/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kunsten at beskrive en lyd.
Fra : Ukendt


Dato : 01-07-06 19:30

Hej folkens.

I løbet af de sidste par tusinde km er der begyndt at komme en ny fra
min GS500E.
Lyden kommer nogle gange hvis jeg motorbremser hårdt i et lavt gear. Den
kan også komme hvis jeg er igang med at accelerere middel/meget (i
forhold til hvad den kan klare) og så trækker koblingen på samme tid som
jeg slækker på gassen. Lyden er ikke konstant og kommer ikke med mindre
jeg gør disse ting. Og nej, en permanent løsningen er ikke at lade være
med disse ting. Lyden er meget nemmere at fremprovokere når jeg har
passager på.

Jeg har lige stillet ventiler, karbonader og cyklen har fået nye
tændrør, som alt i alt kun hjalp meget lidt på problemet. Ved ikke om
det er relevant, men cyklen sveder en smule, specielt fra omkring
knastkædestrammeren og muligvis også en smule fra toppakning og
bundpakning. Før jeg fik stillet ventiler osv brugte den en den olie ved
motorvejskørsel, hvilket tydeligvis kunne ses på mine bukser ved
ankomst. Jeg har købt ind til at få skiftet div. pakninger, så den kan
holde op med at svede sådan og det ville være rart i samme omgang at
kunne slippe af med denne ubehagelige lyd.

Beskrivelse af lyden (der må fnises indvendigt):
Det er i familie med klasket, dvs hverken væsen, vrælen eller susen. Dog
er det slet ikke sådan et KLONK der kan komme ved gear-skift. Nærmere et
donk af kort varihed. Hyppiheden er proportional med omdrejningerne.
Lyden er ikke rar og lyder helt bestem som noget man ikke skal
fremprovokere for meget.
For mine Utrænede ører lyder det som om at det er et stempel der rammer
et eller andet. Men ville jeg ikke have motorhavari nu, hvis dette var
tilfældet?

Er der en, der kan give et hint til hvad jeg skal kigge efter, når jeg
alligevel har motoren skilt ad engang i næste uge for at skifte pakninger ?

Mvh Jesper G, GS500E

 
 
Jes Vestervang (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 01-07-06 19:49

Jesper G <super_gSnabelAesenetPrikdk> writes:

> Hyppiheden er proportional med omdrejningerne.

Men ikke hastighed (dvs. gear)? Måske det kan være knastkæden. Er der
ellers flere kæder inde i sådan en GS500?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Ukendt (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-07-06 20:02

Jes Vestervang wrote:

> Jesper G <super_gSnabelAesenetPrikdk> writes:
>
>
>>Hyppiheden er proportional med omdrejningerne.
>
>
> Men ikke hastighed (dvs. gear)? Måske det kan være knastkæden. Er der
> ellers flere kæder inde i sådan en GS500?

Ups.. Her mente jeg hyppihed af donkene når de kan høres. Kan få dem
frem i 1-3. gear. 4-6 kører man alligevel så stærkt at vinden overdøver
og man motorbremser ikke helt så kraftigt.

Der skulle så vidt jeg ved ikke være andre kæder i motoren end knastkæden.

-Jesper G

tb (01-07-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 01-07-06 22:28

> Der skulle så vidt jeg ved ikke være andre kæder i motoren end knastkæden.


er du sikker? Ikke at jeg kender den indefra, men hvad med :

kæde til oliepumpe, kæde til starter, kæde fra krumtap til gearkasse ?



Allan Bojesen (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 01-07-06 20:36


"Jesper G" <super_gSnabelAesenetPrikdk> skrev i en meddelelse
news:44a6bf4b$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Lyden er ikke konstant og kommer ikke med mindre
> jeg gør disse ting. Og nej, en permanent løsningen er ikke at lade være
> med disse ting. Lyden er meget nemmere at fremprovokere når jeg har
> passager på.

Har du chekket kæden (den store og gummiklodserne i navet?

Allan Bojesen




Steen Gruby (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-07-06 21:28

On Sat, 1 Jul 2006 21:35:36 +0200, "Allan Bojesen"
<allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej.
>
>Har du chekket kæden (den store og gummiklodserne i navet?
>
Jeg tror Allan er inde på noget af det rigtige.
Hvornår har du sidst skiftet kædekit?
Et slidt forreste tandhjul kan lyde ganske forfærdeligt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-07-06 21:45

Steen Gruby wrote:
> On Sat, 1 Jul 2006 21:35:36 +0200, "Allan Bojesen"
> <allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> wrote:
>
> Hej.
>
>>Har du chekket kæden (den store og gummiklodserne i navet?
>>
>
> Jeg tror Allan er inde på noget af det rigtige.
> Hvornår har du sidst skiftet kædekit?
> Et slidt forreste tandhjul kan lyde ganske forfærdeligt.
>

Det er forholdsvis nyt (få kkm), men kæden er dog lidt til den stramme
side. Det ville være en dejlig nem løsning, hvis det "bare" er det. Det
må afprøves first thing monday.
Ang. gummiklodserne, så var de der alle sammen sidste gang jeg checkede.
Jeg skal alligevel have baghjulet af, da jeg skal kigget til
svingarmslejet, så der kan jeg også lige være opmærksom på gummiet.

-Jesper

Armand (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-07-06 23:30

Steen Gruby skrev:
> .
> Hvornår har du sidst skiftet kædekit?
> Et slidt forreste tandhjul kan lyde ganske forfærdeligt.

En række nedslidte kædeled vil give en rytmisk forekommende lyd når
kæden strammes (á: de slidte led holdes samlet af tandhjulet) hhv.
slækkes (á: de slidte kædeked befinder sig i "fri dressur")!
Men uanset hvilket kæde-relateret problem det måtte dreje sig om, så vil
lyden følge hastigheden og ikke motor-omdrejningerne!

--
Armand.

Ukendt (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-07-06 00:11

Armand wrote:
> Steen Gruby skrev:
>
>> .
>> Hvornår har du sidst skiftet kædekit?
>> Et slidt forreste tandhjul kan lyde ganske forfærdeligt.
>
>
> En række nedslidte kædeled vil give en rytmisk forekommende lyd når
> kæden strammes (á: de slidte led holdes samlet af tandhjulet) hhv.
> slækkes (á: de slidte kædeked befinder sig i "fri dressur")!
> Men uanset hvilket kæde-relateret problem det måtte dreje sig om, så vil
> lyden følge hastigheden og ikke motor-omdrejningerne!
>

Det er jo det.. Lyden kan også nogle gange frembringes i frigear ved
0km/t. Der skal dog vrides lidt og det har jo intet formål i frigear, så
der oplever jeg det sjovt nok ikke så meget :)

-Jesper G

Rasmus Neckelmann (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Rasmus Neckelmann


Dato : 02-07-06 19:42

"Jesper G" skrev:
> ...
> Det er jo det.. Lyden kan også nogle gange frembringes i frigear ved
> 0km/t. Der skal dog vrides lidt og det har jo intet formål i frigear, så
> der oplever jeg det sjovt nok ikke så meget :)

Husk at 50% af alle lyde du hører når du lytter efter en bestemt lyd, ikke
findes i virkeligheden... Det er noget af det vigtigste jeg har lært efter
adskillige år med en meget skramlende SZR :)

--
mvh Rasmus Neckelmann



Jes Vestervang (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 02-07-06 21:51

"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> writes:

> Husk at 50% af alle lyde du hører når du lytter efter en bestemt
> lyd, ikke findes i virkeligheden... Det er noget af det vigtigste
> jeg har lært efter adskillige år med en meget skramlende SZR :)

....så hver anden dryp-lyd er et produkt af din paranoia?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Arne Lorenzen (03-07-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 03-07-06 15:56

Jes Vestervang skrev den 02 jul 2006 i news:874pxzloha.fsf@padden.intranet:

> "Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> writes:
>
>> Husk at 50% af alle lyde du hører når du lytter efter en bestemt
>> lyd, ikke findes i virkeligheden... Det er noget af det vigtigste
>> jeg har lært efter adskillige år med en meget skramlende SZR :)
>
> ...så hver anden dryp-lyd er et produkt af din paranoia?

50 % inkontinens?
Juhuu... Det er kun halvt så slemt som frygtet! ;=)

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Armand (04-07-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-07-06 22:18

Arne Lorenzen skrev:
> Jes Vestervang skrev den 02 jul 2006 i news:874pxzloha.fsf@padden.intranet:
>
>> "Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> writes:
>>
>>> Husk at 50% af alle lyde du hører når du lytter efter en bestemt
>>> lyd, ikke findes i virkeligheden... Det er noget af det vigtigste
>>> jeg har lært efter adskillige år med en meget skramlende SZR :)
>> ...så hver anden dryp-lyd er et produkt af din paranoia?
>
> 50 % inkontinens?
> Juhuu... Det er kun halvt så slemt som frygtet! ;=)
>
GRILL

--
Armand.

Jes Vestervang (03-07-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 03-07-06 20:53

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Jes Vestervang skrev den 02 jul 2006 i
> news:874pxzloha.fsf@padden.intranet:
>
>> "Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> writes:
>>
>>> Husk at 50% af alle lyde du hører når du lytter efter en bestemt
>>> lyd, ikke findes i virkeligheden... Det er noget af det vigtigste
>>> jeg har lært efter adskillige år med en meget skramlende SZR :)
>>
>> ...så hver anden dryp-lyd er et produkt af din paranoia?
>
> 50 % inkontinens?

Det kan man vist godt sige Rasmus' SZR drypper en del benzin for
tiden

> Juhuu... Det er kun halvt så slemt som frygtet! ;=)

Ja, wuhu
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-07-06 20:29

"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> writes:

> Anyway, jeg kigger på den når jeg kommer til aalborg efter
> århusdrukken på lørdag - og så skal den dælme komme til at spille
> max.

Lyder fornuftigt Fazeren skal vist også have en overhaling, først
og fremmest skal jeg have udglattet hakket i inderrøret på forgaflen
så oliepjaskeriet kan få en ende.

> Jeg bliver jo helt psykotisk af ikke at kunne køre rundt i det gode
> vejr, og den bliver jo nødt til at være klar til skagenstræf.

Ja sgu
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste