Vanding af drivhus i ferien
Fra : Bo

Dato : 18-06-01 14:48

Er der nogle som har fundet en god måde at lave vandingsanlæg som "passer
sig selv" ca. en uge af gangen. F.eks. et drypvandingsanlæg (uden
vandtilkobling) som man fylder med f.eks 30 liter vand.

Hvordan virker drypvandingsanlæg (fortæl mig alt) ?
Hvad kan man ellers bruge som "ferievandings system" ?

Hilsen Bo

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 18-06-01 16:42

en god måde at lave vandingsanlæg som "passer
> sig selv" ca. en uge af gangen.

hvis du ikke kan tilslutte vand fra hanen til et drypvandingsanlæg, så
tilslut en nabo

ellers har jeg haft god erfaring med et vandlet vandingssystem, som kan
sættes til at dryppe 4 l vand ud med 2-3 timers interval , med automatisk
gødningstilsætning.

Men jeg synes at det er sikrest med nogen der kan se efter om det
fungerer.
Det ville trods alt være ærgerligt at kome hjem og alle ens gode kræfter
var spildt..
mvh

Vibeke

Fra : Bo

Dato : 18-06-01 19:57

Hej navnebror

Jeg har eksperimenteret med flere forskellige vandingsanlæg ( både
kapillarrør og 8 mm. rør ) med forskellige udformninger af selve
"drypmolevitten"

Jeg har også skiftet mellem naturligt tilløb af opsamlet regnvand ( må
antages at være kalkfrit ) med lavt, men rimeligt tilløbstryk og desuden
normalt vandværksvand ( i København meget kalkholdigt ) med noget højere
tilløbstryk.

Jeg har endvidere forsøgt mig med forskellige former for tilsatsgødning i
selve vandingsanlægget, både købt som pulver og som opblandet opløsning.

Den hurtige version af min erfaring er, at drypstederne stopper til i løbet
af mellem 3 og 10 dage.

Det kan ske enten på grund af "kalk" ( der er meget andet en "almindelig
kalk" i det gødningsopblandede vand, men resultatet er det samme ) i vandet
eller på grund af at alger vokser udefra ind i de små hårrør, som hele tiden
udleder vand til drypperiet.

Når jeg rejser på ferie sørger jeg for, at nogen kommer og drejer på mine
udløbsdyser hver tredie dag ( ved at dreje på dem genetableres
gennemgangen ).

Dette burde dog efter min overbevisning ikke være nødvendigt - især ikke når
man læser alle reklamerne for de fantastiske automatiske drypvandere, men
det har det nu alligevel altid været for mig .

Nu skriver du, at du gerne vil fordele 30 liter i løbet af en uge.

Efter mine beregninger må det betyde, at du har et drivhus på mindre end ½
kvadratmeter.

Ellers vil 30 liter slet, slet ikke kunne holde noget som helst i live i en
uge, hvis vi skulle være så heldige at få en kanonsommer. Med mindre,
selvfølgelig, at du kun dyrker karse eller andet med et minimalt bladareal
og dermed meget lille fordampning.

Mit eget nøje doserede forbrug i et drivhus på 12 kvadratmeter er nærmere
500 liter pr. uge.

Men det er altså når der er fuld sommer.

Og måske bliver det i år kun dansk standardsommer, og så er 30 liter
vandingsvand måske nok ;-((

God fornøjelse.

P.S. Hvis du finder det perfekte system, vil jeg meget gerne høre fra dig.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-01 22:27

On Mon, 18 Jun 2001 20:57:06 +0200, "Bo" <Bo@ferie.dk> wrote:

>Den hurtige version af min erfaring er, at drypstederne stopper til i løbet
>af mellem 3 og 10 dage.

Jeg har aldrig haft problemer med tilstopning af drypslangerne i mit
anlæg. Vi har det dog på arbejdet, fordi der er pokkers meget okker i
vandet deroppe.

En tidligere kollega fortalte at man kunne hælde salpetersyre i sin
gødningsblander, det skulle tage kalken og forhindre tilstopning og
samtidig skulle salpetersyren virke som gødning på planterne. Men han
kunne ikke huske noget om doseringen

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Aa. Worm

Dato : 20-06-01 16:41

> [...]
> gødningsblander, det skulle tage kalken og forhindre tilstopning og
> samtidig skulle salpetersyren virke som gødning på planterne. Men han

Jeg tilsætter ca 5 ml salpetersyre direkte til vandbeholderen et par gange i
løbet af sommeren. Jeg har 10-15 tomatplanter, som altid trives godt og
giver stort udbytte, et par agurke-planter, som jeg som regel har problemer
med, og et par peberfrugter, der som regel heller ikke er noget at prale
med. Peberfrugteren svinger dog meget fra år til år.
Jeg bor i Aalborg, hvor vi har meget kalk i vandet.
Mit gamle drypvandingslæg (Vandan) fungerede uden problemer i ca 15 år.
Sidste sommer blev det dog så ustabilt, at jeg købte et nyt.

Hilsen
Aase

Fra : Bo

Dato : 26-06-01 09:43

Hvor meget vand skal f.eks. en tomatplante have om dagen fra et
drypvandingsanlæg ?

Hilsen Bo

Fra : Jens

Dato : 26-06-01 10:57

> Hvor meget vand skal f.eks. en tomatplante have om dagen fra
et
> drypvandingsanlæg ?
>
> Hilsen Bo

Man kan nok ikke sætte literantal på. Men jorden skal altid
være fugtig uden at "svømme".
Jeg har mine planter i 10 L spande, nedgravet i drivhus.
Spandene er med jord fra plantesække. De får ca en ½-1 liter
her hvor de er små endnu, men det stiger til 2-3 L senere
pr.døgn, alt afhængig af vejret.

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Bo

Dato : 29-06-01 14:24

Tak for den gode idé med at plante i en spand. Det må spare på vandet

Hilsen Bo