/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Medfører et autosvar gyldig opsigelse? (IT~
Fra : Barney Gumble


Dato : 29-06-06 22:50

Med henvisning til min egen tråd "ADVARSEL: Køb ikke produkter fra Vitales"
i dk.forbruger (28. juni) har jeg et spørgsmål der går på, om en konkret
opsigelse pr. email er gyldig.

Sagen kort:

Jeg bestiller et abonnement på et produkt med løbende levering hver 8. uge.
Det var meningen at jeg kun ville have købt prøvepakken, så da jeg modtager
endnu en levering vil jeg straks have meldt mig ud (men vil naturligvis
betale for sidste levering). Deres telefon er det ikke muligt at komme
igennem til og det er ikke muligt at opsige abonnementet via deres
hjemmeside, så jeg skriver en email til dem, hver jeg beder om straks at få
bragt mit abonnement til ophør. Desuden beder jeg om en bekræftelse tilbage
på min email. Jeg modtager straks et autosvar hvor der står, at de vil svare
tilbage inden 24 timer. Jeg havde derfor håbet på at få en bekræftelse i
dag, men denne er ikke kommet.
-

Mit spørgsmål er nu: Kan jeg betragte "autosvaret" som en bekræftelse
på/bevis for (i juridisk forstand) at min opsigelse er modtaget (og derfor
gyldig) eller kan jeg først betragte mig som endelig opsagt når jeg modtager
en specifik bekræftelse på, at opsigelsen er modtaget.

Lidt mere specifikt drejer det sig vel om, om min email kan siges at være
kommet til firmaets kundskab, når den er modtaget (jf. autosvaret tilbage)
eller om den først er gældende, når den er blevet læst (eller én har haft
mulighed for at læse den?)?

Der stilles for øvrigt ingen formkrav til opsigelsen, men der står dog
følgende i deres betingelser om afbrydelse af abonnement: "Ring til vores
kundeservice, så kan vi hjælpe dig med eventuelle ændringer".


Jeg er ikke så meget interesseret i mine øvrige juridiske muligheder (fx har
jeg stadig et svensk nummer jeg kan forsøge at ringe til ligesom et
anbefalet brev til deres postboks kan bruges som sidste løsning) da de har
været fremme i den anden tråd, men mere om jeg principielt set kan lade være
med at foretage mig yderligere og så stadig betragte min opsigelse som
gyldig.


BG



 
 
per christoffersen (30-06-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 30-06-06 12:49


"Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> skrev i en meddelelse
news:44a44b1b$0$1957$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Mit spørgsmål er nu: Kan jeg betragte "autosvaret" som en bekræftelse
> på/bevis for (i juridisk forstand) at min opsigelse er modtaget (og derfor
> gyldig) eller kan jeg først betragte mig som endelig opsagt når jeg
> modtager en specifik bekræftelse på, at opsigelsen er modtaget.
>
> Lidt mere specifikt drejer det sig vel om, om min email kan siges at være
> kommet til firmaets kundskab, når den er modtaget (jf. autosvaret tilbage)
> eller om den først er gældende, når den er blevet læst (eller én har haft
> mulighed for at læse den?)?

Den store bog om slige ting er Mads Bryde Andersens It-retten.
I den er forholdet ganske grundigt behandlet, og konklusionen er generelt,
at mailen er nået frem, når den er nået til modtagerens rådighed.
Det er herefter op til modtageren hvornår og hvordan de vil læse eller
behandle den.
Så mailen (og dermed din besked) må siges at være noget frem til modtageren,
det akn du ihertfald tillade dig at gå ud fra (i en streng juridisk
fortolkning. Noget andet er, at det nogen gange kan være svært at få sin ret
når den basres på finere juridiske detaljer)

> Der stilles for øvrigt ingen formkrav til opsigelsen, men der står dog
> følgende i deres betingelser om afbrydelse af abonnement: "Ring til vores
> kundeservice, så kan vi hjælpe dig med eventuelle ændringer".

Ovenstående er selvfølgelig under den forudsætning, at e-mail er accepteret
komunikationsform i aftaleforholdet. Om det kan siges at være det, er en
længere historie, men hvsi der ingen særlig krav er til opsigelsen, og
firmaet selv aktivt oplyser e-amiladressen som en kontaktmulighed generelt,
så vil jeg mene, at mailen kan accepteres som kommunikationsform.

/Per



Martin Jørgensen (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 30-06-06 22:06

"Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> writes:

-snip-
> Jeg er ikke så meget interesseret i mine øvrige juridiske muligheder (fx har
> jeg stadig et svensk nummer jeg kan forsøge at ringe til ligesom et
> anbefalet brev til deres postboks kan bruges som sidste løsning) da de har
> været fremme i den anden tråd, men mere om jeg principielt set kan lade være
> med at foretage mig yderligere og så stadig betragte min opsigelse som
> gyldig.

Det kan du måske og måske ikke. Problemet opstår hvis ikke man kan
bevise at opsigelsen er sendt og man kan diskutere hvor anerkendt
metoden er.... Derfor plejer man at poste sådan noget fra post-huset og
få en kvittering og tilsvarende... Som dokumentation... Og man gemmer en
kopi, gerne underskrevet. Det er der praksis for.

Jeg ville normalt ikke være alt for sikker på at det er tilstrækkeligt
med et autosvar i en e-mail. Jeg kan bedst lide at gå med livrem og
seler for at undgå senere at skulle ud i en evt. længere slås-kamp med
et firma, der hårdnakket påstår at de aldrig har modtaget min opsigelse
og evt. sender sagen til inkasso og bliver ved med at påstå det samme -
og så kommer du til at stå med aben, hvad end du vil det eller
ej......

Men hvis du laver en udskrift af at du har sendt mailen, inkl. dato,
tidspunkt (og gerne indhold) og en udskrift af auto-svaret, burde det
give næsten samme bevis-mæssige resultat og så har du sikret dig
temmeligt godt vil jeg sige. Så har du et bevis du kan hive frem af
ærmet, hvis de påstår at de ikke har modtaget din opsigelse. Det er
måske tilstrækkeligt... Du kan jo i så fald netop dokumentere at du har
sendt opsigelsen, men om 2 sek kommer der nok et par svar fra en masse
der mener at det er lettere at lave "dokumentfalsk" ad elektronisk vej
end på den gammeldags metode, som jeg netop diskuterede med et par
nybegyndere i en anden tråd...

Det er et problem af diskutabel størrelses-orden. Her er min løsning:
Hvis du uploader din "afsendt e-mail-kvittering" inkl. dato, tidspunkt,
indhold til e-boks eller lignende - så vil jeg tro at det dokument har
fået en dato som du ikke selv kan ændre. Det taler imod at du
evt. skulle have forsøgt at snyde elektronisk på et senere tidspunkt,
hvis du forstår... Så helt generelt og i praksis: Jeg ville være sikker
på at firmaet har læst mailen, før jeg er rolig...


Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste