bøgehæk kommer
Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 29-06-06 15:17

Havde d. 29 maj et indlæg om manglende bøg aktivitet, og fik råd.
Bl.a at vente en smule tid hvilket jeg har gjort og konstateret disse
50-80 cm planter sprang ud en par uger senere:) fedt ikk.. Men det kun
det nederst af bøgen,der er sprunget ud og resten er "tørret" ud - er
det ikke en go idé at klippe ned til det "levende"

Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-06-06 20:30

On 29 Jun 2006 07:16:40 -0700, peter_dinesen@hotmail.com wrote:

> [...]
>det nederst af bøgen,der er sprunget ud og resten er "tørret" ud - er
>det ikke en go idé at klippe ned til det "levende"

Er toppene døde, kommer de jo aldrig til at gro igen.
Men at klippe ned til det levende vil stort set kun have kosmetisk
betydning.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 01-07-06 12:20

forstået som planten ikke vil gro opad ?
peter

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-07-06 14:02

peter_dinesen@hotmail.com wrote:
> forstået som planten ikke vil gro opad ?
> peter

Nej. Hvis topskuddene er døde vil planten forsøge at erstatte dem med nye
længere nede fra stammen. Det vil den gøre enten du klipper de visne skud af
eller ej. Jeg ville vælge at lade de visne skud være og lade planten selv
bestemme hvorfra de nye topskud skal udgå. Det tror jeg at den er bedre til
end vi andre ;)

En gang i august kan du jo så fjerne de døde topskud hvis du synes. Det vil
kun være for synets skyld.
Jeg ville vente med at fjerne døde skud til næste klipning.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-06-06 14:29

On 1 Jul 2006 04:19:59 -0700, peter_dinesen@hotmail.com wrote:

>forstået som planten ikke vil gro opad ?

Nej, planten vil stadig gro opad. Men der vil selvfølgelig gå lidt tid
inden dens nye grene/skud dækker for den døde top. Derfor vil de se lidt
pænere ud at klippe den væk. Men planten skal somend nok gro lige godt
selv om den døde top bliver siddende.

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 01-07-06 19:49

OK tak for svaret

Så kan man bare synes det er dårligt at man køber 50-80 cm planter,
og man istedet for får 5-15 cm ...

Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-07-06 08:44

On 1 Jul 2006 11:48:50 -0700, peter_dinesen@hotmail.com wrote:

>OK tak for svaret
>
>Så kan man bare synes det er dårligt at man køber 50-80 cm planter,
>og man istedet for får 5-15 cm ...

Selvfølgelig er det for dårligt.
Men det kan der være rigtig mange årsager til.

Hvis du f.eks har haft dem stående i et par sække i solen, bare i en
dags tid inden du fik dem plantet, så tørrer de ud, det kan være nok til
at toppen dør.

De kan selvfølgelig også have tørret ud i havecentret du købte dem. (Et
respektabelt havecenter lader selvfølgelig ikke sådan noget ske, men der
kan ske smuttere alle vegne.)

Har der været for tørt i tiden efter de blev plantet kan de også være
tørret der.

Barrodsplanter, som hækplanter, er ekstremt udsatte og kræver lidt
ekstra pasning i starten.

Dine planter kommer i det mindste - jeg har ca. 45 meter nyplantet
bøgehæk, hvor der kun kommer 4-5 planter Men det er min egen skyld,
fordi jeg ikke fik planterne i jorden til tiden. De tørrede simpelthen
ud inden jeg fik dem plantet.