Hvad kan man forvente af en revisor?
Fra : Ivana

Dato : 26-06-06 16:30

Hej Gruppe!

Jeg har lige tilmeldt mig gruppen og har et par spørgsmål ang.
revisorhjælp.

Min mand har et Aps, som blev oprettet i efteråret '05. Indtil da
havde han et enkeltmandfirma i ca. 5 år. Jeg har altid stået for
momsangivelse og den slags, ikke fordi jeg er specielt god til det, men
fordi min mand er englænder og hans danske ikke er godt nok til at
forstå det danske skattesystem. Da han så fik Aps var jeg ganske
begejstret, da en revisor jo så skulle til at stå for alt
papirarbejdet.

Jeg synes dog ikke at min arbejdsbyrde er blevet reduceret! Jeg har
brugt næsten samme mængde tid, for revisoren forventer at jeg
afleverer regninger o.s.v. på en nogenlunde overskuelig måde, så jeg
sidder stadig og nummererer og ordner og gør ved, og så laver
revisoren bare beregningerne. Det kan jeg så leve med. Men... Jeg
glemte så sidste frist for angivelse af moms her til 2. kvartal, og
det mindede revisoren mig så også om - én dag før sidste frist! Og
så var det jo noget svært at få ordnet alle papirerne (jeg endte så
med at angive "0" i alle felter og efter aftale bliver der indsendt
rettelse hertil senere). Nu sidder jeg så og roder med papirer til
næste momskvartal, og pludselig går det op for mig at der vist også
er noget med selvangivelse for vikrsomheder - lige om lidt!

Mit spørgsmål er så: Kan jeg forvente af revisor at han minder mig
om - i god tid - at der skal angives moms og indsendes selvangivelse?
Og skal jeg virkelig selv sidde og rode med at ordne papirerne? Det er
jo trods alt ham, der er eksperten, ikke mig. Men jeg føler lidt at
lige så godt kunne have gjordt det hele selv - det har jeg jo gjort
hidtil (jeg ved godt at regnskaber for Aps skal være
revisorpåtegnede, så jeg har skam ikke planer om at fyre revisoren -
det er sådan mere principielt).

Eller er det mig der er gal på den? Jeg kan ellers mægtig godt lide
revisoren, og grunden til at jeg spørger her og ikke konfronterer ham
med det, er at jeg helst ikke vil ødelægge det gode forhold - det er
jo er mig, der har brug for ham ;)

De bedste hilsener

Ivana

Fra : KT

Dato : 26-06-06 16:46

Du kan forvente lige præcis det som du har aftalt med revisoren han skal
levere indenfor den betaling I måtte have aftalt.
Det kan være alt fra at han kun laver et årsregnskab og du selv resten eller
at du afleverer alle bilag i en papkasse en gang om ugen/måneden.

Knud

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-06-06 16:51

Ivana wrote:

> [...]
> Og skal jeg virkelig selv sidde og rode med at ordne papirerne? Det er
> jo trods alt ham, der er eksperten, ikke mig.

Det kommer jo an på hvad I har aftalt han skal tage sig af, og hvad du selv
skal stå for.
Du kan helt sikkert få ham til at lave alt, men så er prisen en helt anden.

> Men jeg føler lidt at
> lige så godt kunne have gjordt det hele selv - det har jeg jo gjort
> hidtil

De eksempler du nævner lyder som den daglige bogføring. Det er udbredt at
man aftaler at man selv står for den del og så får revisoren til at lave
f.eks. årsregnskabet (de ting hvor der er revisorpligt).

> [...]
> revisoren, og grunden til at jeg spørger her og ikke konfronterer ham
> med det, er at jeg helst ikke vil ødelægge det gode forhold - det er

Det lyder som om du er galt på den. Jeg tror ikke I har fået aftalt
arbejdsfordelingen og forventninger ordentligt
Du kan rolig spørge om han kan overtage en større del af arbejdet, han lever
af det, men du skal naturligvis forvente at betale for det. Overvej evt. om
det ikke var en ide at få et bogføringsbureau til at tage sig af de daglige
ting som f.eks. moms-afregningen. Det er overkill at betale en revisor for
det arbejde.

Fra : alexbo

Dato : 26-06-06 16:56

"Ivana" skrev

>Mit spørgsmål er så: Kan jeg forvente af revisor at han minder mig
>om - i god tid - at der skal angives moms og indsendes selvangivelse?

Egentlig ikke, hans job er at revidere det regnskab som virksomhedens
regnskabsmedarbejder afleverer.
Der blev vel også betalt moms og skat før i tiden, der er ingen forskel i
det.

I har måske mere brug for noget bogføringshjælp, enten af revisoren hvis han
laver sådan noget, eller af et bogføringsfirma.
Måske en bogholder på efterløn der bruger nogle timer hver uge på at ordne
regnskabet.

At angive 0 i moms synes jeg ikke er smart, så hellere bruge tallene fra en
tilsvarende priode, og så rette det senere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivana

Dato : 26-06-06 18:38

Tak for jeres svar og kommentarer (så hurtigt!), det er rart med
"second opinion" fra så mange ;)

I har jo nok ret, jeg burde have haft en klarere aftale fra starten. Og
tak for idéen med at få et bogføringsfirma ind. Det gør vi nok
ikke, så meget papirarbejde er der heller ikke (og så lukrativt er
firmaet heller ikke - endnu...). Men det er godt at have i baghovedet,
hvis der pludselig bliver for meget papir.

Har lige fået mail fra revisoren, firmaets første regnskabsår
udløber 30. september 2006 og selvangivelsen skal derfor først
indgives efter denne dato, og ikke her til juli, som jeg frygtede.

De bedste hilsener

Ivana

Fra : joke

Dato : 26-06-06 21:33

> [...]

>udløber 30. september 2006 og selvangivelsen skal derfor først
>indgives efter denne dato, og ikke her til juli, som jeg frygtede.

Mit allerbedste forslag til dig er at bruge den tid det tager at bogføre
hver dag og det samme med eventuelle fakturaer få dem skrevet så snart de er
klar

På denne måde har jeg selv undgået en kæmpe dynge papir, og kan altid
momsangive med det samme når det er tid blot ved at klikke momsangivelse i
mit regnskabsprogram, laver naturligvis af og til kontrolcheck for at være
sikker på tallene er korrekte.

Så her den 1. juli er jeg klar til at sætte moms til betaling den 17 august
eller hvad dag den nu er flyttet til for mit vedkommende.

Hos mig får revisoren bare mapperne så skal han blot lave års afslutningen
med selvangivelse og lign.

Hilsen

Johnny