Kan ikke installere Ubunto
Fra : Henrik Hartig

Dato : 18-06-06 10:59

Hej
Jeg har downloadet Ubonto - serverudgaven.
Ubunto finder netværk og alt ser fint ud, indtil Ubunto skal installere
kernen. Så står der:
Installerer Kernen - henter og installerer linux-server...

Alt står stille og der er ingen aktivitet på netværket. Til sidst
slukker den bærbare bare..

System:
cpu = mobile AMD Athlon (tm XP-M 2400+
CPU Speed = 1800 MHz

Nogle gode forslag?

/henrik

Fra : none

Dato : 18-06-06 11:00

Henrik Hartig wrote:
> [...]
> Installerer Kernen - henter og installerer linux-server...
>
> Alt står stille og der er ingen aktivitet på netværket. Til sidst

Hvilken ubuntu udgave?

Fra : Henrik Hartig

Dato : 18-06-06 11:11

none skrev:

> Hvilken ubuntu udgave?

Den sidste nye:
Ubuntu 6.06 LTS (Dapper Drake)
PC (Intel x86) server install CD
http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/6.06/ubuntu-6.06-server-i386.iso

Fra : Henrik Hartig

Dato : 18-06-06 11:12

Henrik Hartig skrev:

> Den sidste nye:
> Ubuntu 6.06 LTS (Dapper Drake)
> PC (Intel x86) server install CD
> http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/6.06/ubuntu-6.06-server-i386.iso

UPS Det er intel -udgaven. Der sidder amd-processor i...

Fra : Henrik Hartig

Dato : 18-06-06 11:17

Henrik Hartig skrev:

> UPS Det er intel -udgaven. Der sidder amd-processor i...

Retter lige mig selv igen. amd-udgaven er kun for 64 bit chips. Så den
skulle vist være god nok, den jeg allerede har downloadet

Fra : none

Dato : 18-06-06 11:36

Henrik Hartig wrote:

> Retter lige mig selv igen. amd-udgaven er kun for 64 bit chips. Så den
> skulle vist være god nok, den jeg allerede har downloadet

heh. Kunne det tænkes du sad med en processor som allerede ganske
hurtigt i installationen bliver for varm?

Kan ikke lige huske om server installationen er grafisk eller ej, men
åben dig en terminal og skriv noget lignende:
(# sudo su)
# apt-get install libsensors3 libsensors-dev lm-sensors
# modprobe i2c-dev
# sensors-detect
--- Kør den igennem og svar ja til hvad end den spørger om med mindre!!
den spørger om at modprobe rivatv, da denne får min maskine til at
crashe :P Kan være den kan crashe din. Men den er ikke nødvendig.

Når den er kørt i gennem, så hold øje med linjen:
To make the sensors modules behave correctly, add these lines to
/etc/modules:

Der kan så stå noget lignende:
# I2C adapter drivers
# modprobe unknown adapter NVIDIA I2C Device
# modprobe unknown adapter NVIDIA I2C Device
# modprobe unknown adapter NVIDIA I2C Device
i2c-viapro
# I2C chip drivers
# no driver for Smart Battery Manager/Selector yet
eeprom
w83781d

Alle de linjer som ikke starter med # skal du modprobe.
dvs.
# modprobe i2c-viapro
# modprobe eeprom
# modprobe w83781d

Så skulle du gerne kunne denne:
# sensors
Som kan give noget lignende:
as99127f-i2c-0-2d
Adapter: SMBus Via Pro adapter at e800
VCore 1: +1.74 V (min = +1.62 V, max = +1.78 V)
VCore 2: +0.11 V (min = +1.62 V, max = +1.78 V) ALARM
+3.3V: +3.20 V (min = +3.14 V, max = +3.46 V)
+5V: +4.84 V (min = +4.73 V, max = +5.24 V) ALARM
+12V: +12.77 V (min = +10.82 V, max = +13.19 V)
-12V: -14.81 V (min = -13.22 V, max = -10.74 V) ALARM
-5V: -6.14 V (min = -5.25 V, max = -4.74 V) ALARM
fan1: 5037 RPM (min = 0 RPM, div = 2)
fan2: 0 RPM (min = 0 RPM, div = 2)
fan3: 0 RPM (min = 0 RPM, div = 2)
M/B Temp: +33°C (high = +105°C, hyst = +0°C)
CPU Temp: +58.0°C (high = +95°C, hyst = +85°C) (beep)
temp3: -31.5°C (high = +122°C, hyst = +121°C)
vid: +1.700 V (VRM Version 9.0)
alarms:
beep_enable:

Hvis det er CPU'en (eller andre) som så ligger noget højt kan du have
denne kørende i installationen:
# while true; do sensors | grep -i 'temp'; sleep 1; done

Prøv så at køre installationen og hold øje med de temperaturer om de
stiger voldsomt.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 18-06-06 11:55

none skrev:

> heh. Kunne det tænkes du sad med en processor som allerede ganske
> hurtigt i installationen bliver for varm?

Jo det er en elendig bærbar, som larmer som et helt kraftværk... så det
tror jeg du har ret i.

> Kan ikke lige huske om server installationen er grafisk eller ej, men
> åben dig en terminal og skriv noget lignende:
Det var en fejl. Det er en desktop-installation jeg ønsker.

Har ændret grafikken i start-billedet - så nu er jeg kommet lidt videre.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-06-06 11:25

On Sun, 18 Jun 2006 11:58:59 +0200, Henrik Hartig wrote:

> Jeg har downloadet Ubonto - serverudgaven. Ubunto finder netværk og alt
Vil du køre server på din laptop?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Henrik Hartig

Dato : 18-06-06 11:34

Michael Rasmussen skrev:

> Vil du køre server på din laptop?

næh, men desktopudgaven er endnu værre. Her når jeg endnu kortere. Så
ser skærmen meget mystisk ud (og computeren er låst) - ligner noget
grafik-problem.
(Ved fedora installation ser grafikken mystisk ud fra start af - med en
installations-cd som virker fint på mine to andre pc'ere)

Fra : Henrik Hartig

Dato : 18-06-06 11:59

Michael Rasmussen skrev:

> Vil du køre server på din laptop?

Er kommet lidt videre med laptop-udgaven. Ændrede grafikken i første
installationsbillede. Men maskinen går kold. Tror muligvis det er
processoren som bliver for varm, som "none" er inde på andetsteds i
denne tråd

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 18-06-06 12:02

On Sun, 2006-06-18 at 12:54 +0200, Henrik Hartig wrote:
> Jo det er en elendig bærbar, som larmer som et helt kraftværk... så det
> tror jeg du har ret i.

Er blæserne og kølerprofilerne fyldt med støv?