Sælge is / øl
Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-06-06 12:57

Er der noget der forhindrer mig i af fx tage en sæk is og købe en masse is
sodavand og øl og fx køre en tur på stranden eller på gaden ved en festival
og sælge løs så længe jeg holder mig under 50000 som kræver
momsregistrering?

Fra : Holst

Dato : 30-06-06 13:08

Martin Nielsen wrote:

> [...]
> sodavand og øl og fx køre en tur på stranden eller på gaden ved en festival
> og sælge løs så længe jeg holder mig under 50000 som kræver

Ja, i almindelighed skal man som handlende have et fastsalgssted,
hvilket vil sige, at du kan sælge fra din garage, men du kan ikke køre
en tur på stranden og gøre det samme.

Dog skulle det være tilladt at sælge visse naturalprodukter, såsom fisk,
is og lignende, fra for eksempel en bil (det er derfor, Hjemis kan køre
rundt med deres bil).

Sodavand og øl vil du givetvis ikke måtte sælge på den måde. Spørgsmålet
er også, om du i det hele taget vil skulle have en form for "bevilling"
for at kunne sælge øl.

Prøv at kig nærmere i næringsloven.

Fra : Tychsen

Dato : 30-06-06 14:20

Skal man ikke have en spiritus-bevilling for at sælge alkoholiske
drikke?

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 30-06-06 15:14

Tychsen wrote:
> Skal man ikke have en spiritus-bevilling for at sælge alkoholiske
> drikke?

Jeg er ikke jusist, men så vidt jeg har forstået, så er en
spiritusbevilling til servering af alkoholiske drikke. Hvis man sælger
produkter som ikke er åbnede, er der vist ikke tale om en servering.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-06-06 18:07

Så der er altså ikke noget entydigt svar? Det er måske lidt en gråzone eller
hvad det hedder?

Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-06-06 18:21

> Jeg er ikke jusist, men så vidt jeg har forstået, så er en
> spiritusbevilling til servering af alkoholiske drikke. Hvis man sælger
> produkter som ikke er åbnede, er der vist ikke tale om en servering.

Vil der så være forskel hvis jeg fx kun sælger sodavand og is? - og ikke
noget med alkohol i?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-06-06 19:27

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil der så være forskel hvis jeg fx kun sælger sodavand og is? - og ikke
> noget med alkohol i?

Har du slet ikke læst det første svar Holst gav dig?

Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-06-06 22:41

> Har du slet ikke læst det første svar Holst gav dig?

Jo men jeg synes ikke hans svar er helt klart... han lægger op til at jeg
måske gerne må sælge "natural-produkter" hvad det så end dækker over udover
is som han nævner...

Fra : GK

Dato : 30-06-06 23:56

hvis man ikke spørger kan man jo heller ikke få svaret nej

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-07-06 15:30

"GK" <GK@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> hvis man ikke spørger kan man jo heller ikke få svaret nej

Det er en useriøs holdning at have. Hvis man ønsker at drive en virksomhed
sørger man naturligvis for at overholde gældende lovgivning.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-07-06 11:43

> [...]
>>

> Jo men jeg synes ikke hans svar er helt klart... han lægger op til at jeg
> måske gerne må sælge "natural-produkter" hvad det så end dækker over

Han fortæller at du skal have et fast salgssted, men at der er et lille
udvalg af varer, der er undtaget for den regel, f.eks. fisk, is og lignende.
Det er derfor du oplever Hjemme IS og fiskebiler, der kan kører rundt til
kunderne.
Det er derimod ikke lovligt at lave en "rullende købmandshandel". Det har
faktisk været oppe i medierne for nyligt, da man vil slække på reglerne og
åbne for salg af flere varegrupper, men netop øl og sodavand blev nævnt som
varer grupper, det ikke vil blive muligt at sælge på den måde. Årsagen er
bl.a. at den ulovlige handel med sodavand, hvor der ikke er betalt afgift,
vil blive helt umulig at kontrollere, hvis salgsstederne pludselig også er
mobile

Fra : BJ

Dato : 01-07-06 18:25

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
KLIP

> Årsagen er bl.a. at den ulovlige handel med sodavand, hvor der ikke er
> betalt afgift, vil blive helt umulig at kontrollere, hvis salgsstederne
> pludselig også er mobile

Ja, for fjerne afgiften er jo totalt utænkelig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 03-07-06 13:46

Du kan bare fryse dine sodavand og sælge dem som "sodavands-is" ;)

Fra : Holst

Dato : 02-07-06 16:46

Martin Nielsen wrote:

> Jo men jeg synes ikke hans svar er helt klart... han lægger op til at jeg
> måske gerne må sælge "natural-produkter" hvad det så end dækker over udover
> is som han nævner...

Nej, det er helt sikkert ikke helt klart, for i virkeligheden ved jeg
ikke en skid. Jeg forsøgte blot at sammenfatte de ting, jeg har hørt -
om de er rigtig eller sande, ved jeg ikke.

Dog henviste jeg dig også til næringsloven, hvor jeg er overbevist om,
at du vil kunne finde nærmere oplysninger. Du kan helt sikkert finde
næringsloven på http://www.retsinfo.dk