Sendmail gennem isp.
Fra : jesper

Dato : 19-06-06 21:40

Hej gruppe.
Min udbyder har lukket port 25, men tillader post gennem deres egen
mailserver. Hvordan får jeg sendmail til at sende igennem min isps
mailserver. Det er vist nok det der hedder relay-host i postfix.

Pft
Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-06 21:59

On Mon, 19 Jun 2006 22:39:43 +0200, jesper wrote:

> [...]
> mailserver. Hvordan får jeg sendmail til at sende igennem min isps
> mailserver. Det er vist nok det der hedder relay-host i postfix.

Har du prøvet Google?
http://www.google.dk/search?q=relay-host+sendmail

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : JD

Dato : 20-06-06 10:24

> Min udbyder har lukket port 25, men tillader post gennem deres egen
> mailserver. Hvordan får jeg sendmail til at sende igennem min isps
> mailserver. Det er vist nok det der hedder relay-host i postfix.

edit sendmail.cf

# "Smart" relay host (may be null)
DS

F.eks.
# "Smart" relay host (may be null)
DSsmtp.myisp.xyz

Dette sender alt din SMTP post igennem smtp.myisp.xyz

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-06-06 10:52

jesper <jesper@localhost.org> writes:

>Min udbyder har lukket port 25, men tillader post gennem deres egen
>mailserver. Hvordan får jeg sendmail til at sende igennem min isps
>mailserver. Det er vist nok det der hedder relay-host i postfix.

Kræmmere vil rette linjen "DS" til "DSmail.isp.dq" i sendmail.cf,
hvis deres ISPs mailserver altså hedder mail.isp.dq.

Ordentlige mennesker vil læse cf/README og tilføje...

define(`SMART_HOST', `mail.isp.dq')

....i deres mc-fil og recompile sendmail.cf.

Mvh.
   Klaus.

Fra : JD

Dato : 20-06-06 11:20

> [...]
>
> Ordentlige mennesker vil læse cf/README og tilføje...
> define(`SMART_HOST', `mail.isp.dq')
> ...i deres mc-fil og recompile sendmail.cf.

Okay, det var da at sætte folk i bås men okay.

Hvad er forskellen? Jeg gætter på, at det er de færreste folk der selv
kompilere Sendmail og jeg ser slet ikke formålet med det i denne situation.
Det er nødvendigt, at kompilere Sendmail, hvis man vil have en ny feature
men SmartHost er understøttet out-of-the-box så ehh ?

--
Kræmmeren som selv kompilere Sendmail

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-06 11:24

On 2006-06-20, JD <jonh@doe.xyz> wrote:

> [...]
> Det er nødvendigt, at kompilere Sendmail, hvis man vil have en ny feature
> men SmartHost er understøttet out-of-the-box så ehh ?

Der er forskel på at kompilere sendmail og at kompilere sendmail.cf.

Hvis du nu havde brugt et par sekunder på rent faktisk at læse cf/README
er der faktisk også et afsnit ved navn "A BRIEF INTRODUCTION TO M4"

--
Andreas

Fra : JD

Dato : 20-06-06 12:18

> Der er forskel på at kompilere sendmail og at kompilere sendmail.cf.
> Hvis du nu havde brugt et par sekunder på rent faktisk at læse cf/README
> er der faktisk også et afsnit ved navn "A BRIEF INTRODUCTION TO M4"

Så bringer jeg lige selv et quote her:

+----------------------------+
| A BRIEF INTRODUCTION TO M4 |
+----------------------------+

Sendmail uses the M4 macro processor to ``compile'' the configuration
files. The most important thing to know is that M4 is stream-based,
that is, it doesn't understand about lines. For this reason, in some
places you may see the word ``dnl'', which stands for ``delete
through newline''; essentially, it deletes all characters starting
at the ``dnl'' up to and including the next newline character. In
most cases sendmail uses this only to avoid lots of unnecessary
blank lines in the output.

Other important directives are define(A, B) which defines the macro
``A'' to have value ``B''. Macros are expanded as they are read, so
one normally quotes both values to prevent expansion. For example,

define(`SMART_HOST', `smart.foo.com')

One word of warning: M4 macros are expanded even in lines that appear
to be comments. For example, if you have

# See FEATURE(`foo') above

it will not do what you expect, because the FEATURE(`foo') will be
expanded. This also applies to

# And then define the $X macro to be the return address

because ``define'' is an M4 keyword. If you want to use them, surround
them with directed quotes, `like this'.

Since m4 uses single quotes (opening "`" and closing "'") to quote
arguments, those quotes can't be used in arguments. For example,
it is not possible to define a rejection message containing a single
quote. Usually there are simple workarounds by changing those
messages; in the worst case it might be ok to change the value
directly in the generated .cf file, which however is not advised.

[STOP]

Jeg går ud fra, at der hentydes til "in the worst case it might be ok to
change the value directly in the generated .cf file, which however is not
advised."?

Tjaaa, det bliver jeg ikke meget klogere af og jeg har selv brugt metoden
MANGE gange (med direkte redigering i sendmail.cf) uden uønsket
sideeffekter.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-06-06 12:21

"JD" <jonh@doe.xyz> writes:

>Jeg går ud fra, at der hentydes til "in the worst case it might be ok to
>change the value directly in the generated .cf file, which however is not
>advised."?

Jep - risikoen ved det er, at en sendmail-patch (leveret via ens
distribution såsom Debian eller whatnot) vil installere sig selv
og bagefter compile en ny sendmail.cf baseret på sendmail.mc.

I den sitaution vil alle ens manuelle ændrinegr i sendmail.cf
blive væk, og man risikerer at tabe post eller i værste fald gå
tilbage til en konfiguration, der er et åbent relay.

Derfor min kommentar om, at det er meget kræmmeragtigt at rette
i sendmail.cf. Men hvis man er opmærksom på de mulige risici, vil
det da virke ganske fint.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-06-06 17:17

Den Tue, 20 Jun 2006 11:21:22 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Jep - risikoen ved det er, at en sendmail-patch (leveret via ens
> distribution såsom Debian eller whatnot) vil installere sig selv
> og bagefter compile en ny sendmail.cf baseret på sendmail.mc.

Eller på andre distro'er, lave en ny sendmail.cf (og .mc?) ud
fra /etc/rc.config.

> Derfor min kommentar om, at det er meget kræmmeragtigt at rette
> i sendmail.cf. Men hvis man er opmærksom på de mulige risici, vil
> det da virke ganske fint.

Det gælder vel nærmere om at undersøge hvor ens distro har den
officielle indstilling, og så bruge den...

Mvh
Kent

Fra : Benny Amorsen

Dato : 20-06-06 12:08

> [...]
JD> denne situation. Det er nødvendigt, at kompilere Sendmail, hvis
JD> man vil have en ny feature men SmartHost er understøttet

Du skal ikke kompilere sendmail om, og det var heller ikke det Andreas
skrev. Men hvis du retter direkte i sendmail.cf, så går det galt næste
gang du retter i sendmail.mc og dermed overskriver sendmail.cf.

/Benny

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-06-06 12:12

Det var heller ikke det Klaus skrev :)

--
Andreas

Fra : Benny Amorsen

Dato : 21-06-06 10:31

APJ> Det var heller ikke det Klaus skrev :)

Heh. Beklager.

/Benny

Fra : JD

Dato : 20-06-06 12:28

> Du skal ikke kompilere sendmail om, og det var heller ikke det Andreas
> skrev. Men hvis du retter direkte i sendmail.cf, så går det galt næste
> gang du retter i sendmail.mc og dermed overskriver sendmail.cf.

Okay, så misforstod jeg den - jeg beklager. Men som sagt har jeg aldrig haft
problemer med at rette i sendmail.cf direkte og det var det jeg reagerede
på, da det lød til at være forkert.