delvis momsfradrag
Fra : bjarne

Dato : 18-06-06 13:14

hey,

Jeg har en virksomhed, hvor det kun er en del af vores omsætning som er er
momspligtig. Så vidt jeg har forstået betyder det, at jeg kun kan afløfte den
del af momsen som svarer til den del af min omsætning som er momspligtig.
Problemet er nu hvordan man skal gøre det op. Sagen er, at det varierer
voldsomt fra år til år hvor stor en del af omsætningen som er momspligtig. Er
der nogle regler for hvordan det skal gøres op? Som jeg gør det nu, bruger
jeg et gennemsnit af de forrige års tal. Er det mon en accepteret måde at
gøre det på?

Det er ikke muligt at lave to regnskaber, da de fleste anskaffelser bruges
begge steder.

Fra : KT

Dato : 18-06-06 13:28

Det forhindrer da ikke at lave 2 regnskaber, hvilket alt andet lige vil være
det nemmeste. Anskaffelser som anvendes i begge sammenhænge indregner du da
bare forholdsmæssigt - eksempelvis køber du en computer til 15.000 kr. og
din anvendelse er 33,3 % til momsfri og 66,66 % til momsdelen. Så har du en
'momscomputer' til 10.000, hvoraf de 2000 kr. udgør moms - hvor svært kan
det være.

Knud

Fra : bjarne

Dato : 18-06-06 13:46

problemet er så bare, hvordan det forhold skal fastsættes? Sagen er at jeg
laver et produkt som både giver momspligtige og momsfrie indtægter, og det er
ikke til at vide hvor meget af hver.

Fra : KT

Dato : 18-06-06 14:47

Så må du sgu da skønne - der er da ingen der går op i om der ryger en % mere
eller mindre til den forkerte side.
Alternativt kan du jo bare korrigere ind, når året slutter og du kender
resultatet.
Lad dog være med at gøre det mere indviklet end nødvendigt.

Hvordan kan du i øvrigt have en (større) omsætning, som der ikke skal
beregnes moms af.

Fra : Mikkel Trabjerg Knud~

Dato : 18-06-06 20:43

der findes ydelser og varer som ikke er mosmspligtige- ML § 13 forefindes
der en optømmende liste.

--
Med venlig hilsen/Best Regards

Mikkel Trabjerg Knudsen
Salgsansvarlig - Modify.dk

Fra : KT

Dato : 19-06-06 17:34

Hvis det er den type varer er der da ingen grund til at skille fradrag for
udstyr ad.
Du skal da bare medregne momsen for hver handel med den % som gælder - dvs.
enten 0 eller 25 som man gør i alle andre sammenænge.

F.eks.
køb af computer 12500 kr. - heraf moms 2500 kr.
køb af frimærker 1000 kr. - heraf moms 0 kr.

salg af papkasser 100.000 kr - heraf moms 20.000
salg af frimærker 500 kr. - heraf moms 0 kr.

Du kan da bare regne det hele sammen på normal vis, når begge produkttyper
indgår i samme virksomhed / regnskab.

Der er da ikke noget til hinder for at du trækker momsen hjem for en vare
(f.eks. en PC) som du bruger til begge varetyper.

Knud

ll

Fra : Tychsen

Dato : 19-06-06 14:09

Mikkel Trabjerg Knudsen skrev:

> der findes ydelser og varer som ikke er mosmspligtige- ML § 13 forefindes
> der en optømmende liste.

Hvad er disse? Hvor kan man læse § 13?

Fra : Mikkel Trabjerg Knud~

Dato : 19-06-06 14:25

www.retsinfo.dk og så momsloven § 13

Fra : Tychsen

Dato : 19-06-06 18:17

Nåe.. er det bare så noget...

Ja, så kører vi jo selv med praksis som beskrevet af KT.

Fra : Lille ny virksomhed

Dato : 22-06-06 22:08

Jeg gør selv således:

Omsætning i alt kr.1.100.000
Heraf momsfri omsætning kr.100.000
Således kan beregnes en reduktion på 10% af årets indgående moms af
fællesomkostningerne.
Du kan ikke gøre det pr varekøb sådan som andre har foreslået her,
men skal gøre det samlet for alle fællesomkostningerne.