Backup af fritidsserver.
Fra : Svend

Dato : 18-06-06 12:37

Hej

Efter at jeg har gået rundt om den varme grød, og endelig ikke besluttet
at installere bacula, vil jeg blot offentliggøre et alternativ til folket.

SimpleBackup
<http://migas.kicks-ass.org/index.php?pag=en.myapps&subpag=simplebackup>
Det er nemt og bekvemt, og jeg laver en backup dagligt. Jeg laver dog
kun backup af /home

Til backup af mysql bruger jeg automysqlbackup.sh
Jeg har konfigureret automysqlbackup.sh til at uploade til en privat ftp
med ncftpput.

Og som rosinen i pølse enden bruger jeg mondoarchive til disaster
recovery. Jeg laver DVD images om mandagen.

Med venlig hilsen.
Svend

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-06-06 13:00

Svend <2@lazy.dk> writes:

>Efter at jeg har gået rundt om den varme grød, og endelig ikke besluttet
>at installere bacula, vil jeg blot offentliggøre et alternativ til folket.

Det er rigtig godt, at du har lavet en backup-plan.

Har du lavet en test af restore? Som bekendt er det utroligt nemt
at lave en backup. Og noget sværere at lave en restore

Mvh.
   Klaus.

Fra : Svend

Dato : 18-06-06 19:43

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
>
> Har du lavet en test af restore? Som bekendt er det utroligt nemt
> at lave en backup. Og noget sværere at lave en restore

Ja, jeg er også tilhænger af at man diskutere restore stragi, fremfor
backup, det flytter fokus. Men for en fritids server kan jeg godt tåle
nedetid, så her er det overkill. Men du har da ret, en backup skal
testes, løbende.

Jeg har brugt mondoarchive til at teste en opgradering fra rh 9, fc4.
Hvis man ikke har den eksakte hardware (raid ctrl.), kan man restore til
noget andet den kan genkende. Eneste problem jeg havde var at
bootloaderen ikke virkede, den den blev fixet manuelt. Jeg bruger den
typisk med vmware for at teste ændringer på serveren før de bliver
udført. Kylling

--
Svend