levetid for hegnspæle
Fra : Kim Schulz

Dato : 17-06-06 08:27

hejsa
Vi skal til at bygge et skildpadde bur til vores landskildpadder og til
det havde vi tænkt os at det kunne være flot at bruge runde hegnspæle
som bliver sat i jorden helt tæt for at danne hegnet.
Men hvor længe kan sådan nogen lige holde og er der noget vi skal være
opmærksomme på når vi køber pælene?

MVH
Kim

Fra : BA

Dato : 17-06-06 15:10

Godt nok kan skildpadder live utroligt mange år, men hvis I køber
trykimpregnede stolper kan de nok holde til I er trætte af skildpaddehuset
og bygger et nyt - Vi har brugt trykimpregnerede stolper til vores
overdækkede terasse, og de holder endnu 25 år efter.
Jeg tvivler på at trykimpregneringen skader dyret.
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-06-06 15:36

On Sat, 17 Jun 2006 16:10:01 +0200
"BA" <paogbaKANIN@oncable.dk> wrote:

> [...]
> stolper til vores overdækkede terasse, og de holder endnu 25 år efter.
> Jeg tvivler på at trykimpregneringen skader dyret.

Det lyder bare kanon. og nej det skader ikke dyret, den del har vi
undersøgt

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 17-06-06 17:02

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
[...]

det er ikke den billigste løsning
jeg ved seelfølgelig ikke hvordan udformningen af " gården skal være,
men en anden løsning kunne være kalmarbrædder af varmebehandlet gran som har
ved varmebehandlingen går fra gran klasse4 til varmebehandlet klasse2
hvor 1 er bedst, 5 er værst.
se evt http://www.jenskruuse.dk/celloc/dokumentation.htm

kalmarbrædder fås fås fra ca 15 cm bred og op, jeg har lige idag kikket på
en stak til 19 kr pr M for nogle der var 23 - 24 i snit
hvis de skal bøjes kan de evt spores på bagsiden med en rundsav ca 1/2 - 2/3
af tykkelsen, lægges i vand 1 døgn og så skrues på
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 20-06-06 07:44

Kim Schulz wrote:
> [...]
> hegnspæle som bliver sat i jorden helt tæt for at danne hegnet.
> Men hvor længe kan sådan nogen lige holde og er der noget vi skal være

Den langhårede måde er at købe stolper af lærk og brænde dem i et bål til de
er spidse. Hegnet i Jægersborg Dyrehave har stået i 100 år på den måde.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-06-06 08:31

On Tue, 20 Jun 2006 08:44:06 +0200
"Stig Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> wrote:

> Den langhårede måde er at købe stolper af lærk og brænde dem i et bål
> til de er spidse. Hegnet i Jægersborg Dyrehave har stået i 100 år på
> den måde.

om end skildpadder kan blive over hundrede år, så tvivler jeg på at vi
bor her så længe. men ellers tak for ideen.