/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
import af fisk
Fra : Niels Thrane


Dato : 18-06-01 19:29

Hej NG

Da jeg interesserer mig for eksotiske maller, er jeg ret skuffet over det
danske udbud, og ikke mindst prisen.
Derfor har jeg fået fat i en prisliste fra en sydamerikansk eksportør.

Et par priseksempler (der er mange flere!):

Hypancistrus zebra XL: $US 16 ~ kr 128
LDA08 marble ancistrus $US 1,50 ~ kr 12
L018 golden nugget $US 1,80 ~ kr 14,40
Potamotrygon falkneri (rokke) $US 60 ~ kr 480
Scobinancistrus aureatus $US 10 ~ kr 80

Det er med andre ord ganske billigt i forhold til danske priser, selvom der
kommer moms oveni.

Imidlertid aner jeg ikke noget om import af dyr. Skal man have specielle
tilladelser til import, eller gør man det bare ?
Er det noget med, at man kun kan hente fiskene i Københavns lufthavn, pga.
told ? Hvad kommer der på i told ?
Hvor mange fisk dør undervejs ?

Hvis alt det kan lade sig gøre, kunne man jo godt gå sammen en 5-10 stykker
og bestille en pæn portion fisk. Hvis man får for mange kan man jo helt
sikkert sælge dem uden tab.


--
Mvh.
Niels Thrane



 
 
Jan Boegh (18-06-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 18-06-01 19:41

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> wrote in message
news:9glh10$51p$1@sunsite.dk...

[<Klip: Lave sydamerikanske priser]

> Det er med andre ord ganske billigt i forhold til danske priser, selvom
der
> kommer moms oveni.

....og så lige en aaaaanelse transportomkostninger!

> Hvor mange fisk dør undervejs ?

Jo mere man ofrer på transport jo flere fisk overlever.

> Hvis alt det kan lade sig gøre, kunne man jo godt gå sammen en 5-10
stykker
> og bestille en pæn portion fisk. Hvis man får for mange kan man jo helt
> sikkert sælge dem uden tab.

Sikkert - men mit råd er alligevel: Glem det!

mvh
Jan


Niels Thrane (18-06-2001)
Kommentar
Fra : Niels Thrane


Dato : 18-06-01 20:37

> ...og så lige en aaaaanelse transportomkostninger!

Jaja, naturligvis, men hvor dyrt tror du det bliver?

> Sikkert - men mit råd er alligevel: Glem det!

Du lyder som om du har prøvet det, eller hva' ?

Jeg er godt klar over, at man kan brænde fingrene, og derfor ville det være
rart at høre om andre folks erfaringer.

--
Mvh.
Niels Thrane



Jan Boegh (19-06-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 19-06-01 08:35

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> wrote in message
news:9gll0r$ejo$1@sunsite.dk...

> Du lyder som om du har prøvet det, eller hva' ?

Ja, men det er mange år side, og luftfartselskaberne er blevet vældigt meget
sværere at bokse rundt med.
Dengang kunne man få bokse med fisk med i lasten på passagerflyene til en
forholdsvis moderat tid - under forudsætning af at luftfartsselskabet fik
lov til at bestemme tidspunktet. Svjv. går den ikke længere. Og det er alt
afgørende at fragtsiden er på plads. Det er surt at få en stribe bokse med
fisk parkeret i en eller anden transitlufthavn i 48 timer!

mvh
Jan


Carsten Gall (18-06-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 18-06-01 20:43


Niels Thrane <niels@freeway.dk> skrev i en news:9glh10$51p$1@sunsite.dk...
> Hej NG
>
> Da jeg interesserer mig for eksotiske maller, er jeg ret skuffet over det
> danske udbud, og ikke mindst prisen.
> Derfor har jeg fået fat i en prisliste fra en sydamerikansk eksportør.
>
> Et par priseksempler (der er mange flere!):
>
> Hypancistrus zebra XL: $US 16 ~ kr 128
> LDA08 marble ancistrus $US 1,50 ~ kr 12
> L018 golden nugget $US 1,80 ~ kr 14,40
> Potamotrygon falkneri (rokke) $US 60 ~ kr 480
> Scobinancistrus aureatus $US 10 ~ kr 80
>
> Det er med andre ord ganske billigt i forhold til danske priser, selvom
der
> kommer moms oveni.
>
> Imidlertid aner jeg ikke noget om import af dyr. Skal man have specielle
> tilladelser til import, eller gør man det bare ?
> Er det noget med, at man kun kan hente fiskene i Københavns lufthavn, pga.
> told ? Hvad kommer der på i told ?
> Hvor mange fisk dør undervejs ?
>
> Hvis alt det kan lade sig gøre, kunne man jo godt gå sammen en 5-10
stykker
> og bestille en pæn portion fisk. Hvis man får for mange kan man jo helt
> sikkert sælge dem uden tab.

Hvis det dog bare var så ment!
Du glemmer helt at tage højde for flyfragten, den er nok det dyreste af
alle punkterne.
Dertil kommer handling i lufthavnen(speditør+grænsedyrlæge) og lufthavnen
skal også have snablen ned i din
lomme og ikke mindst skatteministeren tager 25% af det hele, fisk- fragt-
handling-grænsedyrlæge og lufthavnen.
Da en af de helt store importører Credo ligger i Nørresundby kan jeg ikke
tro andet end at du kan få sendt fiskene
til nærmeste lufthavn.

Det er aldeles umuligt at sige noget om dødsfald, nogle gange - de
fleste - går det fint, men en gang imellem
sker det da at en sending ikke er iorden ved ankomsten. Når noget går
galt er det selvfølgelig altid det dyreste
og sjældenste der død først

Du skal også lige tænke på at, da exportøren ikke kender jer, kan I regne
med at skulle betale forud, og
at hvis de har en malle på 40 cm som de ikke kan komme af med til andre,
så sender de da den til jer,
og vand er hunde dyrt at få fløjet over Alanterhavet.

Er der ikke noget om at du bor i Århus? Der er alting extremt dyrt, så
find en anden butik og køb dine fisk der istedet for, du kommer måske til at
betale lidt i fragt, men det er hurtigt tjent ind igen.

Carsten



Niels Thrane (18-06-2001)
Kommentar
Fra : Niels Thrane


Dato : 18-06-01 21:48

> Hvis det dog bare var så ment!

Ja, det var det jeg håbede - men helt naiv er jeg nu ikke

> Du glemmer helt at tage højde for flyfragten, den er nok det dyreste af

Nej, jeg havde tænkt på det, men jeg vidste dog ikke at det var så dyrt som
du giver udtryk for.

> Dertil kommer handling i lufthavnen(speditør+grænsedyrlæge) og
lufthavnen
> skal også have snablen ned i din

Dyrlæge ligefrem? Ja, efterhånden virker det ikke så interessant..

> Er der ikke noget om at du bor i Århus? Der er alting extremt dyrt, så

Jo, men fx zebramallerne koster jo en bondegård overalt. Det billigste jeg
har set (og betalt) er 300 kr pr stk i Ålborg.

> find en anden butik og køb dine fisk der istedet for, du kommer måske til
at
> betale lidt i fragt, men det er hurtigt tjent ind igen.

Nogen forslag? Jeg har ikke indtryk af, at der er ret mange der sender fisk
ud (Calles i Ålborg gør), men jeg kan da tage fejl.


--
Mvh.
Niels Thrane



Carsten Gall (18-06-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 18-06-01 22:41


Niels Thrane <niels@freeway.dk> skrev i en news:9glp54$l9s$1@sunsite.dk...

> Dyrlæge ligefrem? Ja, efterhånden virker det ikke så interessant..

Ja, for fiskene kommer fra et land uden for EU, derfor skal der en
grænsedyrlæge til for
kontrollere at det ikke er dyr fra Wa listerne der kommer ind.

> Nogen forslag? Jeg har ikke indtryk af, at der er ret mange der sender
fisk
> ud (Calles i Ålborg gør), men jeg kan da tage fejl.

Det kommer nok en del anpå hvor i landet de ligger, nu ligger både Calle
og Carsten's i Aalborg
og de sender med Tinggård, men selvfølgelig kun ad de ruter som busserne
kører.
Post Danmark modtager ikke levende dyr mere, og det er nok den største
grund til, at det er
svært at sende dyr/fisk.

Carsten




Søren Steffensen (19-06-2001)
Kommentar
Fra : Søren Steffensen


Dato : 19-06-01 07:05

Angående Zebramallerne, så er de ikke billigere i KBH,....har set priser fra
295 til 1195 !

--
SOS - www.overclockingdk.com
icq: 102169245
"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> wrote in message
news:9glp54$l9s$1@sunsite.dk...
> > Hvis det dog bare var så ment!
>
> Ja, det var det jeg håbede - men helt naiv er jeg nu ikke
>
> > Du glemmer helt at tage højde for flyfragten, den er nok det dyreste
af
>
> Nej, jeg havde tænkt på det, men jeg vidste dog ikke at det var så dyrt
som
> du giver udtryk for.
>
> > Dertil kommer handling i lufthavnen(speditør+grænsedyrlæge) og
> lufthavnen
> > skal også have snablen ned i din
>
> Dyrlæge ligefrem? Ja, efterhånden virker det ikke så interessant..
>
> > Er der ikke noget om at du bor i Århus? Der er alting extremt dyrt,

>
> Jo, men fx zebramallerne koster jo en bondegård overalt. Det billigste jeg
> har set (og betalt) er 300 kr pr stk i Ålborg.
>
> > find en anden butik og køb dine fisk der istedet for, du kommer måske
til
> at
> > betale lidt i fragt, men det er hurtigt tjent ind igen.
>
> Nogen forslag? Jeg har ikke indtryk af, at der er ret mange der sender
fisk
> ud (Calles i Ålborg gør), men jeg kan da tage fejl.
>
>
> --
> Mvh.
> Niels Thrane
>
>



Simon (19-06-2001)
Kommentar
Fra : Simon


Dato : 19-06-01 07:50

tror de er billigere i "flyvefisken" synes de kostede 200kr.... men er ikke
helt sikker det er lidt tid siden jeg var derinde, skal nok kigge efter
næste gang... de var godt nok ikke så store (ved ikke hvor store de bliver,
men de har var nok 4-5 cm tror jeg)

mvh.Simon

"Søren Steffensen" <sorensteffensen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9gmq24$140e$1@news.cybercity.dk...
> Angående Zebramallerne, så er de ikke billigere i KBH,....har set priser
fra
> 295 til 1195 !
>
> --
> SOS - www.overclockingdk.com
> icq: 102169245
> "Niels Thrane" <niels@freeway.dk> wrote in message
> news:9glp54$l9s$1@sunsite.dk...
> > > Hvis det dog bare var så ment!
> >
> > Ja, det var det jeg håbede - men helt naiv er jeg nu ikke
> >
> > > Du glemmer helt at tage højde for flyfragten, den er nok det
dyreste
> af
> >
> > Nej, jeg havde tænkt på det, men jeg vidste dog ikke at det var så dyrt
> som
> > du giver udtryk for.
> >
> > > Dertil kommer handling i lufthavnen(speditør+grænsedyrlæge) og
> > lufthavnen
> > > skal også have snablen ned i din
> >
> > Dyrlæge ligefrem? Ja, efterhånden virker det ikke så interessant..
> >
> > > Er der ikke noget om at du bor i Århus? Der er alting extremt dyrt,
> så
> >
> > Jo, men fx zebramallerne koster jo en bondegård overalt. Det billigste
jeg
> > har set (og betalt) er 300 kr pr stk i Ålborg.
> >
> > > find en anden butik og køb dine fisk der istedet for, du kommer måske
> til
> > at
> > > betale lidt i fragt, men det er hurtigt tjent ind igen.
> >
> > Nogen forslag? Jeg har ikke indtryk af, at der er ret mange der sender
> fisk
> > ud (Calles i Ålborg gør), men jeg kan da tage fejl.
> >
> >
> > --
> > Mvh.
> > Niels Thrane
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste