Aircondition - kan/må udedelen sidde på op~
Fra : Fly

Dato : 04-07-06 21:44

Hejsa!

På sådan et aircondition anlæg hvor der er en inde-del og en ude-del vil det
da være muligt at placere ude-delen oppe på husets loft. Dels for ikke at
skæmme huset udefra men også for ikke at lave huller i ydermuren. Det
primære er dog at det vil være ret let at installere på denne måde!

Ude-delen skal vel af med en masse varme, men jeg sammenligner med sydlige
klimaer, hvor ude-delen måske alligevel sidder i 35 graders varme som der er
på et loft i DK.

Jeg går med en lille "opfinderløsning" i tilfælde af at der bliver for varmt
oppe på loftet:
Lave en form for blik-tragt på enten suge siden eller puste siden af
ude-delen og så bruge nogle eksisterende "lerrør" der er i husets gavle.
Aner ikke hvad de hedder, men der sidder sådan 3 lerrør med net foran hver
så der kommer lidt naturlig cirkulation på loftsrummet.

Er min tanke langt ude?
Hvis jeg laver min "tragt-løsning" skal det så være på "suge" eller "puste"
siden af ude-delen?

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-07-06 22:44

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så der kommer lidt naturlig cirkulation på loftsrummet.
> Hvis jeg laver min "tragt-løsning" skal det så være på "suge" eller

Hvorfor ikke forbinde såvel indgang som udgang til omverdenen?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Q

Dato : 05-07-06 00:23

> [...]
> skæmme huset udefra men også for ikke at lave huller i ydermuren. Det
> primære er dog at det vil være ret let at installere på denne måde!

Hvad med kondensafløb fra indedelen?.. Det bliver *ikke* pumpet væk, så du
slipper ikke for at hive en 15mm slange gennem muren..

Hvis du vil bruge anlægget til opvarmning skal du ligeledes have afløb af
kondens fra udedelen..

> [...]
er
> på et loft i DK.
>
> Jeg går med en lille "opfinderløsning" i tilfælde af at der bliver for

Det kan du godt regne med at det gør!...

> [...]
> Aner ikke hvad de hedder, men der sidder sådan 3 lerrør med net foran hver
> så der kommer lidt naturlig cirkulation på loftsrummet.

Jeg vil nok foreslå at du laver udblæsning til det fri.. Altså: Lad udedelen
suge luften inde fra loftet og blæse den udenfor...

> Er min tanke langt ude?

Nej, men du slipper stadig ikke for at etablere et afløb fra indedelen,
enten forbundet til kloak inde i huset eller ud gennem væggen..

/peter

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-07-06 09:40

> [...]

> klimaer, hvor ude-delen måske alligevel sidder i 35 graders varme som der

Jeg tror der bliver mere end 35 grader oppe på sådan et loft. I de sydlige
himmelstrøg bruger de sikkert anlæg der er konstrueret til deres
temperaturer. Da forsvaret i sin tid tog til Irak, brød stort set alle deres
airconer ned. De kunne simpelthen ikke klare temperaturerne.

> [...]
> Aner ikke hvad de hedder, men der sidder sådan 3 lerrør med net foran hver
> så der kommer lidt naturlig cirkulation på loftsrummet.

De er, som du selv er inde på, beregnet til ventilation af loftet. Denne
ventilation begrænser du ved at lave din tragtløsning. Så vil temperaturen
deroppe muligvis stige, ligesom fugtigheden.

> Er min tanke langt ude?

Det ved jeg ikke om den er. Jeg har ingen erfaringer at øse ud af.
Ovenstående er bare nogle tanker dit indlæg satte i gang hos mig. Om de så
betyder noget eller ej aner jeg ikke. Men jeg syntes de er værd at have med
i dine overvejelser.

Hvis du beslutter dig for at forsøge er vi helt sikkert mange her der gerne
vil høre om dine erfaringer og bruge dig som forsøgskanin.

MVH Niels, der også gerne vil være "cool".