Grundlæggende dynamiske arrays
Fra : Thomas P

Dato : 18-06-01 14:50

Hej,

Jeg har hørt meget om dynamiske arrays her på det sidste. Det jeg har hørt,
er dog kun at dynamiske arrays er gode; ikke hvad de egentlig gør og hvad de
kan bruges til. Det er jeg selvfølgelig utroligt interesseret i at vide, og
nu endnu mere idet jeg er af den opfattelse at det kunne være nyttigt i et
nyt program, jeg er ved at lave. Programmet skal være i stand til at gemme
to x antal records i en fil og hente dem ind igen. Det skal også lige siges
at jeg ikke ved noget om variable arrays, så det kunne jo være det var det
jeg skulle kigge på i stedet for Håber på hjælp !

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Rasmus Klitgaard-Nie~

Dato : 18-06-01 17:18

Thomas P wrote:

> [...]
> at jeg ikke ved noget om variable arrays, så det kunne jo være det var det
> jeg skulle kigge på i stedet for Håber på hjælp !

Dynamiske arrays er smarte fordi du kan udvide dem, det er jo ikke noget
"almindelig" pascal tillader.

syntaks:

var mitArray: array of TEnEllerAndenType

og:

setLength(mitArray,længde);

selvfølgelig osse i flere dimensioner (dog skal man setLegth'e alle
arrays'ene)

...og et tip:

hent din fil ind, og forstør arrayet med [10..maxint] pladser når det
begynder at blive trangt (altså ikke for hvert element du sætter ind)

> --
> [...]

<()> **** Mad Programmer - Commodore Freak - ABP regular ****
^^ "Can't sing. Can't dance. Can handle a sword a little."
-- Victor's resume (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Fra : Thomas

Dato : 18-06-01 21:44

> ..og et tip:
>
> hent din fil ind, og forstør arrayet med [10..maxint] pladser når det
> begynder at blive trangt (altså ikke for hvert element du sætter ind)

Kædede lister er også en dynamisk datastruktur, hvor du kun
optager den nødvendige hukommelse - hvis det har betydning..

Thomas

Fra : Thomas P

Dato : 19-06-01 06:29

> var mitArray: array of TEnEllerAndenType

Ok ! Det ser jo ud til at virke fint Lad os nu sige at jeg har en array
af en record, der indeholder flere forskellige typer. Nu vil jeg så gerne
sætte den tredje record i rækkens value1 til 'hejsa' - hvordan gør jeg det ?

--
- Thomas
~~~~~~~~

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-06-01 08:33

mitarray[3].value1:= 'hejsa';

Fra : Thomas P

Dato : 19-06-01 13:23

> mitarray[3].value1:= 'hejsa';

Det fandt jeg også lige selv ud af - grunden til at jeg spurgte var, at jeg
prøvede at gemme mitarray[3].value1's værdi vha. write() proceduren. Se evt.
min næste tråd hvor jeg stiller nogle lidt mere aktuelle spørgsmål

--
- Thomas
~~~~~~~~