extern usb harddisk
Fra : Søren Reinke

Dato : 15-06-06 21:03

Hejsa

Jeg har lige koblet en extern 500 GB harddisk (helt ny) til min linux
server, og formatteret den med EXT3 og sat en samba mount op på den.

Nu gik jeg så igang med at overføre nogle store data filer fra min
windows maskine.

Overførselshastigheden var MEGET ustabil (100 Mbit/s netværk), nogle
gange faldt hastigheden til under 200 KB/s andre gange var den på 8
Mbyte/s. Loadet på min server steg fra normalt 0 til >5, og det var
'usb-storage' der tog CPU tiden, var markeret med 'D' i 'top'.

Halvejs igennem en 10 GB fil, meldte min windows maskine 'disk full'
selv om der INTET andet lå på USB disken.

Er der nogen der har en ide hvad problemmet kan være ?
Jeg så nogle beskrivelser på nettet om tilkobling af USB harddiske, og
de skrev det stadigvæk ikke var vanvittigt stabilt under Linux, kan det
virkeligt passe ?

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Kent Friis

Dato : 15-06-06 21:46

Den Thu, 15 Jun 2006 22:03:02 +0200 skrev Søren Reinke:
> [...]
> selv om der INTET andet lå på USB disken.
>
> Er der nogen der har en ide hvad problemmet kan være ?

Samba? Der har før været hastighedsproblemer i forbindelse med
Samba, så prøv med FTP, og se om ikke det løser alle problemerne.

> Jeg så nogle beskrivelser på nettet om tilkobling af USB harddiske, og
> de skrev det stadigvæk ikke var vanvittigt stabilt under Linux, kan det
> virkeligt passe ?

Hvilket årstal? Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være
problemer, men da USB-standarden var helt ny, Windows ikke havde
indbyggede USB-drivere, var der problemer med at disk-producenterne
ikke fulgte USB-storage standarden. Når man alligevel selv skal
levere drivere, kan man jo gøre som man har lyst til.

Mvh
Kent

Fra : Søren Reinke

Dato : 15-06-06 21:49

> Samba? Der har før været hastighedsproblemer i forbindelse med
> Samba, så prøv med FTP, og se om ikke det løser alle problemerne.

Hej Kent

Det sjove er jeg har ingen problemmer overhovedet til de interne diske i
serveren, der har jeg brugt samba i flere år.

Det er kun på den nye externe disk der er problemmer.

> [...]
> ikke fulgte USB-storage standarden. Når man alligevel selv skal
> levere drivere, kan man jo gøre som man har lyst til.

Årstallet kan jeg ikke lige huske.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-06-06 21:56

Den Thu, 15 Jun 2006 22:48:55 +0200 skrev Søren Reinke:

> Hej Kent
>
> Det sjove er jeg har ingen problemmer overhovedet til de interne diske i
> serveren, der har jeg brugt samba i flere år.
>
> Det er kun på den nye externe disk der er problemmer.

Weird. Ja så kan det vel kun være USB der giver problemet. Har
du andet på USB? På samme USB-port (flere stik på bundkortet kan
godt sidde på samme USB-port, så er der bare en indbygget USB-hub)?
I så fald kunne det være en anden enhed der har brug for båndbredden.

For du sidder vel ikke med et USB-netkort, så skal det nærmest gå
galt

Virker disken perfekt med XP's standard-driver?

Mvh
Kent