Bogføring af forplejning?
Fra : Karina

Dato : 28-06-06 00:34

Er der nogen herinde, der ved, hvor og hvordan man bogfører mad?*G* Kort og
godt.. den mad, man spiser på arbejdspladsen i frokostpausen, hvis den er
betalt af virksomheden?

Mvh
Karina

Fra : Mikkel Trabjerg Knud~

Dato : 28-06-06 11:17

personaleomkostninger

husk at det er en personalegode, som personalet skal beskattes af, hvis det
drejer sig om andet end the,kaffe(eller lignende)

--
Med venlig hilsen/Best Regards

Mikkel Trabjerg Knudsen
Salgsansvarlig - Modify.dk

Fra : Karina

Dato : 28-06-06 14:10

> husk at det er en personalegode, som personalet skal beskattes af, hvis
det
> drejer sig om andet end the,kaffe(eller lignende)

Tak! Gælder det med beskatningen også, når de ansatte er ikke er "ansatte",
men virksomhedens ejere?

Mvh
Karina

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-06-06 14:25

Karina wrote:

> det

> Tak! Gælder det med beskatningen også, når de ansatte er ikke er "ansatte",
> men virksomhedens ejere?

Så kommer det an på hvilken selskabsform. Men i fleste tilfælde må i
ikke skrive det på driften.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-06-06 14:36

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse
> det
>
> Tak! Gælder det med beskatningen også, når de ansatte er ikke er
> "ansatte",
> men virksomhedens ejere?

Ja. Du kan ikke skattefrit lade virksomheden betale din frokost (det siger
næsten sig selv. Du kan heller ikke lade virksomheden betale dine private
indkøb).
Når der er tale om virksomhedens ejere er reglerne endnu strammere. Du kan
godt skattefrit give forplejning til dine medarbejdere ved overarbejde, men
ikke til dig selv.

Fra : Karina

Dato : 28-06-06 17:29

> Ja. Du kan ikke skattefrit lade virksomheden betale din frokost (det siger
> næsten sig selv. Du kan heller ikke lade virksomheden betale dine private
> indkøb).

Hehe.. det var nu heller ikke planen... Det, vi tænkte, var at indkøbe eks.
pålæg, brød og drikkevarer til at have i virksomhedens køleskab således, at
vi ikke selv behøver slæbe madpakke med hver dag.

Spørgsmålet var vel egentlig mest, hvordan det bogføres, når det er
virksomhedens penge, der betaler den mad.

> [...]
> godt skattefrit give forplejning til dine medarbejdere ved overarbejde,

Vi har et I/S med to ejere (de eneste i virksomheden på nuværende
tidspunkt), og det er vores daglige frokost, vi tænker på. Mit ekstra
spørgsmål om beskatningen gik sådan set mere på, om det konkret skal
oplyses - eks. på vores selvangivelser - eller, om der sker automatisk
beskatning via virksomheden (når det altså er bogført korrekt)?

Giver det her mening??

Mvh
Karina

P.S. Men ellers ja... en revisor er sagen, og det skal vi også have indenfor
overskuelig fremtid.

Fra : Mikkel Trabjerg Knud~

Dato : 28-06-06 18:32

hvis det er et I/S er det meget enkelt. Du kan ikke trække omtalte udgifter
fra, som driftsomkostninger.
Du kan godt bogføre det, som en udgift i jeres fælles I/S-regnskab, men får
du skal lave selvangivelse vil du skulle plusse udgifterne til mad til årets
overskud- dvs. ingen fradrag.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-06-06 19:13

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> wrote in message

> Spørgsmålet var vel egentlig mest, hvordan det bogføres, når det er
> virksomhedens penge, der betaler den mad.

Lad være med at blande virksomheden ind i det. Jeres frokost er ikke
anderledes end en fredagsøl-ordning, som også er et privat anliggende.

hilsen
Uffe

Fra : Karina

Dato : 29-06-06 03:13

> Lad være med at blande virksomheden ind i det. Jeres frokost er ikke
> anderledes end en fredagsøl-ordning, som også er et privat anliggende.

Ja, det er vist det nemmeste Så laver vi bare en "frokost-kasse", hvor
vi selv kaster lidt klejner i hver uge, så vi kan købe noget mad!

Mvh
Karina

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 28-06-06 21:59

Karina wrote:

> Tak! Gælder det med beskatningen også, når de ansatte er ikke er
> "ansatte", men virksomhedens ejere?
>
> Mvh
> Karina

Alt, hvad der glider ned gennem halsen er skattepligtigt, men kan godt
fratrækkes regnskabet som en omkostning.
Karsten H. Jensen

Fra : BJ

Dato : 28-06-06 14:39

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> og
> godt.. den mad, man spiser på arbejdspladsen i frokostpausen, hvis den er

Et velment råd: Henvend dig til en revisor. Så bliver numsen ikke taget på
dig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-06-06 16:26

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> wrote in message

> Et velment råd: Henvend dig til en revisor. Så bliver numsen ikke taget på
> dig.

Var det et generelt råd eller mener du, at en revisor ville have yderligere
at tilføje end hvad der allerede er fremkommet her i gruppen?

Fra : BJ

Dato : 28-06-06 20:05

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Var det et generelt råd

Det er et 100% ment generelt velment råd.

Alt andet er tosset.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~