Dykker apartheid
Fra : Klaus Christensen

Dato : 27-06-06 14:00

Jeg ved at Biodyk er en god og aktiv dykkerklub, men følgende udpluk
(jeg har klippet lidt i det) støder virkeligt mit åbne dykkersind. Er
der andre klubber der har samme politiker.

"Medlemsskab af Biodyk og venteliste
Hvis du gerne vil indmeldes i klubben eller skrive op på venteliste,
kan du udfylde skemaet nederst på denne side.
Uden CMAS ** certifikat
Der er i øjeblikket venteliste for at komme ind i biodyk, hvis du IKKE
har et CMAS ** certifikat.

Med CMAS ** certifikat
Hvis du allerede har et CMAS ** certifikat er der plads i klubben. Du
kan enten udfylde nedenstående eller kontakte vores formand... "

KC

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 27-06-06 14:40

Klaus Christensen wrote:
> [...]
> Hvis du allerede har et CMAS ** certifikat er der plads i klubben. Du
> kan enten udfylde nedenstående eller kontakte vores formand... "

Hvis du kender nogle der står på venteliste til en dykkerklub, som
kan du da meddele dem, at de er meget velkome i Københavns Dykker
Club, kbhdyk.dk .

Jens Olsen

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 27-06-06 20:18

Hej Jens

Var lige inde på jeres side og kigge. Du nævner at alle er velkommen, men
helt så nemt er det alligevel heller ikke.

Citat:
Hvis du har et certificat svarerende til betydeligt mindre end CMAS** (fx.
en PADI Open Water), vil vi normalt kræve at du starter helt forfra på vores
uddannelse. Har du et certifikat næsten på niveau med CMAS** (fx. en erfaren
PADI Advanced Open Water), vil du almindeligvis kunne konvertere til CMAS**
ved at få foretaget en lægeundersøgelse og bestå nogle få prøver
Citat slut

Så grønne OWD som mig selv er ikke specielt velkommen i ret mange CMAS
baserede klubber ?

Vh.
Jan Sørensen

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-06-06 15:06

> Jeg ved at Biodyk er en god og aktiv dykkerklub, men følgende udpluk
> (jeg har klippet lidt i det) støder virkeligt mit åbne dykkersind. Er
> der andre klubber der har samme politiker.

Så længe de melder rent ud er det OK! Hvis man ikke har ressourcer til
uddannelses og stadig vil holde et højt aktivitets niveau bliver man nød til
at sortere lidt i ansøgerne. Vi optager da heller ikke medlemmer i vores
klub med mindre de har passede uddannelse og erfaring.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-06-06 18:05

Henrik Manley wrote:

> [...]
> at sortere lidt i ansøgerne. Vi optager da heller ikke medlemmer i vores
> klub med mindre de har passede uddannelse og erfaring.

Ja, det er da OK at være ensporet når man melder det klart ud... men en
åben klub (med PADI, IANTD, CMAS osv) kan nu sagtens holde et højt
aktivitetsniveau. Som jeg læser deres regler så vil de hellere have en
helt grøn CMAS** end en PADI AOWD/RescueDiver/Master
Scubadiver/DiveMaster/whatever med flere hundrede dyk på loggen... det
er selvfølgelig et frit land, men jeg syntes da bare det virker som en
meget ensporet vej at vælge.

Man kan også sige det kan være svært at blive ved med at have erfarne
dykkere hvis man ikke vil give de nye dykkere en chance for at få
erfaringen

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-06-06 14:32

> Ja, det er da OK at være ensporet når man melder det klart ud... men en
> åben klub (med PADI, IANTD, CMAS osv) kan nu sagtens holde et højt

Det har ikke noget med at være ensporet at gøre. De har åbenbart tænkt sig
om og fundet at den løsning er den rigtige for dem lige i øjeblikket.

> Man kan også sige det kan være svært at blive ved med at have erfarne
> dykkere hvis man ikke vil give de nye dykkere en chance for at få
> erfaringen

Det er nu ikke svært, man suger bare de erfarne dykkere op som ikke rigtigt
kan komme videre i de klubber de er i pga. af for ensporet let dykning og
instruktørvælde.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Runefys

Dato : 27-06-06 17:26

hey KC

Jeg er medlem i Biodyk og håber jeg hurtigt kan forklare hvorfor det
hænger sådan sammen. Jeg skriver dette uden bestyrelsens vide og
dette er altså min opfattelse af vores regler.

Vi har i øjeblikket ikke ret mange aktive dykkerinstruktører i
klubben og derfor er vi nedtaget til at være ærlige og sige at vi
ikke kan optage alle med det samme. Vi er EN CMAS klub og skal derfor
overholder DSF regler. Alle nye medlemmer bliver taget med på at
checkupdyk inden de bliver slubbet løs med klubbens nye cmas* og
uerfarne medlemmer. ( Det er klubbens erfaring at dette er nødvendig )
Det er ikke klubben holdning at cmas** er bedre dykkere end andre og vi
derfor kun vil have disse. Men de "taler bare samme sprog" og
dykker efter DSF-regler uden at de skal med en dykkerinstruktør i
vandet. Og det er vigtigt for klubben!!

Tror nu også vi gerne vil have flere cmas*** og instruktører i
klubben.!!!

Rune
Biodyk

Rune@dykning.eu ~ WWW.dykning.eu

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-06-06 18:00

Runefys wrote:
> [...]
> derfor kun vil have disse. Men de "taler bare samme sprog" og
> dykker efter DSF-regler uden at de skal med en dykkerinstruktør i

OK, biodyk er altså en klub der KUN vil have CMAS dykkere, alt andet er
ikke "godt nok" for klubben. DSF sætter ikke krav om at man skal være
CMAS dykker for at blive betragtet som "rigtig" dykker. At I (klubben)
anser alle andre end CMAS**(*) dykkere for at værende uerfarne mener jeg
så er enøjet og ufatteligt ensporet. Jeg er PADI AOWD+Nitrox+det løse
dykker med 150+ dyk og medlem af DSF, dykker i Aalborg Sportsdykkerklub
der tager alle former for certifikater (klubuddannelsen er en PADI
uddannelse) uden at afkræve konvertering eller lign. Det kræver så bare
at folk erkender at de skal dykke efter deres certifikat og deres
erfaring, så har vi en OWD med på klubtur, så skal vedkommende
selvfølgelig ikke hamre ned på 30+ meter og lave deko dyk mv. Alle der
har en dykkeruddannelse skal kunne dykke uden at være i følge med en
instruktør, og det kan de også. Ofte dykker uerfarne så med mere
erfarne, specielt hvis det er 'nye' dyk for den uerfarne, men alt dette
kan sagtens foregå uden at skulle tvinge folk til det ene eller det andet.

> Tror nu også vi gerne vil have flere cmas*** og instruktører i
> klubben.!!!

Ja, men I vil åbenbart KUN have CMAS dykkere fordi de iflg. Jeres
synspunkt er den eneste form for dykkere (frit fortolket ud fra
ovenstående).

Men da jeg, efter flytning fra Aalborg til Århus, undersøgte klubber i
Århus og omegn, blev biodyk da også filtreret fra fordi jeg ikke kunne
acceptere at skulle 'starte forfra' pga. et IMO forkvaklet syn på
dykkeruddannelser. Resultatet af min kiggen efter klub er at jeg pendler
til Aalborg når jeg vil på dykkertur.

Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : Hanne og Michael

Dato : 29-06-06 13:53

Hej Thomas

Du er da velkommen hos Nautica i Viby, uanset hvilket certifikat du måtte
have.
http://www.dyk-nautica.dk/index.asp

Mvh.
Michael

Fra : KC

Dato : 27-06-06 19:15

Som jeg skrev ved jeg, at I er en meget aktiv dykkerklub og jeg har haft
fornøjelsen af at møde jer flere gange ved diverse sites - så egentligt har
jeg det lidt skidt med at "hænge jer ud..... MEN....

Min private mening om den "politik" I signalerer på forsiden af jeres site
er:

- I har misforstået DSF hvis I kalder deres vejledninger for "regler". DSF
har ingen krav om at medlemmer skal dykke på nogen bestemte måder!

- I er rendt ind i nogle meget tåbelige dykkere, hvis I vurderer at alle nye
medlemmer skal på et checkupdyk inden de må dykke med CMAS* - et kig i
logbogen, på certifikater og udstyr fortæller meget om dykkere man ikke
kender.

- I har helt undgået en utroligt masse af de CMAS**-jeg kender for jeg
har oplevet alt andet end (citat dit indlæg): "Men de "taler bare samme
sprog" og dykker efter DSF-regler" faktisk kender jeg rigtigt mange
CMAS-dykkere som aldrig ville bruge makkerline eller dykke uden octopus (går
ud fra at det bl.a. er disse ting i har misforstået omkring DSF?)

KC

____________________________
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : MBD

Dato : 27-06-06 21:04

http://www.sportsdykker.dk/sites?/udvalg/Teknisk%20Udvalg/&pid=107

"Sikkerhedsreglerne er vejledende for Dansk Sportsdykker Forbunds medlemmer,
og de skal vedtages af repræsentantskabet (jf. DSF's vedtægter §40)."

Vejledende er det magiske ord i denne sammenhæng.

I vores klub er vi er åbne for alle certifikater, og uddanner både PADI og
CMAS.

Vi mener godt at vi kan vurderer hvem vi dykker med og hvilke dyk de kan
klare.

Jeg tror endnu ikke i klubbens 25 årige historie, der er nogen der har taget
en nyuddannet dykker eller et nyt medlem med på et deko-dyk eller strømdyk
eller lignende.

Det handler jo mest om fornuft som med al anden dykning og ikke nødvendigvis
regler.

Fordi en person "kun" har et PADI OW, behøver man jo ikke afvise dem i
klubben - de kan så kun komme med på ture eller dyk som deres certifikat og
erfaring giver dem lov til.

Mvh Morten B. Dalmose

Dykkerklubben Dråben

Fra : Henrik

Dato : 27-06-06 23:10

Om DSFs sikkerheds regler er vejledende eller ej er sådan set underordnet
(vejledende skyldes hovedsagligt juridiske problemer såfremt der sker en
ulykke), det man skal huske på, når man diskuterer forbundets
sikkerhedsregler er, at de IKKE er til for at hindre os i at komme i vandet,
men i stedet til for at skabe basis for mere sikker dykning!
Problemet er ikke de dykkere som "tænker og handler", men de dykkere der
"handler uden at tænke", og her er nogle guidelinier for sikker dykning
utvivlsom på sin plads, for sikre liv og helbred.

/Henrik

Fra : Poul Olesen

Dato : 28-06-06 16:36

On 27-06-2006 20:15 KC wrote:
> [...]
> medlemmer skal på et checkupdyk inden de må dykke med CMAS* - et kig i
> logbogen, på certifikater og udstyr fortæller meget om dykkere man ikke

Det er da meget almindeligt at man godt lige vil se om en ny dykker i
klubben kan dykke eller om det kun er luft hvad der er i logbog. Et
checkuddyk er vel bare at nye skal med ud og dykke, så man kan se om de
kan klare deres udstyr og tage vare på sig selv. Det er da også meget
almindeligt når man kommer til udlandet at første dyk ikke er alt for
avanceret for at divemaster lige kan se dykkerne an inden dykningen
starter rigtigt. I min klub kommer alle nye dykkere ud med en instruktør
på første dyk også selv om det nye medlem er nok så meget CMAS mange
stjerner med kryds og slange. Vi er til gengæld ret lige glade med
hvilket certifikat du har hvis du kan dykke er du velkommen og hvis du
vil lære mere har vi nok også noget der kan interessere dig (vi kører
årligt: CMAS *, **, ***, basic nitrox, gasblender og bådførerkursus i
klubben og tager de mere avancerede hos andre instruktører /
organisationer eller som samarbejde med andre klubben f.eks. avd.
nitrox, trimix og rebreather kurser).

Poul
Sportsdykkerklubben Aquarius
http://www.aquarius-dyk.dk/

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 27-06-06 19:15

Runefys wrote:
> Vi er EN CMAS klub og skal derfor
> overholder DSF regler

Alle DSF-medlemmer skal overholde DSF's regler uanset hvilken
organisation de er certificeret af.

> Alle nye medlemmer bliver taget med på at
> checkupdyk inden de bliver slubbet løs med klubbens nye cmas* og
> uerfarne medlemmer. ( Det er klubbens erfaring at dette er nødvendig )

Det gør vi også hos os.

> [...]
> derfor kun vil have disse. Men de "taler bare samme sprog" og
> dykker efter DSF-regler uden at de skal med en dykkerinstruktør i

Sjovt som folk har det med at forestille sig uoverstigelige problemer
ved ting de ikke har prøvet. Når man så prøver, så viser
problemerne sig at være meget mindre eller helt indbildning.
Hos os optager vi folk med alle certifikattyper og det giver ingen
problemer overhovedet. Man I fortsætter bare som I synes er bedst. Det
er jo et frit land.

Jens Olsen

Fra : jacob

Dato : 27-06-06 21:46

Hej forum
Som formand i Biodyk er jeg da ked af læse om os i negativ retning, og
der skal heller ikke herske tvivl om at der er flere forskellige
holdninger blandt medlemmerene i klubben, det er der iøvrigt også i
bestyrelsen.
Jeg har været formand i klubben i 6 måneder og dette problem var
noget af det første jeg tog op i klubben, da jeg gerne vil stå for en
klub med en fremtid, er vi nød til at arbejde med dette. Løsningen
kender jeg ikke men der bliver arbejdet på højtryk for at finde en
løsning der passer alle både gamle og nye medlemmer.
Jeg er selv iantd advannced nitrox dykker og har meldt mig på trimix,
dette er klubben heller ikke gearet til men det skal der også findes
en løsning på.
jeg mødte KC i kristianssand på havnen og jeg syntes han virkede som
en sympatisk mand, og jeg håber da at vi kan skabe en klub med fremtid
i og et godt omdømme ude i landet, der er sket meget i vores klub de
sidste år, og det er positivt og der kommer formenteligt til at ske
endnu mere så jeg håber at i vil hilse på os når vi mødes fremover
med viden om at vi arbejder på de forskellige problemstillinger.
Med venlig hilsen
jacob løwenstein
Ps. i norge i maj måned mødte vi dykkere som helt sikkert gerne ville
sortere fra på den ene eller anden måde hvordan forholder i jer til
dette? ( dyb solo dykning, deko alene på rent ilt KC ved hvem jeg
snakker om ) er dette ok klub dykning efter jeres mening?

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 27-06-06 22:23

"jacob" <lowenstein.jacob@gmail.com> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
>dette? ( dyb solo dykning, deko alene på rent ilt KC ved hvem jeg
>snakker om ) er dette ok klub dykning efter jeres mening?

Nu kommer jeg selv oprindeligt fra en klub der satte DSF-vejledning =
regler, hvor dykningen endte med ikke at være sjov. Jeg skiftede
derfor til en meget mere liberal klub mht. afviklingen af dyk.

Et af de springende punkter er om folk selv bestemmer deres grænser,
eller om klubben vil lege politimand. Argumentet for det sidste, lyder
oftest på, at solodykkere/folk uden line/uden tabel/uden snorkel etc,
sætter andres sikkerhed på spil. Dette kan diskuteres, men den ekstra
risiko, hvs man kan få øje på den, er jeg selv villig til at acceptere
i en evt. rednings aktion.

Så ja, folk må efter min mening dykke som de vil, også i klubregi. Det
gør rent faktisk at folk selv sætter grænserne, og mine dyk er lige
pludseligt blevet sjove.

Personligt dykker jeg ikke solo (altså bortset fra slutningen på et
strandyk idag)....

Venligst
Nicolai, Havbasserne.

Fra : KC

Dato : 28-06-06 16:06

Hej Jacob!

Nå det var dig... (du er højt placeret på min interne liste over dykkere
jeg respekterer pga. det vi talte om, der på havnen)

For at starte med det sidste - min holdning er helt klart: NEJ! både til
solodykning, vragrøveri etc.

Jeg har fået nogle mails fra medlemmer af jeres klub. I disse mails og i dit
svar fornemmer jeg en intern uenighed om politiken, der signaleres på
forsiden af jeres hjemmeside. Det smukkeste ved sportsdykkerklubber under
DSF er, at de er demokratiske. Så hvem ved, måske er der ændringer på vej

Det er misforstået af bl.a. Henrik Manley (traditionen tro når jeg skriver
noget), at jeg vil blande mig i jeres klubarbejde, det vil jeg ikke, det må
I fuldstændigt selv om. Nyhedsgrupper er til for at debatere, og jeg synes
det er sundt for dansk dykning, at debatere holdninger som Bio Dyks
"officielle holdning" - derfor giver jeg mening til kende:

I har tilsyneladende en god, velfungerende, aktiv og hyggelig dykkerklub.
Desværre vælger I, at ligesindende med en anden sportsdykkeruddannelse, end
den de aktive på jeres generalforsamlinger kender grundigt til, skal have
lidt mere besvær ved, at blive en del af jeres gode fællesskab. En
forklaring (eller undskyldning om man vil) er, at det er lettere, at styre
hvis alle har samme sportsdykkeruddannelse. Det kan også godt være, at det
er lettere allerførste gang man mødes, men helt ærligt.... sportsdykning er
ikke raketvidenskab eller tilsvarende! det er jo bare dykning, det er
hverken mere eller mindre besværligt end man gør det til. Uden at ane noget
om det vil jeg gætte på, at jeres indlemmelsespolitik er bestemt af nogle
aktive sportsdykkere som ikke har anden erfaring end deres CMAS-uddannelse
har forsynet dem med.. gætter jeg forkert?

KC

____________________________
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 28-06-06 10:37

Jan Riis Sørensen wrote:
> [...]
> Citat slut
>
> Så grønne OWD som mig selv er ikke specielt velkommen i ret mange CMAS

Hvis der står det, så skal jeg have fat i vores webmaster. For det er
ganske enkelt ikke korrekt.
Du kan sagtens blive medlem og dykke i Københavns Dykker Club som OWD.
Men naturligvis må din dykning begrænse sig til hvad dit
certificeringsniveau tillader.

Jens Olsen

Fra : Allan Norsk

Dato : 28-06-06 11:41

> [...]
>Du kan sagtens blive medlem og dykke i Københavns Dykker Club som OWD.
>Men naturligvis må din dykning begrænse sig til hvad dit

Citatet stammer vist fra jeres "navnesøster" København Sportsdykkerklub
(klub med K)
http://www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk/Uddannelse/AndreCertifikater/AndreCertifikater.html

Det ville være rart og meget befordrende for kommunikationen - ikke kun
herinde - hvis vi undgår alle disse generaliseringer. Fordi en minoritet af
klubber stadig har en konservativ holdning til andre certifikater end deres
"eget", gælder det ikke generelt for alle CMAS klubber.

/Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-06-06 12:25

>Du kan sagtens blive medlem og dykke i Københavns Dykker Club som OWD.
>Men naturligvis må din dykning begrænse sig til hvad dit
>certificeringsniveau tillader.

Det er jo nok der forskellen er på vores klub. Vi mener ikke vi kan tilbyde
OWD noget i vores klub da vi har meget få dyk de kan være med på. Derfor
optager vi kun CMAS** eller tilsvarende der har noget dykker erfaring.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : TT

Dato : 28-06-06 12:47

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbyde OWD noget i vores klub da vi har meget få dyk de kan være med på.
> Derfor optager vi kun CMAS** eller tilsvarende der har noget dykker

Hvad er tilsvarende i jeres klub ? og hvilken slags erfaring

-Torben

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-06-06 14:07

> Hvad er tilsvarende i jeres klub ? og hvilken slags erfaring

AOW med en del dyk på bagen herhjemme, det gælder faktisk også for CMAS** at
de skal have noget erfaring. Erfaringen skal svare til den type dyk vi
normalt laver. Jeg vil klart hellere have en erfarn OW end en uerfarn
CMAS**. Derud over skal man kunne tage vare på sig selv.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : KC

Dato : 28-06-06 16:11

Så sloganet "Organiseret dykning er sikker dykning" er hos jer omskrevet
til: "Organiseret dykning er sikker dykning for dykkere som har dykket
uorganiseret længe nok til at være erfarne"?

KC

__________________
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-06-06 16:42

> Så sloganet "Organiseret dykning er sikker dykning" er hos jer omskrevet
> til: "Organiseret dykning er sikker dykning for dykkere som har dykket
> uorganiseret længe nok til at være erfarne"?

??????

Hvordan udleder du det?

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : KC

Dato : 28-06-06 18:44

Du skriver at for blive medlem af jeres klub skal man være:

"AOW med en del dyk på bagen herhjemme, det gælder faktisk også for CMAS**
at
de skal have noget erfaring. Erfaringen skal svare til den type dyk vi
normalt laver."

Det betyder vel også ,at er man ikke erfaren dykker, er man ikke velkommen
som medlem af jeres klub!

KC

____________________________
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-06-06 18:55

> [...]
> normalt laver."
>
> Det betyder vel også ,at er man ikke erfaren dykker, er man ikke velkommen

Ja vi stiller nogle krav. Men hvordan får du dog det drejet til:

> Så sloganet "Organiseret dykning er sikker dykning" er hos jer omskrevet
> til: "Organiseret dykning er sikker dykning for dykkere som har dykket
> uorganiseret længe nok til at være erfarne"?

Jeg går da så sandelig ud fra da de forskellige der uddanner til CMAS**, AOW
osv. også går ind for organiseret dykning

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-06-06 14:26

> Jeg ved at Biodyk er en god og aktiv dykkerklub, men følgende udpluk
> (jeg har klippet lidt i det) støder virkeligt mit åbne dykkersind. Er
> der andre klubber der har samme politiker.

Mon ikke det er dig der ikke har et særligt åbent dykkersind. Klubberne har
jo lov til at specialisere sig og bruge deres ressourcer hvor de finder det
bedst. Det er det der gør klubben aktiv og det er selvfølgelig surt for dig
at du ikke passer ind i deres snævre rammer. Men det nu mindst ressource
krævende at den enkle retter ind og ikke resten af klubben.

Du ville jo nok ikke reagere hvis en klub kun var til rebreatherdykkere
eller trimixdykkere og ikke optog medlemmer der ikke var uddannet til det.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Klaus Christensen

Dato : 28-06-06 15:34

Hej Henrik!

Situationen er vist, at uanset hvad jeg skriver er du uenig!

Jeg passer fint ind i de "snævre rammer" (for nu at bruge dit
udtryk) og er jo en af dem der ville kunne springe køen over og
komme direkte ind i Biodyk.

Jeg mener absolut ikke man kan bruge sammenligningen mellem
lukkede grupper af RB-dykkere og trimixdykkere med en DSF-
organiseret sportsdykkerklub til noget som helst i denne
sammenhæng.

KC

CMAS***
Padi OWSI
GUE Fundamentals
www.kcdk.com
Medlem af Frømandsklubben Delfinen, Dykkerklubben Narhvalen og
GUE

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-06-06 16:38

> Jeg mener absolut ikke man kan bruge sammenligningen mellem
> lukkede grupper af RB-dykkere og trimixdykkere med en DSF-
> organiseret sportsdykkerklub til noget som helst i denne
> sammenhæng.

Er det ikke bare et sted at sætte niveauet.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : KC

Dato : 28-06-06 18:46

Nej!

____________________________
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-06-06 12:02

> Nej!

Og der blev niveauet vist lige sat.....

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-06-06 15:33

Jan Riis Sørensen skrev:
> Så grønne OWD som mig selv er ikke specielt velkommen i ret mange CMAS
> baserede klubber ?

Nu skal du jo passe på med at generalisere ud fra en enkelt
dykkerklubs politik, ellers er jeg bange for at du får ledt debatten
ud på et sidespor.

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-06-06 15:42

Allan Norsk skrev:

> [...]
> klubber stadig har en konservativ holdning til andre certifikater end deres
> "eget", gælder det ikke generelt for alle CMAS klubber.

Hej,

Det var da meget skæg, det link er undgået mit falkeblik. Det er en
gammel side der ikke repræsenterer den nuværende holdning i klubben
og heller ikke praksis. Vi har flere der er kommet til som OWD, nase og
alt muligt andet og dykker på lige vilkår som alle os andre. Vi har
også dette link på forsiden:

http://www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk/Uddannelse/certificeretdykker.htm

Jeg skal selvfølgelig undskylde at førstnævnte link ikke er blevet
opdateret og skal nok udbedre fejlen hurtigst.

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-06-06 15:49

Jan Riis Sørensen skrev:

> [...]
> PADI Advanced Open Water), vil du almindeligvis kunne konvertere til CMAS**
> ved at få foretaget en lægeundersøgelse og bestå nogle få prøver

Aah.. det er dejligt med et halvt citat der står jo faktisk også på
siden at:

"Selv uden at konvertere til CMAS** vil du kunne dykke med os, hvis
bare du har tilstrækkelig uddannelse og erfaring og hvis din makker er
en instruktør eller en erfaren dykker."

Og det bunder i at da dette blev skrevet mente man ikke at kunne
tilbyde en CMAS* eller OWD noget, det har imidlertig ændret sig og jeg
beklager selvfølgelig at vi ikke har opdateret siden.

mvh
Jonas

Fra : jacob

Dato : 28-06-06 20:23

Hej poul
Vi havde for et par år siden en fyr som meldte sig ind i vores klub
han havde det fedste grej og en god logbog og han solgte sig selv
enormt godt, men han kunne ikke dykke han rev 2 med op fra 10 meter
osv. så det er ikke altid du kan se det på grej og logbøger man er
nød til at have folk med på et tjekup dyk for at vudere om de er ok.
mvh.
jacob

Fra : KC

Dato : 28-06-06 20:32

KC står egentligt ikke for Poul, men OK

Den fjollede dykker havde forhåbentligt ikke lavet uhensigtsmæssige frie
opstigninger på alle hans foregående dyk?
Så han kunne vel også have været dygtig på et checkdyk med en instruktør...
og derefter nosset i den på 2. dyk?

....... Ej undskyld, hvis man finder det nødvendig er checkdyk åbenbart
nødvendige.

KC

____________________________
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 28-06-06 20:49

Allan Norsk wrote:
> Citatet stammer vist fra jeres "navnesøster" København Sportsdykkerklub
> (klub med K)

Ja det er meget trist, at Teknikum Dykkerklub (som vi er nogle der
vælger at kalde den, - mere korrekt synes vi) valgte at skifte til et
navn, der allerede var optaget.
Jeg talte med deres formand om det, og de mente ikke at navneskiftet
ville skabe forvirring. Jeg vil da håbe for dem, at de har oplevet
mindre forvirring i forbindelse med navneskiftet end vi har. Jeg
oplever konstant folk der får blandet de to klubber sammen (som vi
også har oplevet det her i tråden).

Jens Olsen
der er medlem af Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-06-06 09:27

Det er nok snarere fordi KDC ikke forstår at profilere sig

Mange klubber (jeg vil ikke påstå det gælder KDC) er jo bare nogle
kaffe-hygge klubber, hvor årets højdepunkt er "dykningens dag", eller en
2-dages tur til Kullen, men disse klubber har ofte 5 - 6 udvalg og en masse
formænd for ditten og datten (som aldrig dykker).

Deres kæphest er sikkerhed, sikkerhed og atter sikkerhed, så har de deres på
det tørre og sådanne klubber har heller aldrig nogen "tæt på" uheld. Deres
aktiviteter foregår nemlig i mødelokalet og ikke på havet.

Men! - hvor sjovt er det lige at være medlem der, hvis man er aktiv dykker?

Ønsker man at drive det til noget og distancere sig fra disse kaffeklubber,
er man nødt til at give stor frihed til de mest aktive medlemmer - uanset
hvilken type certifikat de har - og lade sikkerhed være noget individuelt.
Brug kræfterne/pengene på at arrangere ture til "nye" vrag /dykkesteder, så
det hele ikke til sidst kvæles i traditioner.

KDC var en gang en af Københavnområdets største og mest aktive klubber, hvis
i forstår at holde "fanen højt", vil i ikke blive forvekslet med KTD igen

Allan Jensen
( medlem af KDC fra 1984 - 1993)

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 29-06-06 14:31

Allan Jensen wrote:
> [...]
> i forstår at holde "fanen højt", vil i ikke blive forvekslet med KTD igen

Problemet er i KDC er bestemt ikke, at sikkerhedshensyn begrænser
dykkernes aktivitet. Hos os må man skam gerne dykke trimixdyk til 90
meter hvis det er det der trækker (eller for den sags skyld luftdyk
til 50 meter med vragpenetrering). Formanden er faktisk selv med på
vognen med de dybe tekniske dyk både på luft og trimix.
Og m.h.t til ustyr er vi fuldstændigt lige glade med hvad folk
anvender. Selv folk der bruger makkerline og sikkerhedsventil bliver
ikke smidt ud af klubben.

Næh problemet er, at folk ikke er til at sparke ud af dykke. Hverken
strand, vrag, nat eller nogen anden form for dykning, selvom
bestyrelsen har sørget for, at klubben har bedre faciliteter end nogen
sind. Så var der mere gang i folk, dengang alt blev gjort med en 2x7
på ryggen. Nu til dages har folk ikke tid nok til dykning fordi de
skal på brunch-cafe søndag formiddag.

Jens Olsen (der er på vej ud af døren for at dykke)

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-06-06 14:48

....ja, det kender jeg desværre alt for godt. Det er jo så et helt andet, men
ligeså almindeligt problem.

Jeg sejler først kl. 17.00 det er uddannelsesdyk på Livlig, der er 2
pladser hvis nogen er interesseret og vi dykker IKKE efter DSF´s regler

mvh. Allan Jensen

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-06-06 14:50

.....forresten sejler vi fra Rungsted og jeg kan træffes på 2165 0890 -
afgang kl. 17.00.

mvh. AllanJensen

Fra : Oxe

Dato : 30-06-06 09:53

"Nobody expects the Spanish Inquisition" kan vel her omskrives til:
Ingen venter den Danske inkvisition. Hvor det forunderligt med en
inkvisitor til at udrense kætterske dykkere.

Med venlig hilsen

Kætteren
Oxe

P.S. Kære K.C.
PLONK!

Fra : Oxe

Dato : 30-06-06 09:59

"Nobody expects the Spanish Inquisition" kan vel her omskrives til:
Ingen venter den Danske inkvisition. Hvor er det beunderinsværdigt med

Fra : KC

Dato : 02-07-06 14:43

Hejsa...

Jeg ville ønske jeg forstod noget af det du skriver

KC
____________________________
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : Jan Riis Sørensen

Dato : 03-07-06 03:51

Hej KC

Jeg tabte også tråden her. Sig til hvis du får en åbenbaring

/Jan R. Sørensen

Fra : Johnny T K

Dato : 01-07-06 08:35

Hej

Jeg kan nævne at Biodyk trods nogle måske nogle lidt konservative og
akademisk udtænkte regler er en åben og frigjort klub.
De har omkring 50% piger i klubben, hvilket jeg ikke har set I de to
andre klubber jeg har/er været medlem af (måske har jeg været
uheldig , men det er ikke mit indtryk) Nøgenbadning kl lort om natten
i Århusbugten er ikke en ikke sjældent sket.

/johnny

Fra : Johnny T K

Dato : 01-07-06 08:55

Hejsa lige en kort kommentar.

Formanden for Biodyk glemmer at nævne at på samme generalforsamling,
som han blev valgt til formand, som han øvrigt stillede op til helt
frivilligt, blev det også beluttet at optage dykkere med andet
certifikat. Så vidt jeg husker havde man tanker hen i retningen af at
optage AOW eller lignende med min. 20 dyk i nordiske farvande.

/johnny

Fra : Anna

Dato : 02-07-06 01:25

Hej KC og I andre

Interessant at se sin klub hængt ud på nettet... Men fair nok...

Vedr. indlemmelsespolitiken i Biodyk: Du gætter forkert. Der er
adskillige i Biodyk, der har erfaring med fx PADI, IANTD. Og faktisk
primært blandt de aktive, som er med til at træffe beslutningerne.

I øvrigt, så er hele diskussionen lidt forældet, idet Biodyk ER
åben for dykkere med padi aowd eller tilsvarende. Dette blev besluttet
ved sidste generalforsamling, netop af nogle af de grunde, der har
været nævnt i denne tråd som argumenter for, at 'gamle cmas-klubber'
selvfølgelig skal kunne optage andre end cmas-dykkere.

Hjemmesiden www.biodyk.dk er forældet - det ved vi, og det er der ved
at blive lavet om på. Så din udmelding kommer som det endelige spark
til at få lagt den nye side ud.

Og, ja - det er hundesvært og ikke altid ræsonnabelt at sortere
mellem dykkere med forskellige uddannelsesniveauer - og fx sige nej til
en garvet OWD´er til fordel for en AOWD´er med ganske få dyk på
bagen. Sådan er beslutningen bare pt. Du har ret i, at dykning ikke er
raket-videnskab. Alligevel er det min erfaring, at mange af de folk,
jeg betragter som fornuftige og forsvarlige, erfarne og ivrige dykkere
sørger for at videreuddanne sig fra de basale certificeringer. For
mange kommer det ganske simpelt som et behov, efterhånden som man
udvikler sig som dykker.
--
Og så kan det da godt være, at mange fortsat tror, Biodyk er en
gammel, konservativ cmas-akademikerklub, det er umuligt at komme ind i

Biodyk er en fed klub. Næsten ligekønsfordeling og en bred
aldersfordeling med forholdsvist mange unge mennesker og studerende.
Selv om vi diskuterer sagerne med den grøde, der er i dykkerverdenen
for tiden, som man vel gør i alle klubber, så er der plads til alle,
både dem med en 12´er på ryggen og dem, der dykker mere avanceret.
Og altså også folk med en anden baggrund end cmas.

Du kan altid kigge forbi til en snak, hvis du får brug for syn for
sagen. Det gælder også I andre derude - og - jo, kontakt vedr.
medlemskab vil stadigvæk foregå via ventelisten på hjemmesiden,
eller man kan ringe til klubbens formand.

Bedste hilsner,
Anna Sofie fra Biodyk

Fra : KC

Dato : 02-07-06 14:41

Hejsa Anna Sofie!

Tak for dit svar! Jeg synes nu ikke jeg har hængt nogen ud - har bare brugt
jer som eksempel til oplæg på en sund diskussion. Jeg ved godt at I har en
god og velfungerende klub og det synes jeg bestemt I skal fortsætte med.

At jeres www har viderebragt forkerte oplysninger er jeg glad for

God dykning

KC
____________________________
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-07-06 06:57

KC wrote:
> [...]
> god og velfungerende klub og det synes jeg bestemt I skal fortsætte med.

Det har da været en rimelig sober og fair debat.

> At jeres www har viderebragt forkerte oplysninger er jeg glad for

Det er jeg så ikke :-| Jeg mener at hvis man har et website, så skal man
se det som værende forsiden for klubben, det SKAL være opdateret, ellers
skal al information som man ikke kan/vil/gider opdatere tages ned. Her
har informationen været kilde til en sund debat, men hvor mange andre
end mig har ikke set hjemmesiden og valgt klubben fra fordi der netop

Hjemmesiden skal ses som værende en parallel informationskilde til den
sikkert eksisterende info-folder klubber har liggende.

Jeg håber da for biodyk's skyld at hjemmesiden bliver bragt i orden, det
er, som med dykning, ikke raketvidenskab

Thomas

Fra : pallevillesen@gmail.~

Dato : 05-07-06 09:13

Hej Klaus og andre dykkere,

Ja ja ja.... Så er det rettet på den NYE side - og biodyks nye side
går selvfølgelig i luften når bestyrelsen siger ja (formanden er på
Korsika og dykke).

Og helt rart at se at der faktisk er biodykkere der følger med herinde
:) (Hej Johnny - tak for sidst - den havkat har reddet min sommer!)

Mvh,
palle - selvudnævnt webmaster/webslave - biodyk.

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-07-06 12:33

>:) (Hej Johnny - tak for sidst - den havkat har reddet min sommer!)

Sådan kan man bare ikke skrive, hvordan blev den tilberedt? Lyder som om den
var meget lækker!

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 05-07-06 16:44

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> Sådan kan man bare ikke skrive, hvordan blev den tilberedt? Lyder
> som om den var meget lækker!

Generelt er der alt for få opskrifter i denne NG.
Kan du ikke poste din opskrift på kammuslinger ala Lysekil

Søren Arnvig

Fra : TT

Dato : 06-07-06 10:42

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> Generelt er der alt for få opskrifter i denne NG.
> Kan du ikke poste din opskrift på kammuslinger ala Lysekil
>
> Søren Arnvig

Det ville jo være amoralsk - nogle kunne få den tanke at de var taget ved
UV-jagt i sverige

-TT

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-07-06 14:11

> Generelt er der alt for få opskrifter i denne NG.
> Kan du ikke poste din opskrift på kammuslinger ala Lysekil

I det lave bassin i Havets Hus samles lidt kammuslinger ca. 3-4 stykker til
hver.

Disse koges med lidt grønsager og lidt hvidvin til de åbner, ca. 5-10
minutter så renser man dem så de ser fine ud. De største skaller gemmes (de
dybe) og kommer 3-4 renset muslinger i sammen med en lille skive tomat eller
sådan noget. Oven på muslingerne ligger man en eller to skefulde af en
blanding af hvidløg, olie, hakkede chilli, pinekerner, parmasan ost og
krydderiere efter behov. Så stiller man det lige i oven ved 200-225 grader
til det ser færdigt ud.

Lidt billeder her:

http://havbasserne.dk/Blade/2006/060519-lyse/060519-lyse2.html

Lange:
Filetter skæres af og skæres i lige store stykker ca. 150 gram i hver. Et
sættes i ovnen ved 200 grader med bunden dækket af løg og gulerødder blandet
med olie. Det skal lige stå i ca. 10-15 minutter så løgnene lige begynder at
blive klare. Fadet tages og lange bøfferne lægges oven på om man krydder med
peber og godt med salt til sidt lige lidt olie på hver bøf. Fadet putte i
ovnen igen i ca. 10 minutter så er det klart. Det serveres til hjemmelavet
hollandaise sovs og små nye kartofler.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : pallevillesen@gmail.~

Dato : 10-07-06 09:11

http://www.daimi.au.dk/~biopv/biodyk.dk/wp-gallery2.php?g2_itemId=335

Hakket i koteletter i ovnen og nydt i godt selskab! - og masser af
dejlig hvidvin.

...og det var Norge - ej Sverige.

P.