeg ikke planer om at dykke til 100+ meter så den rækker til mig
Men den er IIRC testet til 200m, så i _teorien_ burde den vel holde.
Men det kan godt være at kontakten ikke er så voldsom god dernede.

BTW. hvad er din erfaring med relativt korte dyk og uden
'mellem-ladning'? Hvis fx. jeg har været på 2 dyk á 30 mins så er den
ikke glad for at starte op igen. Nu ikke det store problem da det næsten
altid er muligt at finde enten 220 eller 12V til at lade den med, men
det kunne være rart at man var sikker på den kunne starte pæren op på et
evt. natdyk.

Thomas

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 05-07-06 17:24

> [...]
> mig Men den er IIRC testet til 200m, så i _teorien_ burde den
> vel holde. Men det kan godt være at kontakten ikke er så voldsom god

De 50m er også fint til mig. Og skal jeg nogensinde dybere så komme
den med

> BTW. hvad er din erfaring med relativt korte dyk og uden
> 'mellem-ladning'? Hvis fx. jeg har været på 2 dyk á 30 mins så er
> den ikke glad for at starte op igen.

Jeg har aldrig haft problemer med det. Men har nok ikke prøvet 3 gang.
Da sætter jeg den normalt i laderen. Den har aldrig ikke ville starte.

Jeg havde en defekte lader som havde løse forbindelse, men fik blot
sendt en ny fra hidtech.de.

Nicolai

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-07-06 18:14

Nicolai Hanssing wrote:
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
>
> De 50m er også fint til mig. Og skal jeg nogensinde dybere så komme
> den med

Jeps, hvis jeg skulle komme på en afstikker til lidt over 50, så skal
den da stå sin prøve... Men der er da også et stykke vej fra 50-55 til
100+

> Jeg har aldrig haft problemer med det. Men har nok ikke prøvet 3 gang.
> Da sætter jeg den normalt i laderen. Den har aldrig ikke ville starte.

Jeg har også kun oplevet det på 3.gangen (fx. til natdyk). Men om det er
normalt for en HID eller ej, det ved jeg ikke, men der skal jo en
rimelig startstrøm til før pæren lyser konstant.

Thomas

Fra : Felix

Dato : 05-07-06 14:41

Den skal kunne bruges til +100m dyk i skandinaviske farvande og helst
med muligheden for at indstille parabolen, grunden er at min MAL
lighting lygte hoved bliver ved med at flotte, det er sk... irriterende
:o/
jeg har skiftet samtlige Oringe og håber så at det er nok, men til de
dybder skal lygten være 100% pålidelig og der har min nuværende lidt
et knæk, desværre for lyset er fantastisk.

Tak for linket.

/Felix

Fra : Felix

Dato : 05-07-06 15:00

Fedest.... Den kigger jeg lige ud

jeg har også Z-light i kikkerten men har ikke hørt meget om den, ved
f.eks ikke om den kan klare ture på +100.

/Felix

Fra : Runefys

Dato : 05-07-06 20:24

Hey igen felix

for mig kan der kun komme to lygter på tale hvis du vil over 100 meter
og have focuserbar lyskegle. det er salvo og halcyon

salvo er for mig det bedste, det er den samme designer som har lavet
halcyon. Derfor ligner den

Her er lige to link.
http://www.salvodiving.com
http://www.halcyon.dk/

Rune
Rune@dykning.eu ~ www.dykning.eu

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 06-07-06 16:14

Runefys skrev i Message-ID:
<1152127431.488530.208580@75g2000cwc.googlegroups.com>:

> for mig kan der kun komme to lygter på tale hvis du vil over 100 meter
> og have focuserbar lyskegle. det er salvo og halcyon

Og DirZone, der er meget lig Halcyon (men billigere).

> salvo er for mig det bedste, det er den samme designer som har lavet
> halcyon. Derfor ligner den

Men er slet ikke ens.

Salvo bruger Brightstar elementer, der er langt billigere end
Halcyons/DirZones Welch-Allyn, men lider af skiftende farvetemperatur på
lyset.

PS. 18W HID er fint. Jeg synes 10W er for lidt i skidt sigt. Det
vigtigste er en fokuseret kegle, hvis man nu skulle have lyst til at
bruge lyset til andet en blot at oplyse med.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Runefys

Dato : 05-07-06 20:39

ov lige et ps. hvis du vil have en ordenlig fætter så er der en 200W
hid her hvis du altså ikke kan få lys nok !!!

http://users.tkk.fi/~jkaasine/makkolight.html

Fra : AK

Dato : 08-07-06 17:53

Jeg har en Agir Lugh 9amp 21w HID, og det er en rigtig god lygte.

den minder meget om Halcyon/Salvo/Dir Zone men har 2 o-ringe i stedet
for 1.
udover det har den mange andre lækre detaljer.

www.Agir.se

lygten forhandles også af Masterdive i Helsingør.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-07-06 09:25

"Felix" <f_chinmart@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
Hvad er erfaringen m.h.t. 10w HID til brug i skandinaviske farvande ??
er det nok eller skal man købe en 21w med det samme ?

Hej Felix

Jeg har brugt en 10w HID som min primære lygte i 4 år og var egentlig godt
tilfreds. Det var en Greenforce.
10w er (som regel) skarpt fokuseret med en 10 graders parabol og fungerer
rigtigt fint i ærtesuppe sigt.

Efter jeg var på Åland sidste år måtte jeg dog indse at jeg kunne arbejde
mere effektivt når jeg skunne se et større udsnit af vraget.
Så der blev investeret i en 50w HID, den er ganske passende. Parabolen er
omkring 15-18 grader i mine øjne.
Jeg er lige kommet tilbage fra en 2 ugers fototur i Åland og syd Sverige, de
fleste andre lygter ser nu små og ineffektive ud.

Agir's HID lygte havde jeg også mulighed for undersøge lidt nærmere i Åland.
Det virker som om at de har fået luget Halcyon's O-rings svagheder væk, så
det er nok markedets bedste bud på en holdbar DIR lygte pt.

mvh
Johnny

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 16-07-06 11:05

Felix <f_chinmart@yahoo.dk> skrev:
>Hvad er erfaringen m.h.t. 10w HID
>til brug i skandinaviske farvande ??
>er det nok eller skal man købe en
>21w med det samme ?
>
>/Felix

Hvis du har penge nok så kontroller metalsub. De
har en 50 watts HID og en 25 watts HID.
Meget cool design, lygtehovedet er selvfølgelig
lidt velvoksent, i den kaliber....

De (og mange mange andre kan fåes på www.duiklampen.nl

MVH Lars

Fra : Johnny Christensen

Dato : 16-07-06 18:38

> Hvis du har penge nok så kontroller metalsub. De
> har en 50 watts HID og en 25 watts HID.
> Meget cool design, lygtehovedet er selvfølgelig
> [...]

Evt betale ca. 750 dkr mere for den helt store version og så købe dem i DK,
under dansk garantilovgivning.
www.greisen.dk importerer dem til landet og Allan tager sagerne seriøst. Har
været på kursus på fabrikken for at måtte udføre reperationer på enhederne,
hvis det skulle blive nødvendigt. Han er en af de få i verden der hellere
vil sætte penge til, end at have en kunde der ikke er helt tilfreds.

Jeg har 50w HID udgaven med 13 amp canister og er godt tilfreds.
Canisteret kan dog ikke bruges i en DIR konfiguration.

mvh
Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 17-07-06 08:27

Scansub i Roskilde har også fået dem :)
/Sune

Fra : Felix

Dato : 19-07-06 11:41

Jeg vil prøve at tjekke den Agir lampe ud den ser lovende ud, men det
gjorde min MAL jo sådan set også

/Felix