Vandboring
Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 18-06-01 19:47

Hej ng
Jeg vil lige høre om der nogen her i gruppen, der har erfaring med nitrat
filter.Vi har haft egen boring i mange år uden problemer men har nu fået
konstateret forhøjet nitrat indhold. Så skriv hvis i har gode råd.

Hilsen Jens Nordjylland.

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 18-06-01 20:19

"Majbritt Sørensen" skriver:

> [...]
> filter.Vi har haft egen boring i mange år uden problemer men har nu fået
> konstateret forhøjet nitrat indhold. Så skriv hvis i har gode råd.

Jeg har ikke personlige erfaringer med nitratfiltre, men mine og andres
erfaringer som myndighed er, at disse filtre er gode voksesteder for
bakterier, og så er du lige vidt.

Du skriver at nitratindholdet er forhøjet, men med hvor meget? Har
kommunen reageret på nitratindholdet? Har du overvejet hvad årsagen til
nitratindholdet er? Det kunne jo skyldes, at der sivede vand fra det
øverste grundvandsmagasin langs boringen ned til det nederste magasin,
jeg ved ikke hvor dyb eller hvor gammel din boring er. Hvis der siver
den slags vand ned i din boring, er det jo ikke sikkert at nitraten er
dit største problem.

Mit råd er at du skal tale med kommunen/miljøcentret alt efter hvem der
er myndighed hos dig og evt. med en brøndborer.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen