Ghost på netværk?
Fra : Doc.Bill

Dato : 18-06-01 15:11

Jeg har en win98 maskine der kører som "server". Kan jeg lave en ghost
af mit c-drev på den bærbare via nettet?
Og hvordan??

jan klausen

Fra : Henning Birch

Dato : 18-06-01 15:12

"Doc.Bill" wrote:

> Jeg har en win98 maskine der kører som "server". Kan jeg lave en ghost
> af mit c-drev på den bærbare via nettet?

Nej. Norton Ghost understøtter ikke netværk. Lav det på en sekundær
harddisk/partition i maskinen og overfør ghostfilen bagefter.

--
M.Sc. Ph.D.-student (Chem. Eng.) Henning Birch, Department of Chemistry
Techn. Univ. of Denmark, Building 207, DK-2800 Kongens Lyngby

Fra : --==JKADK==--

Dato : 18-06-01 15:20

"Henning Birch" <hb@kemi.dtu.dk> wrote in message

> Nej. Norton Ghost understøtter ikke netværk. Lav det på en sekundær
> harddisk/partition i maskinen og overfør ghostfilen bagefter.

Sludder ... Ghost 6 ( den jeg har prøvet ) understøtter glimrende at køre
over netværk ..
Man opretter en bootdisk med support for netværk / netværkskort og så
spiller det.

Fra : Henning Birch

Dato : 18-06-01 15:30

--==JKADK==-- wrote:

> Sludder ... Ghost 6 ( den jeg har prøvet ) understøtter glimrende at køre
> over netværk ..
> Man opretter en bootdisk med support for netværk / netværkskort og så
> spiller det.

Så er det på tide jeg får opdateret min ghost. Den feature har jeg
savnet.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 18-06-01 17:14

Hej Henning

"Henning Birch" <hb@kemi.dtu.dk> skrev i en meddelelse news:3B2E1072.C4C9D674@kemi.dtu.dk...

> Så er det på tide jeg får opdateret min ghost. Den feature har jeg
> savnet.

Savnet ?
Det har altid været muligt.
Sådan gjorde jeg med Ghost 1.x allerede tilbage i 96/97.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Thomas B. Johansen

Dato : 18-06-01 20:19

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> wrote in message
> [...]
>
> Savnet ?
> Det har altid været muligt.
> Sådan gjorde jeg med Ghost 1.x allerede tilbage i 96/97.
ja og man kan også gemme ned på scsi tapebackup hvis man har load en
apsi driver som ghost vil tale med!

Fra : rea

Dato : 19-06-01 02:16

"Thomas B. Johansen" <tooms@post1.tele.dk> wrote in message

> ja og man kan også gemme ned på scsi tapebackup hvis man har load en
> apsi driver som ghost vil tale med!

snakker dere alle det samme språket da ?

Det er jo 2 forskjellige versjoner av Ghost
1 som du ofte får gratis sammen med kjøp av annen hardware
Denne støtter som oftest ikke backup fra netverk, men må oppgraderes

hilsen
rea

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-06-01 14:02

"rea" <rein-and@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1 som du ofte får gratis sammen med kjøp av annen hardware
> Denne støtter som oftest ikke backup fra netverk, men må

Det er muligvis korrekt hvis der er tale om versioner præ-w2k. Nu
findes der en Ghost 2001-version og en version 6.5- Den sidstnævnte
er til større netværk, medens den første er til private. Der kan du
godt angive mulighederne til understøttelse af netværk.

Arne H. Wilstrup

Fra : Doc.Bill

Dato : 18-06-01 16:13

jeg glemte at sige at den bærbare kører med win2000 - jeg mener at
have læst et eller andet sted at der var problemer med ghost og
win2000?

jan klausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-01 16:01

Henning Birch skrev:

>Nej. Norton Ghost understøtter ikke netværk.

Ghost blev opfundet til netværk.

Sysoppen på min skole spunser ikke rundt til 1'000 maskiner med
en lille cd-rom ved hver semesterafslutning.

--
Bertel

Fra : Henning Birch

Dato : 18-06-01 16:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ghost blev opfundet til netværk.
>
> Sysoppen på min skole spunser ikke rundt til 1'000 maskiner med
> en lille cd-rom ved hver semesterafslutning.

Jeg mener oprettelsen ikke er til netværk, indlæsningen kan
(selvfølgelig) godt. Og det var det (backup) der blev spurgt om.
Jeg har været tvunget til at montere ekstra harddisk i et par maskiner
fordi jeg skulle lave backup og der ikke var netværksunderstøttelse i
ghost. Men det er også en gammel version jeg bruger. Jeg kan
selvfølgelig også have gjort det forkert. (Men hvad - hvem har ikke en
harddisk i skuffen til den slags )

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-01 16:21

Henning Birch skrev:

>Jeg mener oprettelsen ikke er til netværk,

Hvad mener du med det?

>Jeg har været tvunget til at montere ekstra harddisk i et par maskiner
>fordi jeg skulle lave backup og der ikke var netværksunderstøttelse i
>ghost.

Jeg har ingen erfaring med ghost og netværk, men den første
version jeg fik, var 4, og der var menupunkter til netværksbrug.

--
Bertel

Fra : Henning Birch

Dato : 18-06-01 16:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad mener du med det?

Med oprettelse mener jeg dannelse af backup-filen. Den der senere
indlæses på x maskiner fra CD eller lign.

Jeg bruger en version 5 og der er ingen menupunkter til netværk - hmm nå
jeg er jo ikke EDB tekniker - det skal bare virke og jeg har jo den der
harddisk i skuffen så hvad skal jeg med netværk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-06-01 16:37

On Mon, 18 Jun 2001 17:12:12 +0200, Henning Birch
<hb@kemi.dtu.dk> wrote:

> Jeg mener oprettelsen ikke er til netværk, indlæsningen kan
> (selvfølgelig) godt. Og det var det (backup) der blev spurgt om.

Symantecs anbefaling er at lave en boot-disk og Ghoste til et
netværks share. Det er beskrevet i dokumentationen.

> Jeg har været tvunget til at montere ekstra harddisk i et par maskiner
> fordi jeg skulle lave backup og der ikke var netværksunderstøttelse i
> ghost.

Der er stadig ikke netværksunderstøttelse direkte i Ghost.

-A

Fra : Henning Birch

Dato : 18-06-01 16:39

Asbjorn Hojmark wrote:

> Der er stadig ikke netværksunderstøttelse direkte i Ghost.

Godt - så er jeg ikke så dum som det var lige før jeg troede jeg var.
For jeg kan ikke finde det.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-06-01 17:33

> Der er stadig ikke netværksunderstøttelse direkte i Ghost.

Undskyld, jeg er lidt tungnem - hvad mener du nøjagtigt med at der
ikke er understøttelse af netværk i Ghost? Det kommer vel an på
versionen? F.eks. understøttes det fint i Norton Ghost version 2001
Det er korrekt, at man under windows 2000 kræver at man opretter en
bootdisk, men den kan oprettes til at understøtte netværk, så jeg
forstår ikke helt, hvad du mener.
Arne H. Wilstrup

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-06-01 23:26

On Mon, 18 Jun 2001 18:33:13 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<ahw@ahw.dk> wrote:

> Undskyld, jeg er lidt tungnem - hvad mener du nøjagtigt med at der
> ikke er understøttelse af netværk i Ghost?

Produktet selv (programmet Ghost) kan ikke være Windows Networ-
king klient, der kan mappe et netværksdrev. Man kan naturligvis
lave en bootdisk der gør det, og så bruge det share fra Ghost.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henning Birch

Dato : 19-06-01 08:27

Asbjorn Hojmark wrote:

> Produktet selv (programmet Ghost) kan ikke være Windows Networ-
> king klient, der kan mappe et netværksdrev.

OK - det er det jeg har prøvet.

> Man kan naturligvis
> lave en bootdisk der gør det, og så bruge det share fra Ghost.

Det vil jeg prøve næste gang det bliver aktuelt.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-06-01 15:36

On Mon, 18 Jun 2001 16:10:41 +0200, Doc.Bill
<jklausen@post4.tele.dk> wrote:

> Jeg har en win98 maskine der kører som "server". Kan jeg lave en
> ghost af mit c-drev på den bærbare via nettet?

Ja.

> Og hvordan??

Lav en boot disk som beskrevet i dokumentationen.

-A

Fra : Mr. bean

Dato : 21-06-01 13:20

Nu startede jeg det her, så nu må jeg hellere lige konkredisere.....

Jeg fik skrevet lidt forkert i begyndelsen mht. hvilke maskine der er
server.

Da jeg er koblet fast op på internettet samt at jeg kører win2000 på
den bærbare, har jeg faktisk valg at bruge den som server. Så larmer
den ikke/så bruger den ikke meget strøm om natten hvis den står og up-
eller downloader.

Den stationære maskine (som har plads til image-filerne) havde en
masse bøvl med at køre win2000, så der har jeg installeret win98.

På begge maskiner er installeret ghost enterprise 6,5 som server.

På win98-maskinen kan jeg fint dumpe en partition (typisk mit
boot-drev på den stationære) og gemme image-filen på et af de 3 drev
der er i maskinen.
MEN jeg har kun mulighed for at vælge de 3 diske (jeg kan ikke se den
bærbare)

Det var det jeg gerne ville kunne (altså lave en image-fil af disken i
den bærbare).

Jeg kan godt gemme TIL den bærbare!

Aha tænkte jeg så....
Så kan jeg jo bare boote op på netværket og så ville der måske være
mulighed for at gemme på den stationære.

Men da jeg jo bruger den bærbare som "Server" med internet
opkoblingen, er den den stationære der automatisk finder en
ip-adresse, så den kan jeg vel ikke boote op til eller hvad?

Jeg har selvfølgelig også forsøgt at dumpe en partition FRA den
bærbare (med win2000 åben) til den stationære - men her har vi
problemet (som vi ikke har fra win98 maskinen) den siger "virker ikke
under windows NT"

Jeg ser da kun flg. løsninger:

Lave en midlertidig fast ip på den stationære? eller

Skaffe en nyere version af ghost der kan virke med win2000 åben?
eller

Købe ekstra hard-disk til den bærbare.

Jeg glæder mig til at høre jeres bemærkninger.....

mvh
Jan Klausen

Fra : Jan Klausen

Dato : 21-06-01 13:23

Jo lige een ting til..

Der står noget med LPT i ghost - kan man overføre via parallelkabel?

mvh
jan klausen

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 21-06-01 16:41

Hej Jan

"Jan Klausen" <jklausen@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse news:dnp3jtsf3f73mqo2uhs6fqrjvrgpebosg5@4ax.com...

> Der står noget med LPT i ghost - kan man overføre via parallelkabel?

Ja, det kan man godt.
Du booter på diskette på begge maskienr og starter Ghost.
Det virker, men tager lang tid.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 21-06-01 16:39

Hej Jan

"Mr. bean" <jklausen@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse news:gco3jtsbpm2nq95d960pdhi55gsftmauhv@4ax.com...

> [...]
> bærbare)
>
> Det var det jeg gerne ville kunne (altså lave en image-fil af disken i

Boot din bærbare på en diskette med netværksunderstøttelse og kør Ghost.

> Men da jeg jo bruger den bærbare som "Server" med internet
> opkoblingen, er den den stationære der automatisk finder en
> ip-adresse, så den kan jeg vel ikke boote op til eller hvad?

Hvis manglende IP er et problem kan du bruge en anden protokol.

Fra : Jan Klausen

Dato : 21-06-01 20:26

Jeg har "næsten" fået den bærbare til at boote op på nettet.

Det skal forstås som:
Ingen fejlmeddelelser under opstart.
Men ingen forbindelse - eller er det mig der gør forkert?
Når den står i A:\ efter opstart - hvad skriver jeg så for at få
forbindelse, hvis jeg siger ping 10.0.0.5 siger den bare ugyldig fil!

den bærbare er en fujitsu lifebook m. 3com kort ...89d eller c.

ip på stationære har jeg sat til 10.0.0.5
submaske 255.255.255.0
workgroup: SAMREN

Er der mon en venlig sjæl der kan sende en bootdisk der virker - eller
kikke på den jeg har. Jeg har lagt den på www.samren.dk/bootdisk

På forhånd tak
Jan Klausen

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 22-06-01 21:38

Hej Jan

"Jan Klausen" <jklausen@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse news:lve4jt83fvqt7nt6ibbj9t6bnnr6k3tntd@4ax.com...
> [...]
> Når den står i A:\ efter opstart - hvad skriver jeg så for at få
> forbindelse, hvis jeg siger ping 10.0.0.5 siger den bare ugyldig fil!

Sikkert fordi du ikke har et ping program til DOS på disketten.

Hvad med
NET VIEW \\10.0.0.5
?

Hvis du ser nogle ressourser, kan mappe et drev med
NET USE * \\10.0.0.5\ressource

> den bærbare er en fujitsu lifebook m. 3com kort ...89d eller c.

Det er nok vigtigt at det er den rigtige driver.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 22-06-01 21:43

Hej "Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk>

>Det er nok vigtigt at det er den rigtige driver.

Derudover er det min erfaring at det er mere end almindeligt svært at
få DOS TCP/IP lanman/msclient til at fungere med PCMCIA/Cardbus.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-06-01 20:58

> Derudover er det min erfaring at det er mere end almindeligt svært at
> få DOS TCP/IP lanman/msclient til at fungere med PCMCIA/Cardbus.

Jeg har samme erfaring og vil gerne have et par tips hvis Bjarne Duelund
skulle have et eller andet i ærmet.

Claus