FreeBSD 6.1 installation kan ikke finde mi~
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-06-06 23:05

Jeg har lige downloadet FreeBSD 6.1-RELEASE-i386 og skal til at
installere det på en maskine der skal bruges som server.

Men når jeg bare vælger "Standard installation" i menuen, fortæller den
mig at jeg nu kommer til fdisk, og herefter får jeg en fejl der minder
om denne:

"No Disks Found! Please verify that your disk controller is being
properly probed at boot time."

Maskinen er et Asus A7M266 motherboard med en AMD XP 2400+ og 1 GB DDR
RAM, og en 40 GB IDE Maxtor disk. IDE controlleren er en onboard VIA
82C686B.

Denne fejl får jeg når jeg vil starte installationen:
http://server.sbn.as:13080/bsd_ide/no_disk_found.jpg

HDen fungerer og er detected af BIOS:
http://server.sbn.as:13080/bsd_ide/hd_detected.jpg

Når FreeBSD's bootloader starter, skriver den flg:
http://server.sbn.as:13080/bsd_ide/bios_c_is_disk0.jpg

Og når den detecter devices finder den tilsyneladende IDE controlleren
(og harddisken?)
http://server.sbn.as:13080/bsd_ide/controller_detected.jpg

Hvad kan der være galt? BIOS står til default over alt og harddisken er
upartitioneret.

(håber på en nogenlunde forståelig forklaring, jeg er ikke hjemme i BSD
men kender en del til Linux)
--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 09:20

Esben von Buchwald wrote:

> Men når jeg bare vælger "Standard installation" i menuen, fortæller den
> mig at jeg nu kommer til fdisk, og herefter får jeg en fejl der minder
> om denne:

får du rent faktisk lov til at lave slices eller dør den inden da?

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-06-06 01:04

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> får du rent faktisk lov til at lave slices eller dør den inden da?

Den dør inden fdisk kommer frem, den når at fortælle mig at første step
er at partitionere disken, og på den næste skærm kommer den med
fejlbeskeden...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Claus Albæk

Dato : 21-06-06 07:37

Esben von Buchwald wrote:

> Den dør inden fdisk kommer frem, den når at fortælle mig at første step
> er at partitionere disken, og på den næste skærm kommer den med
> fejlbeskeden...

Får du en besked om at GEOM er forkert og at det skal indstilles
korrekt, hvorefter den dør?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-06-06 01:01

Claus Albæk wrote:

> Får du en besked om at GEOM er forkert og at det skal indstilles
> korrekt, hvorefter den dør?

Nej... Den nævnte fejlbesked er eneste fejl den fortæller mig...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-06-06 20:38

Problem løst, jeg flyttede diskens jumper fra CS til master...

Dog underligt at den ikke fungerer som single disk med CS, når aller
andre OSer kan finde ud af det...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Kent Friis

Dato : 22-06-06 20:53

Den Thu, 22 Jun 2006 21:38:26 +0200 skrev Esben von Buchwald:
> Problem løst, jeg flyttede diskens jumper fra CS til master...
>
> Dog underligt at den ikke fungerer som single disk med CS, når aller
> andre OSer kan finde ud af det...

På samme disk / kabel / bundkort? Hvor mange OS'er har du på den
disk?

Mvh
Kent

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-06-06 22:54

Kent Friis wrote:

> På samme disk / kabel / bundkort? Hvor mange OS'er har du på den
> disk?

Nu har jeg ét OS på disken (FreeBSD) - og ja, samme disk/kabel/mobo...

Jeg testede med en Ubuntu liveCD som fandt disken, og det samme gjorde
installeren på en windows CD...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Claus Albæk

Dato : 23-06-06 07:22

Esben von Buchwald wrote:
> Problem løst, jeg flyttede diskens jumper fra CS til master...
>
> Dog underligt at den ikke fungerer som single disk med CS, når aller
> andre OSer kan finde ud af det...

Det var edermame mystisk, det har jeg ikke haft problemer med at køre
som CS...