/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garanti på knallert
Fra : Sace


Dato : 15-06-06 19:48

Hej NG!

Håber i kan hjælpe mig, selvom det normalt ikke lige er denne gruppe
jeg er aktiv i.

Jeg købte for en måned siden en sprit ny knallert 30, en Rieju RS2
Matrix (hvis det siger nogen noget)
Maskinen kostede 25.000kr.

Efter 700km, begynder den at lave periodiske fejl. Tændingen kan ikke
følge med, og knallerten kan faktisk ikke slæbe sig selv i perioder.
Jeg kører maskinen til nærmeste autoriserede forhandler af modellen
(ikke købsstedet). De ringe den følgende dag og påstår at maskinen
er klar. De har skiftet tændrørshætte. Jeg får at vide at dette
ikke er omfattet af garantien, og får selv lov at betale. På vej hjem
viser det sig at problemet gentager sig, og egentligt ikke har noget
med det udskiftede at gøre. Jeg kører tilbage med knallerten, men de
påstår at det udskiftede var i stykker, selvom det på ingen måde
kan bevises. Nu skal maskinen hentes i morgen, den har stået der en
uge. De har intet lavet, udover at gennemgå stik til elektronikken.
Som jeg også selv skal betale. Jeg er næsten helt sikker på at
problemet vil gentage sig.

Nu er mit spørgsmål, når en forhandler efter 2 forsøg ikke har
fundet fejlen, hvilke rettigheder har jeg så? Er han overhovedet
forpligtet til noget, når han ikke selv har solgt den, men er
forhandler af maskinen?
Og kan det passe at jeg selv skal betale tændrørshætten? Jeg gik ud
fra at købelovens bestemmelser om garanti gælder for hele maskinen,
og ikke havde undtagelser. Det er ikke en sliddel, og maskinen har som
sagt næsten ikke kørt.

Med venlig hilsen
Anders Poulsen


 
 
Peter Makholm (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 15-06-06 20:11

"Sace" <andersbp@gmail.com> writes:

> Nu er mit spørgsmål, når en forhandler efter 2 forsøg ikke har
> fundet fejlen, hvilke rettigheder har jeg så? Er han overhovedet
> forpligtet til noget, når han ikke selv har solgt den, men er
> forhandler af maskinen?

Du har kun rettigheder over for sælger eller hvis du har en aftale med
sælger om at du kan gøre din reklamationsret gældende over for
producenten eller en tredjepart.

At en anden forhandler er autoriseret har ikke nogen speciel betydning
i forhold til din reklamationsret efter købeloven. Hvis du skal
anvende en produktgaranti der går ud over købelovens reklamationsret
kan der være krav om at knallerten ikke må have været ændret af
ikke-autoriserede værksteder.

Så du skal reklamere til den forhandler der har solgt dig
maskinen. Hvis forhandleren vil være lidt krakilsk har du rent faktisk
stillet dig dårligere ved af få en anden til at afhjælpe manglen.


--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to
http://hacking.dk | never forget that Perl is a human language first,
| and a computer language second

Per Henneberg Kriste~ (15-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 15-06-06 21:30

Sace wrote:
> Hej NG!
>
> Håber i kan hjælpe mig, selvom det normalt ikke lige er denne gruppe
> jeg er aktiv i.
>
> Jeg købte for en måned siden en sprit ny knallert 30, en Rieju RS2
> Matrix (hvis det siger nogen noget)
> Maskinen kostede 25.000kr.

Jeg ville ringe til importøren og spørge hvad der lige sker hér.


--
Per, Esbjerg



per christoffersen (16-06-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 16-06-06 08:08

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Sace wrote:
>> Hej NG!
>>
>> Håber i kan hjælpe mig, selvom det normalt ikke lige er denne gruppe
>> jeg er aktiv i.
>>
>> Jeg købte for en måned siden en sprit ny knallert 30, en Rieju RS2
>> Matrix (hvis det siger nogen noget)
>> Maskinen kostede 25.000kr.
>
> Jeg ville ringe til importøren og spørge hvad der lige sker hér.

Første skridt er at henvende sig til sælger.
De fejl der er tale om lyder som de skal dækkes af
reklamationsbestemmelserne, og ikke af ganratien.
Derfor er sælger første skridt, det er nemlig ham der har
reklamationsforpligtigelserne.

/Per



Peter Makholm (16-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 16-06-06 12:50

"Sace" <andersbp@gmail.com> writes:

> Importøren er faktisk ligeglad med det, de siger det er et problem
> mellem mig og forhandleren..

Og har du forsøgt at gå til forhandleren som har solgt dig maskinen?

Det lyder helt klart som om der er en mangel ved maskinen som sælger
burde have afhjulpet uden udgifter for dig. De penge du har brugt på
reperationer hos en anden forhandler har du tabt, men måske vil
forhandleren der har solgt dig maskinen stadigvæk hjælpe dig.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web
http://hacking.dk | dreaming
| -- Tim Berners-Lee

Peter Makholm (16-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 16-06-06 13:21

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:

>>> Jeg ville ringe til importøren og spørge hvad der lige sker hér.
>
>> Importøren er faktisk ligeglad med det, de siger det er et problem
>> mellem mig og forhandleren..
>
> Ring til forbrugerstyrelsen og hør´ deres mening. Holder de med dig, så ring
> til "kontant" eller lignende.

Jeg er ganske sikker på at Forbrugerstyrelsen vil være enige med
importøren. Hvis ikke importøren eller andre i forbindelse med købet
har påtaget sig at tage sig af afhjælpningen af mangler så er det kun
sælger der skal tage sig af afhjælpning (købeloven §84).

Det er kun ved sager efter produktansvarsloven at importør og
producent uden videre kan drages til ansvar.


Jeg er også sikker på at Forbrugerstyrelsen er enige i at Anders ikke
burde have fået repareret knallerten af en anden forhandler før han
kontaktede sælger: http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/35/


>> Det tager nemlig rimeligt lang tid at spare 25k sammen som 16årig, så
>> 3000 en måned efter har man ikke råd til..
>
> Det er noget forbandet svineri, som jeg er sikker på Forbrugerstyrelsen
> /ikke/ er ligeglad med.

Jeg tror ikke at Forbrugerstyrelsen mener at det er deres
kompetanceområde hvor meget 16-årige har råd til at spare sammen.

Anders har til dels dummet sig og alt efter hvem han får fat på hos
Forbrugerstyrelsen kan han få mere eller mindre medlidenhed. Inden
Anders går til sælger kan Forbrugerstyrelsen på ingen måde gøre noget
og selv hvis sælger afviser (fordi manglen har været forsøgt afhjulpet
af en anden) så står Anders forholdsvist dårligt ved en
Forbrugerklagenævnssag.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional
http://hacking.dk | work for nothing?
| -- Bill Gates

Sace (16-06-2006)
Kommentar
Fra : Sace


Dato : 16-06-06 12:05


Per Henneberg Kristensen skrev:
>
> Jeg ville ringe til importøren og spørge hvad der lige sker hér.
>
>
> --
> Per, Esbjerg

Importøren er faktisk ligeglad med det, de siger det er et problem
mellem mig og forhandleren..

Jeg tror jeg ender med at sælge maskinen, jeg har ikke tid og råd til
at få den lavet for flere tusinde som de efterhånden har tager for
det de har lavet, uden effekt.
Det tager nemlig rimeligt lang tid at spare 25k sammen som 16årig, så
3000 en måned efter har man ikke råd til..

Tak for jeres hjælp.


Per Henneberg Kriste~ (16-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 16-06-06 12:51

Sace wrote:
> Per Henneberg Kristensen skrev:

>> Jeg ville ringe til importøren og spørge hvad der lige sker hér.

> Importøren er faktisk ligeglad med det, de siger det er et problem
> mellem mig og forhandleren..

Ring til forbrugerstyrelsen og hør´ deres mening. Holder de med dig, så ring
til "kontant" eller lignende.

> Det tager nemlig rimeligt lang tid at spare 25k sammen som 16årig, så
> 3000 en måned efter har man ikke råd til..

Det er noget forbandet svineri, som jeg er sikker på Forbrugerstyrelsen
/ikke/ er ligeglad med.

--
Per, Esbjerg

>
> Tak for jeres hjælp.



per christoffersen (16-06-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 16-06-06 12:57

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det er noget forbandet svineri, som jeg er sikker på
> Forbrugerstyrelsen /ikke/ er ligeglad med.

Det er ikke noget svineri.
Det værksted, der har udført reperationen har ikke nogen forpligtigelser, og
kan dermed tage sig betalt for det udførte arbejde.
Det er den oprindelige sælger, der skal have opgaven (han har ret til at
forsøge udbedring), og det er altså Anders der i første omgang har grebet
problemet forkert an.

/Per



Per Henneberg Kriste~ (16-06-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 16-06-06 12:58

Sace wrote:
> Per Henneberg Kristensen skrev:

> Importøren er faktisk ligeglad med det, de siger det er et problem
> mellem mig og forhandleren..

Jeg gætter på at det er Apriliaimportøren? Jeg har haft mit hyr med ham med
at overholde købeloven.

Jeg kan på det kraftigste anbefale at man undlader at købe noget hos
Apriliaimportøren som kan gå i stykker!

Jeg har vundet en sag imod ham (eller rettere, hans forhandler, som bare
retter ind til højre).

--
Per, Esbjerg



Fred Thiesen (16-06-2006)
Kommentar
Fra : Fred Thiesen


Dato : 16-06-06 13:09


"Sace" <andersbp@gmail.com> skrev i melding
news:1150455895.480109.26400@g10g2000cwb.googlegroups.com...


Importøren er faktisk ligeglad med det, de siger det er et problem
mellem mig og forhandleren..

Jeg tror jeg ender med at sælge maskinen, jeg har ikke tid og råd til
at få den lavet for flere tusinde som de efterhånden har tager for
det de har lavet, uden effekt.
Det tager nemlig rimeligt lang tid at spare 25k sammen som 16årig, så
3000 en måned efter har man ikke råd til..

Tak for jeres hjælp.

Hej Sace,

Giv nu ikke op så nemt da mand! Har du i din unge alder klaret at spare
sammen
til en sådan svend er det da lidt guts i dig!
Som flere har skrevet er det firmaet du købte den af du skal henvende dig
til - og
er firmaet dansk så er de ikke altså hævet over loven. Feil ved knallerten
som du ikke
selv kan lastes for (eventuelt fejl brug) skal de nærmest betingelsesløst
avhjælpe
for dig uden at det skal koste dig noget.
Jeg er sikker på at kloge deltagere her i gruppen vil vejlede dig på en
fornuftig måde -
så du kan få glæde ar din nyerhvervelse.
Lykke til.

Fred T.




HKJ (16-06-2006)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 16-06-06 16:16

Sace wrote:
> Jeg tror jeg ender med at sælge maskinen, jeg har ikke tid og råd til
> at få den lavet for flere tusinde som de efterhånden har tager for
> det de har lavet, uden effekt.

Du husker selvfølgelig at oplyse køberen om problemet, for ellers kan
køberen kræve at du løser det.

Anders Nielsen (16-06-2006)
Kommentar
Fra : Anders Nielsen


Dato : 16-06-06 22:36


"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse
news:4492cb30$0$60782$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Sace wrote:
>> Jeg tror jeg ender med at sælge maskinen, jeg har ikke tid og råd til
>> at få den lavet for flere tusinde som de efterhånden har tager for
>> det de har lavet, uden effekt.
>
> Du husker selvfølgelig at oplyse køberen om problemet, for ellers kan
> køberen kræve at du løser det.

eller den frække... "Sælges som prøvet og beset uden reklamationsret"



HKJ (17-06-2006)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 17-06-06 07:26

Anders Nielsen wrote:
>> Du husker selvfølgelig at oplyse køberen om problemet, for ellers kan
>> køberen kræve at du løser det.
>
> eller den frække... "Sælges som prøvet og beset uden reklamationsret"

Den holder ikke i byretten.

Klaus H (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus H


Dato : 18-06-06 00:15

HKJ wrote:
> Anders Nielsen wrote:
>>> Du husker selvfølgelig at oplyse køberen om problemet, for ellers
>>> kan køberen kræve at du løser det.
>>
>> eller den frække... "Sælges som prøvet og beset uden
>> reklamationsret"
>
> Den holder ikke i byretten.

På grund af "loyal oplysningspligt"?

Klaus H



per christoffersen (18-06-2006)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 18-06-06 11:16


"Klaus H" <hebs.ud@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44948cfa$0$99991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Den holder ikke i byretten.
>
> På grund af "loyal oplysningspligt"?

Muligvis det, men ihvertfald fordi at en generel ansvars og
reklamationsfraskrivelse ikke kan være gældende (iflg. praksis).
En ansvarsfraskrivelse skal være afgrænset og præciseret.

/per



Klaus H (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Klaus H


Dato : 18-06-06 13:37

per christoffersen wrote:
> "Klaus H" <hebs.ud@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:44948cfa$0$99991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Den holder ikke i byretten.
>>
>> På grund af "loyal oplysningspligt"?
>
> Muligvis det, men ihvertfald fordi at en generel ansvars og
> reklamationsfraskrivelse ikke kan være gældende (iflg. praksis).
> En ansvarsfraskrivelse skal være afgrænset og præciseret.
>
> /per

Det mener jeg godt man kan aftale sig ud af, når der er tale om handel
mellem private.

Klaus H



Jesper Lund (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 18-06-06 15:42

Klaus H wrote:

> per christoffersen wrote:
>
>>>> Den holder ikke i byretten.
>>>
>>> På grund af "loyal oplysningspligt"?
>>
>> Muligvis det, men ihvertfald fordi at en generel ansvars og
>> reklamationsfraskrivelse ikke kan være gældende (iflg. praksis).
>> En ansvarsfraskrivelse skal være afgrænset og præciseret.
>
> Det mener jeg godt man kan aftale sig ud af, når der er tale om
> handel mellem private.

Nej, heller ikke der, hvis du tænker på generelle formuleringer "købt
som beset".

--
Jesper Lund



Henning (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 18-06-06 17:14


>Jeg kører maskinen til nærmeste autoriserede forhandler af modellen
>(ikke købsstedet). De ringe den følgende dag og påstår at maskinen
>er klar. De har skiftet tændrørshætte. Jeg får at vide at dette
>ikke er omfattet af garantien, og får selv lov at betale. På vej hjem

Burde værkstedet ikke allerede stoppe op og anbefale kunden at tage
kontakt til sælger i stedet for at forsøge at reparere maskinen?

Anders - hvis du er som 99% af alle andre unge, kan din knallert ikke
kun køre de tilladte 30km/t. Er det derfor du ikke tager kontakt til
sælger? Skyldes fejlen simpelthen at der er "pillet" i elektronikken?

Bertel Lund Hansen (18-06-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-06-06 19:40

Henning skrev:

> Burde værkstedet ikke allerede stoppe op og anbefale kunden at
> tage kontakt til sælger i stedet for at forsøge at reparere
> maskinen?

Jo, det er jeg enig i. Det må være åbenlyst at maskinen er under
2 år gammel selv om kunden ikke oplyser det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste