HVorfor går teksten udover?
Fra : Stefan Køberl

Dato : 27-06-06 11:35

Hej.

Her på: www.infoscape.dk/igang/tjekkiet_4html, er jeg igang med
lidt sjov (udforsker css-mulighederne.)

Jeg er stadig ny i CSS, så hvorfor er det lige at alle mine
'......' går ud over kasserne, når man ser siden i Mozilla
Firefox?

Jeg har jo sat en bestemt bredde på næsten alle kasser?
Det jeg ikke forstår er, at kassen jo bare i de andre browsere
bliver længere/højere i stedet for at gå ud over siderne.

Hvad er problemet?
(Ved godt siden ikke er for køn, men er bare igang med at rode
lidt rundt i de mange muligheder :) )

Mvh Stefan Køberl

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stefan Køberl

Dato : 27-06-06 11:41

> Her på: www.infoscape.dk/igang/tjekkiet_4html

Er selvfølgelig med '.html'

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-06-06 12:11

Stefan Køberl wrote:
> [...]
> Det jeg ikke forstår er, at kassen jo bare i de andre browsere
> bliver længere/højere i stedet for at gå ud over siderne.

Dit problem er at du har alt for mange
kasser til formålet, og at du ikke har styr
på dem. Du gør noget indviklet, som er enkelt.

Start nu med 3 kolonner, hvis det er det du
vil have, sæt den tekst ind i dem, der skal
være der.

Sæt nogle html-markører på teksterne, p
i stedet for alle de br'er, h1, h2, h3 og
hvad du nu i øvrigt har brug for.

Lad være med alle de der forfærdelige farver,
det slører hvad der i grunden er på siden.

Evt. blot nogle lyse farver for at markere
baggrunden, så længe du bare leger med det.

Webdesign handler også om KISS-princippet.
Lad være med at lave noget, bare fordi du
kan.

Indhold er vigtigere end design. Har du
noget på hjerte, så skriv det, og bekymr
dig om udseendet bagefter. Det første
betingelse for at kunne layoute en webside
er at man er i stand til at strukturformatere
sin tekst med de markører, der er beregnet
til det.

Det er ca. 20 markører, du skal bruge til
det. Lær alt om dem, deres størrelse,
margin, padding osv - så er du 90 procent
fuldbefaren websidekonstruktør.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 27-06-06 18:19

> Start nu med 3 kolonner, hvis det er det du
> vil have, sæt den tekst ind i dem, der skal
> være der.

Jamen jeg har da tre kolonner? Godt nok er der flere kasser, men
hvordan skal jeg lave 7 kasser ved hjælp af 3 kolonner?

Man kan jo ikke hente de forskellige kasser/kolonner flere gange, så
melder den fejl i validatoren. ?

Jeg kan lave 3, hvis jeg skriver en lang tekst, men hvis jeg skal
opdele den tekst, bliver det jo automatisk et højere antal kasser?

Håber det var forståeligt nok, hmm.. en smule kludret.

På forhånd tak ;)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-06-06 23:00

Stefan Køberl wrote:

> Jamen jeg har da tre kolonner? Godt nok er der flere kasser, men
> hvordan skal jeg lave 7 kasser ved hjælp af 3 kolonner?

<h3>Infoboks 1</h3>
<h3>Infoboks 2</h3>
<h3>Infoboks 3</h3>
> Man kan jo ikke hente de forskellige kasser/kolonner flere gange, så
> melder den fejl i validatoren. ?

Hvad mener du med at "hente"?

> Jeg kan lave 3, hvis jeg skriver en lang tekst, men hvis jeg skal
> opdele den tekst, bliver det jo automatisk et højere antal kasser?

Hvert eneste blokelement er omgivet
af en kasse med eller uden padding, border
og margin.

Men du kan naturligvis kun se en kasse, hvis
du synliggør den ved hjælp af en baggrundsfarve,
en bordereller på anden måde.

Det burde være fuldstændigt uproblematisk at
have et vilkårligt antal kasser i et vikårligt
antal kolonner. Se mit eksempel
http://www.webdesign101.dk/csslayout/eksempler/layout4a.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 28-06-06 09:39

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> <h3>Infoboks 1</h3>
> <h3>Infoboks 2</h3>
> <h3>Infoboks 3</h3>

Tak, jeg vil prøve.

> Hvad mener du med at "hente"?

Når man laver reglen i style-sektionen, så kan man ikke hente fx 'boks1'
med <div id="boks1"> flere gange, uden at den melder fejl i validatoren.

Men tak for ovenstående kode, vil prøve mig lidt frem nu :)

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-06-06 16:19

Stefan Køberl skrev:

>Når man laver reglen i style-sektionen, så kan man ikke hente fx 'boks1'
>med <div id="boks1"> flere gange, uden at den melder fejl i validatoren.

Nej, en id må kun bruges en gang på samme side.

Skal det bruges flere steder, så bruger man class.

Men en class må naturligvis også gerne kun bruges en gang, så
brug, som hovedregel, altid class, så kan man altid bruge det,
hvis man senere vil tilføje noget mere på siden.
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-06-06 17:58

Stefan Køberl wrote:

> Når man laver reglen i style-sektionen, så kan man ikke hente fx 'boks1'
> med <div id="boks1"> flere gange, uden at den melder fejl i validatoren.

Nej, på den samme side kan du kun
bruge en id="box1" én gang.

Til gengæld kan du på den samme side
indsætte lige så mange kasser du vil
med class="infoboks".

De formateres alle af den samme
formdeklaration, for eksempel:

div.infobox {
width:200px;
border:1px solid black;
padding:5px 10px;
}

Hver instans af .infoboks på websiden vil
blive 220 pixel bred, få en smal sort kant,
og have en afstand fra kanten til indholdet
på 5 pixel i top og bund, samt 10 pixel
i højre og venstre side.

Hver instans af sådanne kasser bliver så
høj, som indholdet tilsiger.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 29-06-06 13:00

> Nej, på den samme side kan du kun
> bruge en id="box1" én gang.

Okay - mange tak.

Har i egentlig også fortalt mig før :)

Tak for hjælpen.

Fra : ThomasB

Dato : 27-06-06 19:15

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betingelse for at kunne layoute en webside
> er at man er i stand til at strukturformatere
> sin tekst med de markører, der er beregnet

Bulls eye..