Hjælp til bestemmelse af hækplanter
Fra : Johansen

Dato : 14-06-06 21:39

Hej

Jeg har en meget vildtvoksende hæk som jeg ikke kan finde ud at typebestemme
måske en af jer i gruppen her ved mere om hækplanterne og har lyst at hjælpe
mig med navnene på dem

http://www.sitecenter.dk/jensjohansen/hkplanter/view_all.nhtml

eller hvis det ikke virker så brug

http://www.sitecenter.dk/jensjohansen/hkplanter/

Hækken består af 2 typer kraftigt voksende "buske" som i grunden er ret
flotte.
Den ene får hvide blomster og den anden rød/gule/orange blomster

De er ca. 2-3 meter høje - så jeg ser frem til Skt.Hans

1000 tak for evt. hjælp
Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-06-06 12:29

On Wed, 14 Jun 2006 22:39:24 +0200, "Johansen"
<Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> wrote:

> [...]
>flotte.
>Den ene får hvide blomster og den anden rød/gule/orange blomster

Den første ligner en gedeblad - Lonicera ledeborii 'Vian' eller lign.
Den anden kunne godt være en blærespirea, Physocarpus, men jeg er ikke
helt sikker.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Johansen

Dato : 16-06-06 17:47

> Den første ligner en gedeblad - Lonicera ledeborii 'Vian' eller lign.

Hej Mads

Jeg har ledt videre på din hjælp og er nået frem til at det må være en
Californisk Gedeblad (Lonicera ledebourii)
hvilket er lidt sjovt da jeg synes den har en vis lighed med en "forvokset"
Kaprifol, som den er i familie med.
Jeg kan se at den er giftig, både bær, blade og grene - er det mon noget jeg
skal tænke over når den klippes?
(jeg har ikke tænkt mig at spise af den

> Den anden kunne godt være en blærespirea, Physocarpus, men jeg er ikke
> helt sikker.

Efter at have kikket på denne >> Physocarpus opulifolius<<, er jeg nået til
konklusionen at det må være den!
- blomsterne er i hvert tilfælde helt magen til og bladene har samme form.

Manget tak for din hjælp!
Du har været til stor hjælp, da jeg var kørt lidt fast i det.
Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-06-06 20:15

On Fri, 16 Jun 2006 18:47:02 +0200, "Johansen"
> [...]

>Kaprifol, som den er i familie med.
>Jeg kan se at den er giftig, både bær, blade og grene - er det mon noget jeg

Så længe du ikke spiser den skal det nok gå.
Jeg ved ikke hvor giftig den er eller hvad der er giftigt (altså, om det
skal spises eller saft på fingrene f.eks er nok), men jeg kan ikke
forestille mig at den giver problemer af nogen slags. Den er ret udbredt
i læbælter og lignende.

> [...]
>
>Manget tak for din hjælp!
>Du har været til stor hjælp, da jeg var kørt lidt fast i det.

Det var så lidt.