Skattemæssige afskrivninger ?
Fra : Lille ny virksomhed

Dato : 22-06-06 21:40

Hey
Sidder lige og fedter med driftsregnskabet 2005 og må have hjælp og
råd til afskrivninger.

I 2004 anskaffede jeg småaktiver for samlet 20.000 men undlod at
straksafskrive dem, for istedet at aktivere dem og det var første år
jeg aktiverede, så ultimosaldoen blev også 20.000 til primo 2005
overførsel.

Nogle af småaktiverne er i 2005 kasseret, nedslidte eller næsten
værdiløse. Der er tale om 30 ting som bl.a. er en støvsuger,
printer, kantineudstyr, en bærbar PC, mv. Faktisk er det kun PC-en som
er noget værd pr. 31/12-2005.

Hvordan må jeg afskrive mest muligt på disse småaktiver i 2005 ?

Derudover har jeg i året 2005 købt en varebil på gule plader, som
anvendes ren erhvervsmæssigt og hvor alle omkostninger til driften
fradrages, også momsen. Den er ligeledes aktiveret, men på en anden
konto end småaktiverne. Hvordan må jeg afskrive mest muligt på denne
i købsåret 2005 ? Skal det ske samlet sammen med de aktiverede
småaktiver, eller kan der afskrives 25% på bilen og 100% (eller lidt
mindre) på småaktiverne ?

Forresten har jeg også en blandet bil på hvide plader. Den er
aktiveret men afskrives ikke.

Mine kontisaldi ultimo 2005 ser således ud under materielle
anlægsaktiver:
Blandede biler: 200.000 (kørebogsregnskab)
Erhvervsbiler: 100.000 (ren drift)
Driftsmidler: 20.000 (ren drift)

Nogen forslag til maksimal optimering af skattejuraen i forbinelse med
ovenstående ?

Med venlig hilsen og tak til alle som svarer seriøst og professionelt