Byg af el-master.
Fra : H.Jørgensen

Dato : 25-06-06 18:41

Hej alle

Jeg vil bygge en carport af nogle gamle el-master (træ).
Er det nok at grave dem 1 meter ned, og støbe rundt om dem.
Carporten skal være 6 X 7 meter og 3 meter høj, da der skal være plads til
en traktor.
Hvor lange kan man få 100X100 stolper ? skal bruges over de 7 meter til at
holde et metal tag.
Er det for stort spænd eller skal jeg have en stolpe mellem de 7 meter.
Regner med at lave 2 stolper i jorden og oven på dem ligge en mast så den
kan bære de 100X100 stolper hvor jeg ligger lægter til metal taget.

Håber det giver mening

MVH

Henrik

Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-06-06 19:04

"H.Jørgensen" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Regner med at lave 2 stolper i jorden og oven på dem ligge en mast så den
> kan bære de 100X100 stolper hvor jeg ligger lægter til metal taget.

Jeg ved ikke om du så et af de seneste Søren Ryge programmer, men
der havde han lavet noget fuglehalløj i en gammel elmast.
Han fik en masse bøvl fordi nogen mente den var imprægneret med noget
giftigt stads. Dette var dog ikke tilfældet, men det giver stof til
eftertanke.
Således hvis jeg skulle bruge nogle master, ville jeg undersøge om de var
behandlet på nogen måde der gjorde dem "ulovlige"/sunhedsskadelige.
Lidt ligesom der for år tilbage var en kæmpe polemik omkring brugen
af gamle jernbanesveller.

Fra : Armand

Dato : 22-07-06 18:19

Andersen [3650] skrev:

> [...]
> behandlet på nogen måde der gjorde dem "ulovlige"/sunhedsskadelige.
> Lidt ligesom der for år tilbage var en kæmpe polemik omkring brugen

Problemet med svellerne var(er?) at man ofte byggede sandkasser af dem
og placerede sine yngste famliemedlemmer deri!

Om "lygtepæle" skulle være lige så slemt imprægneret, ville det derfor
ikke være ligeså kritisk ud fra den andrledes brug :-/
Endvidere har jeg ikke set så meget som én grøftekant med en død bræmme
omkring forekommende lygtepæle, hvorved den umiddelbare giftighed
overfor omgivelserne må være minimal.
Endelig fjerner man ikke elnettets træ-lygtepæle fordi de er giftige,
men fordi de er rådne (typisk kun lige omkring jordskorpen), og om der
skulle være nogen giftighed ville den ikke mer-belaste miljøet som
helhed om den står i en grøftekant; på en staldplads staldplads eller i
en villahave!

--
Armand.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-06-06 20:02

Jeg ved ikke om el-master er pumpet med så meget kemi at de kan tåle det,
men normalt er det er rigtig skidt ide at støbe træ fast i jorden. Det
rådner i løbet af få år. Man skal enten sætte dem i stabilgrus eller i
galvaniserede gafler i beton.

Bjarke

Fra : H.Jørgensen

Dato : 25-06-06 22:01

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> men normalt er det er rigtig skidt ide at støbe træ fast i jorden. Det
> rådner i løbet af få år. Man skal enten sætte dem i stabilgrus eller i

De er vel 50 cm i bunden, så det med gafler dur ikke.
Er det nok at give dem stabilgrus ?
De står godt nok bare i jord normalt, men det er 1,8 meter nede.
Men det er jo også i det "fri" nu kommer de til at "støtte" hinanden så er 1
meter nok, og så grus, sten osv.
Regnet med at det var bedst med cement, men de skulle jo gerne holde i mange
år.

MVH

Henrik.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 25-06-06 23:12

Problemet er, at hvis du støber omkring dem, så er de altid våde. Hvis du
bruger stabil grus, så er det kun våde når det regner, fordi grusset hurtigt
dræner.

Hvis de er 50cm i bunden så er det jo lige gør de bare kan stå oven på
jorden..... jeg vil gætte på at stabilgrus er OK.

Fra : H.Jørgensen

Dato : 26-06-06 06:00

> [...]
>
> Hvis de er 50cm i bunden så er det jo lige gør de bare kan stå oven på
> jorden..... jeg vil gætte på at stabilgrus er OK.

Ok tak for svaret.

MVH

Henrik

Fra : Armand

Dato : 22-07-06 18:32

Bjarke Christensen skrev:
> [...]
>
> Hvis de er 50cm i bunden så er det jo lige gør de bare kan stå oven på
> jorden..... jeg vil gætte på at stabilgrus er OK.

Gær bare løs!
Stabilgrus dræner ikke særligt meget derved at det stamper sammen p.g.a.
lerindhold og således tilnærmelsesvis svarer til en faststøbning - Det
er groft sand/grus der skal til for at holde området omkring stolpen så
tørt som muligt!

Det er et godt trick at støbe(*) stolperne i bunden af de gravede
huller. Man fikserer stolperne grundigt uden yderligere bearbejdning á
stampning af sand i hullet, og hvis man vil skåne stolpe-enden
nedenunder støbningen(?) for fugt fra bunden af det gravede hul, hælder
man ral i bunden og omkring de nederste cm inden støbning!

(*):
Ved god fugtig jord, alternativt "for-vandede" huller, er brug af tørt
cement direkte i hullet ligeså enkelt som effektivt: Cementen suger selv
det fugt til sig som den har behov for, hvilket optimerer styrken derved
at cement forringes med mængden af vand under blanding

--
Armand.

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 26-06-06 07:18

> [...]

> Er det nok at grave dem 1 meter ned, og støbe rundt om dem.
> Carporten skal være 6 X 7 meter og 3 meter høj, da der skal være plads

Det giver mening nok til dette indskud:
6x7 meter tag giver et tagareal på 42 M2

Når vinden blæser fra sit værste hjørne, kan du opleve et løft i taget på
300Kg/m2 (Jeg mener det var 300, altså i værste fald)
Men det giver et løft på 12tons ......
Hvis du kun graver pælene 50cm ned, så tror jeg altså ikke de er forankret
nok. Heller ikke hvis blæsten kun løfter det halve...

Sne af en meters tykkelse giver så vidt jeg husker et tryk på 150Kg/m2
Den er jo jævnt fordelt, men taget skal altså bære 6 tons.
Håber du husker nogle fornuftige skråstivere, så konstruktionen ikke sakser
rundt og klapper sammen. Du kan vælge at grave stolperne længere ned end de
0,5 meter. Det stiver det også din konstruktion.

Hvis du vil undgå at frosten river dine stolper op af jorden, så skal du
vist ned under 90 cm i dybden.

Det var hele 3 ting på en gang, den kan man ikke.
Jo - hvis du graver stolperne dybt nok ned........

Disclaimer:
Alle mine tal er taget ud af hukommelsen, og du kan derfor ikke lægge dem
til grund for din videre beregning af dit projekt.

Men ellers ønsker jeg dig held og lykke med dit projekt.

hilsen Jens