Ændre tekst via select
Fra : Martin

Dato : 20-06-06 08:43

Hej

Jeg har en alm. html select med 2 options i.

<select name="option">
<option value='1'>Nummer 1</option>
<option value='2'>Nummer 2</option>
</select>

Når man så vælger Nummer 1, så skal den tage Nummer 1 udfra et array
defineret i javascript, og nummer 2 når den er valgt.

Hvordan gøres det ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-06 18:24

Martin wrote on 20-06-2006 :
> Jeg har en alm. html select med 2 options i.

> <select name="option">

Den her laver du om til:
<select id="option" onchange="optionChange();">

Og den her til:

> Når man så vælger Nummer 1, så skal den tage Nummer 1 udfra et array
> defineret i javascript, og nummer 2 når den er valgt.

I mellem <head> og </head> tilføjer du så:
<script type="text/javascript">
function optionChange()
{
var selectbox = document.getElementById('option');
var textfelt = document.getElementById('text');
if(selectbox != null && textfelt != null)
{
textfelt.innerHTML =
arraymedtekster[selectbox.options[selectbox.selectedIndex].value];
}
}
</script>

Uden garanti, ikke testet - men nu har du noget at arbejde med og det
skulle gerne virke :)

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin

Fra : Martin

Dato : 22-06-06 18:45

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> }
> </script>
>
> Uden garanti, ikke testet - men nu har du noget at arbejde med og det

Det virker skam helt perfekt :)

MEN, nu er det sådan at når man kommer ind på siden, så er der allerede
en valgt i select'en, kan man også tilføje mulighed for at den vises med
det samme, med det tekst arrayet ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-06-06 20:27

Martin brought next idea :
> MEN, nu er det sådan at når man kommer ind på siden, så er der allerede en
> valgt i select'en, kan man også tilføje mulighed for at den vises med det
> samme, med det tekst arrayet ?

tilføj onload="optionChange();" til <body> så den kører funktionen når
siden er indlæst

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Martin

Dato : 22-06-06 21:03

Henrik Stidsen wrote:
> tilføj onload="optionChange();" til <body> så den kører funktionen når
> siden er indlæst

Selvfølgelig! - Tak for hjælpen.