Opsætning af Soekris
Fra : Mathias Mejborn

Dato : 21-06-06 08:49

Hej ng.

Vi er nogle stykker der er ved at sætter en Soekris firewall op, men den
vil ikke helt som vi vil.
Vi bruger pxelinux til at boote op fra, og vi har en computer stående
til at styre Soekrisen (debian).

Vi når til at give Soekrisen en ipadresse via dhcp men her stopper det så.

Soekrisen melder tilbage at den ikke vil godtage de options der er i tftp.

Det eneste der er i tftp.hpa er:

RUN_DAEMON="yes"
OPTIONS="-l -s /var/lib/tftpboot"

Nogen der har et bud på hvad vi gør forkert?

Mathias Mejborn

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-06-06 09:01

Mathias Mejborn <mame06@ceus.dk> writes:

> Vi når til at give Soekrisen en ipadresse via dhcp men her stopper det så.

Hvilke andre oplysninger giver du soekrissen via dhcp?

> Soekrisen melder tilbage at den ikke vil godtage de options der er i tftp.

Kan du se at soekrissen kontakter tftp-serveren?

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 21-06-06 09:10

Peter Makholm wrote:

> Hvilke andre oplysninger giver du soekrissen via dhcp?

> Kan du se at soekrissen kontakter tftp-serveren?

Det viste sig at Jacob sparre (vores lærer) havde skrevet en "guide" om
det i sslug's mailarkiv:

http://www.sslug.dk/emailarkiv/embedded/2005_06/msg00001.html

Det hjalp os lidt videre.

Mathias Mejborn

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 21-06-06 10:02

Peter Makholm wrote:

> Hvilke andre oplysninger giver du soekrissen via dhcp?

> Kan du se at soekrissen kontakter tftp-serveren?

Vi har fået lidt problemer igen, vi får stadigvæk overstående fejl, vi
har oprettet en bruger til tftp.

Jeg kan godt se at soekrisen kontakter tftp serveren, den får følgende
oplysninger via dhcp:

host albert{
   filename "pxelinux.0";
   server-name "192.168.1.10";
   next-server 192.168.1.10;
   hardware ethernet 00:00:24:c6:1a:c4;
   fixed-address 192.168.1.12;
}

Hvis du vil have flere informationer fra dhcp config filen må du lige
sige til.

Hosten vi sender filen fra er 192.168.1.10.

Vi har fulgt linket fra sslug som jacob har beskrevet, og vi har
kopieret pxelinux.cfg over i /var/lib/tftpd så det ikke er et symlink.

Udskrift fra daemon log:

localhost bootpd[1648]: version 2.4.3
localhost in.tftpd[1649]: connect from 192.168.1.12 (192.168.1.12)
localhost in.tftpd[1650] tftp: client does not accept options.

Udskrift fra /var/log/messages

localhost dhcpd: DHCPDISCOVER from 00:00:24:c6:1a:c4 via eth0
localhost dhcpd: DHCPOFFER on 192.168.1.12 (192.168.1.19) from
00:00:24:c6:1a:c4 via eth0
localhost dhcpd: DHCPREQUEST for 192.168.1.12 (192.168.1.19) from
00:00:24:c6:1a:c4 via eth0
localhost dhcpd: DHCPACK on 192.168.1.12 to 00:00:24:c6:1a:c4 via eth0

Mathias Mejborn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-06-06 11:05

On Wed, 21 Jun 2006 11:02:24 +0200, Mathias Mejborn wrote:

> host albert{
>    filename "pxelinux.0";
>    server-name "192.168.1.10";
>    next-server 192.168.1.10;
>    hardware ethernet 00:00:24:c6:1a:c4;
>    fixed-address 192.168.1.12;
> }

Jeg benytter ikke option server-name på min, og her virker det. Så prøv
at slette den.

Hvordan med hensyn til rettigheder i kataloget?
Bemærk, at filerne hos mig, default konfiguration, ligger i /var/tftpboot
I har en pxelinux.cfg fil liggende i roden, altså i mit tilfælde
/var/tftpboot/pxelinux.cfg

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 21-06-06 11:31

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> Bemærk, at filerne hos mig, default konfiguration, ligger i /var/tftpboot
> I har en pxelinux.cfg fil liggende i roden, altså i mit tilfælde

Det hjælper ikke hvis man fjerner server-name.

Rettighederne er i orden, eftersom den får sendt filerne over
(debian-installer/i386/bot-screens/syslinux.txt) bare for at nævne en af
dem.

Mathias Mejborn

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-06-06 11:57

On Wed, 21 Jun 2006 12:31:09 +0200, Mathias Mejborn wrote:

> Rettighederne er i orden, eftersom den får sendt filerne over
> (debian-installer/i386/bot-screens/syslinux.txt) bare for at nævne en af
> dem.
Så vil jeg gætte på, at jeres pxelinux.cfg ikke modsvarer den konkrete
konfiguration

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 21-06-06 12:06

Michael Rasmussen wrote:

> Så vil jeg gætte på, at jeres pxelinux.cfg ikke modsvarer den konkrete
> konfiguration

Vores /var/lib/tftpboot/pxelinux.cfg/default ser således ud:

SERIAL 0 9600 0
display debian-installer/i386/boot-screens/syslinux.txt
default linux

F1 debian-installer/i386/boot-screens/f1.txt
F2 debian-installer/i386/boot-screens/f2.txt
F3 debian-installer/i386/boot-screens/f3.txt
F4 debian-installer/i386/boot-screens/f4.txt
F5 debian-installer/i386/boot-screens/f5.txt
F6 debian-installer/i386/boot-screens/f6.txt
F7 debian-installer/i386/boot-screens/f7.txt
F8 debian-installer/i386/boot-screens/f8.txt
F9 debian-installer/i386/boot-screens/f9.txt
F0 debian-installer/i386/boot-screens/f10.txt

label linux
kernel debian-installer/i386/linux
append vga=normal initrd=debian-installer/i386/initrd.gz
ramdisk_size=9424 root=/dev/rd/0 devfs=mount,dall rw console=ttyS0,9600n8 --
label expert
kernel debian-installer/i386/linux
append DEBCONF_PRIORITY=low vga=normal
initrd=debian-installer/i386/initrd.gz ramdisk_size=9424 root=/dev/rd/0
devfs=mount,dall rw con$
label linux26
kernel debian-installer/i386/2.6/linux
append vga=normal initrd=debian-installer/i386/2.6/initrd.gz
ramdisk_size=10934 root=/dev/rd/0 devfs=mount,dall rw console=ttyS0,9600n$
label expert26

prompt 1
timeout 0

Mathias Mejborn

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 21-06-06 22:11

Mathias Mejborn wrote:

> [...]
> kernel debian-installer/i386/2.6/linux
> append DEBCONF_PRIORITY=low vga=normal
> initrd=debian-installer/i386/2.6/initrd.gz ramdisk_size=10934

Vi loggede her til aften ind på maskinen som er forbundet med Soekrisen
via et nullmodem og det viste sig at den var færdig.
Det tager åbenbart nogle timer før at den har ført boot imaget over, nu
har vi installeret debian samt mistet forbindelsen til serveren der er
forbundet med Soekrisen;) så vi må vente til i morgen med at se hvordan
det ser ud.

Skriver lige hvis der opstår flere problemer.

Mathias Mejborn

Fra : Mathias Mejborn

Dato : 22-06-06 10:12

Mathias Mejborn wrote:

> [...]
> det ser ud.
>
> Skriver lige hvis der opstår flere problemer.

Jeg lovede jo lige at følge op på tingene, så her er hvad der er sket.

Det viste sig at grunden til vi ikke kunne få forbindelse til maskinen
der styre Soekrisen, var at den ikke kan boote med nullmodemet på.

Vi fjernede dette og genstartede maskinen, vi genstartede ligeledes
Soekrisen.

Den nåede til at starte Grub loaderen og stod så stille der i over en
halv time, vi prøvede flere gange at genstarte Soekrisen men med samme
resultat til følge.

Vi har nu valgt at starte forfra med en boot f0 også håbe på den når at
blive klar til at installere Debian inden vi tager hjem.

Mathias Mejborn

Fra : Per Jørgensen

Dato : 27-06-06 14:11

Mathias Mejborn skrev:

> [...]
>
> Vi har nu valgt at starte forfra med en boot f0 også håbe på den når at
> blive klar til at installere Debian inden vi tager hjem.

Jamen så render vi ind igen i nogle småproblemer!
Idet vi genstarter efter at have installeret maskinen - jamen så fryser
denne totalt ??? efter vi har installeret grub og derefter ændret BAUD
til 19200!! Men idet soekrisen booter - sker der ingenting? Har nogen et
bud på dette!
Selvfølgelig ligger vi i startsporet på CF-kortet ! Her undrer det mig
dog at den viser kortet som hda ??? Er dette normalt? jeg ville nemlig
sige den skulle vise den som sda eller sca???

MVH
Per Jørgensen
pj4a@dmusyd.edu

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-06-06 14:17

Per Jørgensen <udbytossen@gmail.com> writes:

> [...]
> fryser denne totalt ??? efter vi har installeret grub og derefter
> ændret BAUD til 19200!! Men idet soekrisen booter - sker der

Hvad ser I? Ser I biosens post-test? Ser I Grub? Ser I noget af det
kernen skriver?

Hvis I kan se post-test og grub har I sandsynligvis glemt at fortælle
linux at den skal bruge ttyS0 som console. Tilføj "console=ttyS0" til
boot-linjen i grub.

> Selvfølgelig ligger vi i startsporet på CF-kortet ! Her undrer det mig
> dog at den viser kortet som hda ??? Er dette normalt? jeg ville nemlig
> sige den skulle vise den som sda eller sca???

Nej, CF-kortet sidder på IDE-kontrolleren.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Per Jørgensen

Dato : 27-06-06 15:28

Peter Makholm skrev:

> [...]
> boot-linjen i grub.

> Nej, CF-kortet sidder på IDE-kontrolleren.

OK - jeg tager den igen når jeg når så langt - har nemlig taget
maskinerne med hjem efter aftale med JAkob Sparre!
Normalt så vi faktisk ingenting efter at reboote den så lige grub-linien
der derefter booter og så går i sort!

Han sagde han havde snakket med dig om Monowall! Han kunne ikke helt
huske hvordan du havde sagt det - er det noget jeg kan lokke dig til at
genfortælle til mig! Noget med at pakke monowall ud direkte på CF-kortet
i en anden maskine eller hvordan var? Mere som han nævnte det at det
kunne være en mulighed - samtidigt med at der ewvt var hardwarefejl der
også kunne spille ind!

MVH
Per Jørgensen
pj4a@dmusyd.edu

Fra : Peter Makholm

Dato : 27-06-06 18:04

> [...]

> Normalt så vi faktisk ingenting efter at reboote den så lige
> grub-linien der derefter booter og så går i sort!

Det vil sige at I ser bios og grub, men når Linux-kernen tager over og
burde skrive ud på skærmen så kan I ikk eobservere at der sker noget?

Det lyder helt klart som om I ikke fortæller Linux at consollen
"sidder" på ttyS0.

> [...]
> at genfortælle til mig! Noget med at pakke monowall ud direkte på
> CF-kortet i en anden maskine eller hvordan var?

Ja, vi talte lidt om Monowall. Det installleres lettest ved at sætte
CF-kortet i en kortlæser i en anden maskine og så følge vejledningen
http://m0n0.ch/wall/installation_embedded.php

> Mere som han nævnte det at det kunne være en mulighed - samtidigt
> med at der ewvt var hardwarefejl der også kunne spille ind!

Jeg kan ikke helt huske hvad det var.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Per Jørgensen

Dato : 27-06-06 19:24

Peter Makholm skrev:

> [...]
>
> Ja, vi talte lidt om Monowall. Det installleres lettest ved at sætte
> CF-kortet i en kortlæser i en anden maskine og så følge vejledningen

Hmmm - er det muligt at man skal formatere det kort på en speciel måde ???
mere at jeg nu har prøvetr næsten alt!
og ewnten får jeg en grub15fejl ellers er det ikke et bootable medie der
er i maskinen!

Fra : Per Jørgensen

Dato : 27-06-06 22:17

Per Jørgensen skrev:

> [...]
> mere at jeg nu har prøvetr næsten alt!
> og ewnten får jeg en grub15fejl ellers er det ikke et bootable medie der

For at få helt styr på tingene bliver jeg nødt til at spørge??
Efter at have tastet CTRL+P får jeg kommando linien:
Der kan jeg taste show - der vises hvad minicom bruger:
Baud = 19200 --> skal den være det ?
CTRL+Z P viser Soekris parametre --> der står den til 9600
CTRL+Z O E viser den på 9600 --> er det OK !
Kan nogen huske/se deres indstillinger til hvordan får jeg er rigtig
meget forvirret nu over disse!!!

Jeg kan nu se og taste og få denne til at boote - Men der vises noget
meget underligt undervejs! Jeg har en gang fået den til at gå videre til
installationsmenuen men efter at have trykket på dansk - viste den 0% i
1½time?? Det kan vel heller ikke være rigtigt. idet den maskine jeg
henter boot imaget kan pinge google.dk
Jeg har tjekket de forskellige indstillinger undervejs i DHCP og
bootptab og de skulle meget gerne virke! Men det undrer mig bare at den
går i stå der.
Er der nogen der kan lige

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 21-06-06 10:55

Mathias Mejborn skrev:

> Jeg kan godt se at soekrisen kontakter tftp serveren, den får
> [...]

Hvad gør »server-name« godt for?

Jeg kan se at da jeg eksperimenterede med at starte en installation
over nettet havde jeg en foranstillet skråstreg i argumentet til
»filename«:

filename "/pxelinux.0";

> Vi har fulgt linket fra sslug som jacob har beskrevet, og vi har
> kopieret pxelinux.cfg over i /var/lib/tftpd så det ikke er et
> symlink.

Har I sat jeres TFTP-server til at bruge »/var/lib/tftpd« som
rodkatalog for forespørgsler?

Jacob
--
"In space, no-one can press CTRL-ALT-DEL"
-- An Ada programmer