Befordringsfradrag ved skiftende arbejdsst~
Fra : Rohde

Dato : 16-06-06 17:44

Hej,

Vi er ved at ansætte en ny konsulent der skal passe et antal kunder, og i
udgangspunktet køre i egen bil. Desværre bor vedkommende ikke centralt i sit
område, og vil derfor få en del kørsel for at nå frem til arbejdsområdet -
eller til firmaets adresse, som også ligger et stykke væk.

Hvis medarbejderen skulle møde på firmaets adresse ville der kunne opnås
befordringsfradrag, og skattefar hjælper således med at betale for
transporten.

Men når der er tale om at medarbejderen skal besøge kunder i et område i
samme afstand som firmaets adresse kan dette ifølge vores revisor ikke lade
sig gøre.

Er der virkelig ikke en metode hvor medarbejderen får fradrag for at køre
frem til sit arbejde, uden at dette er et fast sted? Det kunne f.eks. være
en afstand der er tilsvarende afstanden til firmaets adresse, eller
lignende.

Håber at nogen har erfaring med denne problemstilling. Vi har fundet en god
kandidat, og eneste barriere er afstanden. Vedkommende er arbejdsløs, så det
er i alles interesse at der findes en løsning.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Søren

Fra : KT

Dato : 16-06-06 20:27

Du kan da altid fratrække et antal km svarende til afstanden mellem bopæl og
arbejdsplads.
Det antal km. som køre derudover skal vel afregnes til konsulenten efter
statens takster (eller en anden takst hjvis det er aftalt)

Knud

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-06-06 17:40

In news:4492dfc6$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Rohde <rohde@tech-point.dk> Typed:
> Hej,

> Hvis medarbejderen skulle møde på firmaets adresse ville der kunne
> opnås befordringsfradrag, og skattefar hjælper således med at betale
> for transporten.

Så må du sørge for at han møder på firma adressen hver dag (og får
befordringsfradrag), og efterfølgende racer landet rundt (erhvervsmæssig
befordring i egen potte = du udbetaler 3,30 Kr. / Km.(statens takst) for de
første 20.000 Km / år (og en reduceret takst for de efterfølgende km.)

> Men når der er tale om at medarbejderen skal besøge kunder i et
> område i samme afstand som firmaets adresse kan dette ifølge vores
> revisor ikke lade sig gøre.

Find en ny revisor..

Som lønmodtager er der ikke problemer i at få befordringsfradrag (for de km.
der ligger ud over 24 Km. / dag) Heller ikke selv om arbejdspladsen ikke er
den samme hver dag.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Rohde

Dato : 19-06-06 05:55

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev

> Så må du sørge for at han møder på firma adressen hver dag

Det er ikke hensigstsmæssigt, da det vil være en stor omvej.

> Find en ny revisor..

Hans melding er ikke at det er umuligt, men at det i vores tilfælde vil være
for "langhåret" og at Skat ikke vil godkende den store bunke kørsel.

> [...]
> km.
> der ligger ud over 24 Km. / dag) Heller ikke selv om arbejdspladsen ikke

Det lyder også logisk, og det bedste ville jo være at der kunne opnås et
fradrag svarende til den gennemsnitlige afstand, eller svarence til
afstanden til firmaets adresse. Det er jo ikke fordi vi ikke vil betale for
kørslen, vi vil bare gerne have medarbejderen til at møde på arbejde (eller
i sit område), uden store omkostninger for os eller for medarbejderen.

Et eksempel: firmaet ligger i Østjylland, medarbejderen bor i sydjylland og
skal besøge kunder i vestjylland. Kørsel fra hjem til firma er 100km. Fra
hjem til kunder måske 150. Det logiske ville så være at der kunne opnås
fradrag på de 2 x 100 minus de 24, og at vi betaler resten skattefrit,
ligesom vi selvfølgelig betaler kørsel mellem de enkelte kunder. Dagen efter
kan det være kunder i midtjylland, på Fyn eller i nordjylland.

Nogen forslag..?

Mvh. Søren

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-06-06 07:24

"Rohde" <rohde@tech-point.dk> wrote in message

> [...]
> skattefrit, ligesom vi selvfølgelig betaler kørsel mellem de enkelte
> kunder. Dagen efter kan det være kunder i midtjylland, på Fyn eller i

Netop dette system blev praktiseret da jeg arbejdede for en offentlig
arbejdsgiver, omend det nu ikke var relevant særlig ofte. Det er altså ikke
specielt kompliceret.

hilsen
Uffe

Fra : Rohde

Dato : 19-06-06 22:31

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Netop dette system blev praktiseret da jeg arbejdede for en offentlig
> arbejdsgiver, omend det nu ikke var relevant særlig ofte. Det er altså
> ikke specielt kompliceret.

Det lyder interessant. Hvordan finder jeg ud af mere om det...? Vi skal
træffe beslutning om ansættelse af vedkommende i denne uge, og vil gerne
have styr på det da det er ganske afgørende.

Jeg har søgt rundt på Skats hjemmeside, og blandt andet fundet denne
formulering:

"Er betingelserne for at modtage godtgørelse for en strækning på fx 100 km
mellem bopæl og arbejdsplads opfyldt, men arbejdsgiveren alene vil godtgøre
30 km, er det muligt at foretage fradrag efter LL § 9 C for de resterende 70
km (fradraget skal således foretages under hensyn til, at alene befordring
ud over 24 km pr. dag kan fratrækkes)."

Se mere her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104029&vID=201101&i=500&action=open#i104029

Grundlæggende må det vel være sådan at kørsel fra hjem til arbejde er
privat, og at medarbejderen derfor kan få et fradrag for kørsel ud over 24
km. pr. dag. Kørsel fra arbejdspladsen til kunderne er erhverv, og der kan
udbetales skattefri godtgørelse. Og det bør ikke være indviklet at definere
hvornår kørslen skifter fra privat til erhverv, f.eks.:

Hvis kørsel fra bopæl til første kunde er større end eller lig med afstanden
til virksomheden beregnes fradrag af kørsel ud over 24 km. pr. dag, dog
maksimalt afstanden til virksomheden. Yderligere kilometer afregnes med
skattefri godtgørelse. Hvis afstanden er kortere end afstanden til
viksomheden beregnes fradrag for den faktiske afstand. Medarbejderen kører
jo stadig "på arbejde" hvilket er grundlagt for at få fradrag for den
private kørsel. Derfor vil det være rimeligt at beregne kørsel fra hjem til
første kunde, og fra sidste kunde til hjem som fradrag (hvis afstanden ikke
er højere end afstanden til/fra virksomheden). Der skal selvfølgelig føres
kørebog.

Jeg vil helst ikke skulle til at holde styr på 60-dages reglen, og vil gerne
kunne skabe en løsning der er god for virksomheden og den (forhåbentlig)
ansatte, uden en masse (unødig) administration.

Håber nogen kan hjælpe mig. Ellers må jeg håbe at Skat har en ekspert der er
mere lys end hende jeg talte med den anden dag.

Mvh. Rohde

Fra : Rohde

Dato : 20-06-06 14:19

"Rohde" <rohde@tech-point.dk> skrev i en meddelelse

> Håber nogen kan hjælpe mig. Ellers må jeg håbe at Skat har en ekspert der
> er mere lys end hende jeg talte med den anden dag.

Jeg har nu igen talt med Skat, og det er ganske rigtigt at det sagtens kan
lade sig gøre at aftale at virksomheden betaler kørepenge for en del af
kørslen, sådan at medarbejderen "hænger" på resten af transporten til/fra
hjemmet.

Mange tak til alle herinde.

Mvh. Rohde