Lagersegmentfejl updatedb/slocate
Fra : TJ

Dato : 19-06-06 08:45

Jeg har en (ret) nyinstalleret Ubuntu linux, som bare passer sig selv som
mailserver.

Alle pakker er installeret vha apt-get, og virker.

Men.. root får hver morgen en mail fra Anacron:

-----------------
/etc/cron.daily/slocate:
/etc/cron.daily/slocate: line 12: 15886 Lagersegmentfejl
/usr/bin/updatedb
------------------

Tallet efter line 12: er forskelligt ellers det samme.

Linie 12 er i slocate bare et "fi" så fejlen må opstå ved slutningen
af denne fil, som altså kalder updatedb.

1) skal jeg være nervøs ?
2) hvad kan jeg aktivt gøre for at løse problemet ?

Håber nogen kan hjælpe.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 19-06-06 09:07

On Mon, 2006-06-19 at 07:45 +0000, TJ wrote:
> /etc/cron.daily/slocate:
>
> Tallet efter line 12: er forskelligt ellers det samme.
>
> Linie 12 er i slocate bare et "fi" så fejlen må opstå ved slutningen
> af denne fil, som altså kalder updatedb.

Prøv at skriv "set +x" i anden linie af /etc/cron.daily/slocate

Nu vil den fortælle dig hvilke linier der bliver udført hvordan.

Fra : TJ

Dato : 20-06-06 08:22

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in

> Prøv at skriv "set +x" i anden linie af /etc/cron.daily/slocate
> Nu vil den fortælle dig hvilke linier der bliver udført hvordan.

Det gjorde den så ikke, nu var fejlen bare i en anden linie.

Det er updatedb der giver segmentation fault.

Har den nogen meget vigtig funktion ud over at opdatere slocate ?
(har jeg brug for slocate hvis serveren passer sig selv ?)

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-06-06 09:01

> Det er updatedb der giver segmentation fault.

Segmentation faults kommer når noget kode refererer et hukommelsessegment,
det ikke har lov til at bruge ifølge MMUen. Dette kan ske p.g.a.
programmeringsfejl, _eller_ fordi en bit tilfældigvis er blevet skiftet i
RAM og programmet så følger en pointer der med stor sandsynlighed ikke peger
på noget tiladeligt.

Førstnævnte fejl vil oftest være deterministisk, dvs. samme program, samme
linie, osv. Sidstnævnte er random.

Da updatedb bruger usigelige mængder ram og da dine fejl optræder i
tilfældige linier ville jeg også lige køre en memtjek på systemet.

Thomas

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 20-06-06 16:58

On Tue, 20 Jun 2006 07:21:58 +0000, TJ wrote:

[klip]

> Har den nogen meget vigtig funktion ud over at opdatere slocate ?
> (har jeg brug for slocate hvis serveren passer sig selv ?)

Hvis du aldrig bruger locate til at finde filer med er der ingen grund til
at opdatere databasen, så slå bare det fra.
Da updatedb gør maskinen ret sløv og jeg sjældent bruger locate har jeg
vænnet mig til bare at køre updatedb når jeg lejlighedsvist føler trang
til at bruge den alligevel. Find kunne sikkert være lige så godt, men det
ville kræve jeg gad sætte mig ind i hvordan det virker.

Tomas