Genbrug af indhold
Fra : Mike Johnson

Dato : 04-07-06 22:17

Hej

Jeg håber at der er nogen som kan hjælpe mig.

Da jeg skal lave en del web sider som har samme venstre side (menu),
top samt højre side (info), kunne jeg godt tænke mig at høre om
hvorledes dette gøres lettest. Det er kun indholdet i midten af
skærmen som skal ændres.

Jeg forstiller mig noget ASP hvor jeg include'r (evt. virtuelt) siden
som skal vises i midten af skærmen.

Dette skyldes mest pga. vedligeholdelse, så hvis der sker ændringer i
venstre eller højre side, så er de opdateret på samtlige sider (uden
at skulle bruge frames).

Men hvorledes ændre jeg indholdet i midten af skærmen ? Skal det gøres
ved at kalde siden igen blot med en parameter eller er det lidt
overkill ? Måske er det bare bedre at lave en ny side som inkludere
siderne samt toppen istedet for blot at udskifte indholdet i midten !?

På forhånd tak.

MJ

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-07-06 04:52

On Tue, 04 Jul 2006 23:17:24 +0200, Mike Johnson
<doesntwork@hotmail.com> wrote:

> [...]
>overkill ? Måske er det bare bedre at lave en ny side som inkludere
>siderne samt toppen istedet for blot at udskifte indholdet i midten !?

Hej Mike,
Som du er inde på til slut, skal du bare gøre det omvendte (af at
inkludere midten): Det er "indholdssiderne", som skal include venstre
og højre del.

Fx:
indhold1.asp:
<!--#include file="venstreside.inc.asp"-->
<%
' ASP og andet indhold til første side
%>
<!--#include file="hoejreside.inc.asp"-->

indhold2.asp:
<!--#include file="venstreside.inc.asp"-->
<%
' ASP og andet indhold til anden side
%>
<!--#include file="hoejreside.inc.asp"-->

osv.

Du vil så sikkert få det problem, at dine indholdssider ligger i
forskellige mapper, og nogle evt. i roden - og så passer sine links
(fra venstre- og højreside) pludselig ikke.

Det kan du løse på flere måder. En af dem er at gøre alle links
"absolutte" (altså med udgangspunkt i rod-mappen (/dir/side.asp).

Hvis du (som jeg) foretrækker relative links, så kan du bruge en anden
metode:
- Definer en strengvariabel - fx:
strPathAdjust = ""
i en config.inc.asp, som inkluderes øverst i alle sider (det er
alligevel praktisk at have en config-fil til fælles indstillinger og
variable).
- i de indholds-sider, som ligger i under-mapper, omdefinerer du:
strPathAdjust = "../" (før du inkluderer h+v-sider)
- alle links i dine fælles-filer, skal så have tilføjet variablen
strPathAdjust foran linket:
strLink = "<a href=""" & strPathAdjust & "dir_til_link/side.asp ...

Sider i undermapper kommer så til at se således ud
(hvis venstre- og højresiderne ligger i roden):

indhold3.asp:
<!--#include file="../config.inc.asp"-->
<%
strPathAdjust = "../"
%>
<!--#include file="../venstreside.inc.asp"-->
<%
' ASP og andet indhold til side i undermappe
%>
<!--#include file="../hoejreside.inc.asp"-->

Hvis du så flytter siden til en anden mappe et niveau længere nede
eller oppe, skal du kun rette henvisningen til include-filerne og
variablen strPathAdjust.

Håber det giver mening.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Mike Johnson

Dato : 05-07-06 08:12

Hej Jørn

Tak for dit input. Det vil jeg gå igang med, jeg har dog lige et
ekstra spørgsmål :

Hvis jeg bygger min side op vha. tabeller, kan jeg så blot når jeg er
inden i den pågældende celle skrive include kommandoen og så kommer
indholdet der eller skal det gøres på en anden måde ?

På forhånd tak.

MJ

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-07-06 10:28

On Wed, 05 Jul 2006 09:12:10 +0200, Mike Johnson
> [...]

>inden i den pågældende celle skrive include kommandoen og så kommer
>indholdet der eller skal det gøres på en anden måde ?

Ja, du kan sætte det ind, hvor du vil.
Du skal opfatte include-filer som om du har skåret en større filer op
i mindre bidder og så bagefter "limer" dem sammen igen med include.
ASP-serveren vil opfatte det hele som én fil, som i forvejen er samlet
af SSI-serveren (SSI = ServerSide Include).

Mvh. Jørn

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Mike Johnson

Dato : 05-07-06 11:17

>PS: Gider du tage et kig på:

Det er hermed gjort

Fra : Mike Johnson

Dato : 06-07-06 12:30

Hej Jørn

Jeg ved ikke om du har set det, men ifm. dette emne, har jeg lige et
spørgsmål mht. håndteringen af en menu som bliver genbrugt (via
include).

Den ligger under Menu (Dynamisk) og går kort sagt ud på hvordan man
håndtere hvilket menupunkt man er nået til hvis menuen kaldes via
include (måske vha. query string).

MJ