Blandingsbatteri duer ikke til fjernvarme?~
Fra : Søren Haahr

Dato : 26-06-06 13:31

I sidste uge fik vi installeret fjernevarme med en VX2000 unit med
pladevarmeveksler til brugsvand, og nu virker vores brusebad underligt!

Når man åbner helt for varmtvand er temperaturen god men der kommer rigeligt
vand.
Lukker man ned for vandmængden falder temperaturen, og ved næsten helt
lukket, er det koldt vand der kommer ud (gys) selv om håndtaget står i
varmeste position. Det er ikke muligt at få lidt vand med behagelig
temperatur.

Blandingsbatteriet er et 35 år gammelt Grohe Moen: Træk i håndtaget
regulerer mængden, drejning af håndtaget regulerer (eller plejer i hvert
fald) temperaturen.

Den store forskel fra tidligere er, at der nu er en pladevarmeveksler med PM
ventil, hvor der før var en varmtvandsbeholder.

Kan det passe at der er så meget kortslutning mellem den kolde og den varme
side i dette blandingsbatteri, at det større trykfald vi har nu på det varme
vand, gør at det kolde vand trænger ind i det varme vand????

vh
Søren

Fra : Ivar

Dato : 26-06-06 19:31

Søren Haahr skrev:

> Lukker man ned for vandmængden falder temperaturen, og ved næsten helt
> lukket, er det koldt vand der kommer ud (gys) selv om håndtaget står i
> varmeste position.

Prøv at kigge på termometeret efter varmeveksleren. Det lyder som om,
at når vandmængden er for lille, slår den fra. Hvis der er stor forskel
på temperaturen ved stor eller lille vandmængde, er termostaten
monteret
forkert på varmeveksleren. Jeg tror ikke at fejlen er ved
blandingsbatteriet. Er der ikke den samme virkning ved andre vandhaner
(husk at vandet skal løbe i nogen tid)?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?