Renovering af vinduer
Fra : Lars Hansen

Dato : 17-06-06 18:26

Hej i gruppen

Jeg skal igang med at renovere nogle af vores vinduer.
Vinduerne er fra 1971 og fejler intet, så jeg tager renoveringstørnen i
stedet for udskiftning.

Jeg vil helt til bunds så jeg sliber skiller dem ad og sliber det hele helt
ned og sætter nye glaslister på til sidst.

Men....... Hvordan og med hvad behandler jeg bedst vinduerne???
Jeg formoder at de skal have noget træolie først og derefter noget maling.
Men hvilken maling bruger man til vinduer???

Vi købte for et par år siden noget hamrende dyrt panelmaling, men det kan i
hvert tilfælde ikke bruges på vinduer.

Gode råd modtages meget gerne

Mvh
Lars Hansen

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-06-06 22:39

Jeg ville bruge fungicid linolie først og linoliemaling bagefter. Når man
først een gang har prøvet linoliemaling så gider man aldrig bruge andet.

Det er så afgjort det produkt der holder bedst, det er behageligt at arbejde
med og er let at efterbehandle på. Når du er færdig med vinduerne og har
malet dem nogle gange (MEGET tyndt lag er vigtigt), så skal de bare tørres
over med en klud dyppet i fungicid linolie om en 3-5 år og om 12-15 år
børster du dem med en stiv børste, vasker dem af og giver dem først fungicid
linolie og bagefter et lag linoliemaling - så holder de nok vinduets tid ud

Køb det fx. her: http://www.linolie123.dk/shop/

Husk aldrig at male i direkte sol og husk at male ekstremt tynde lag -
ellers kan det rynke.

Med venlig hilsen
Gainsbourg