Indberetning af honorar til musikere
Fra : sunsite

Dato : 14-06-06 12:43

Lad os antage at jeg afholder en lille musikfestival, f.eks. 4 koncerter med
klassisk musik i en weekend.

Så skal musikerne have et honorar for at spille, og de skal selvfølgelig
betale skat af deres honorar. De har jo selv pligt til at opgive honoraret
på deres egen selvangivelse, men som arrangør har jeg vel også pligt til at
indberette musikernes honorar til SKAT.

Hvordan gør man det ? En blanket eller kan det klares på nettet ?
Jeg formoder at jeg har pligt til det uanset om festivalen er
"hobbyvirksomhed" eller er registreret som firma.

Mh,

Begynderen...

Fra : Quibbler

Dato : 14-06-06 14:56

"sunsite" <skrivkuntilmigigruppen@takskalduhave.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg formoder at jeg har pligt til det uanset om festivalen er
> "hobbyvirksomhed" eller er registreret som firma.

Husk også at du skal betale koda afgift uanset om det er de originale
kunstnere og de kun spiller deres egen musik

Fra : nvm

Dato : 14-06-06 15:31

sunsite skrev:
> [...]
> på deres egen selvangivelse, men som arrangør har jeg vel også pligt til at

Ja

> Hvordan gør man det ? En blanket eller kan det klares på nettet ?

Hvis de har et cvr-nr. kan de skrive en faktura til dig, ellers brug
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=203860&vID=0
(det kræver så, at du får oplyst deres personnumre)

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-06-06 16:20

nvm wrote:

> Ja

Hvorfor? Er der skattemæssigt nogen forskel på musikere frem for andre
freelancere?

Fra : Henning Wangerin

Dato : 14-06-06 16:48

On Wed, 14 Jun 2006 17:20:24 +0200, Jonas Kofod wrote:

> Hvorfor? Er der skattemæssigt nogen forskel på musikere frem for andre
> freelancere?

Hvis du aflønner folk (uden cvr) skal du indberette det til SKAT.

Hvis du modtager en faktura er det personen der skal indberette til SKAT -
så er det jo i pricippet en b2b-handel

/Henning

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-06-06 17:00

Henning Wangerin wrote:

> Hvis du aflønner folk (uden cvr) skal du indberette det til SKAT.
>
> Hvis du modtager en faktura er det personen der skal indberette til SKAT -
> så er det jo i pricippet en b2b-handel

Jeg er bekendt med masser af firmaer der betaler forskellig former for
free-lance uden at opgive noget. Jeg ved osse at et af de firmaer som
jeg laver arbejde for lige har haft en drøftelse med SKAT om netop
free-lance. Drøftelserne gik alene på nogle forhold omkring størrelsen
af nogle udgifter til fradrag. Således at SKAT kender disse forhold ved
gennemgang af folks angivelser. Firmaet blev ikke præsenteret for noget
krav om indberetning og SKAT er godt klar over at firmaet ikke
indberetter noget.
Jeg modtager selv honorarer fra dette og andre firmaer uden de
indberetter - det gør jeg selv, og dette arbejde er vel at mærke privat
og har intet med mit cvr at gøre.

Det angivne link ser nu osse ud til at være indberetning af A-skat, ATP
og lignende ting der hører sig til for deciderede arbejdsgivere.

Fra : nvm

Dato : 14-06-06 20:55

> [...]
> gennemgang af folks angivelser. Firmaet blev ikke præsenteret for noget
> krav om indberetning og SKAT er godt klar over at firmaet ikke

Nå, men det er altså ikke det reglerne foreskriver.

> Jeg modtager selv honorarer fra dette og andre firmaer uden de
> indberetter - det gør jeg selv, og dette arbejde er vel at mærke privat
> og har intet med mit cvr at gøre.

Ja, men så overholder du din pligt til at selvangive indtægten, selvom
den ikke er indberettet korrekt.

> Det angivne link ser nu osse ud til at være indberetning af A-skat, ATP
> og lignende ting der hører sig til for deciderede arbejdsgivere.

Det kan blanketten også bruges til, men den skal også bruges til at
indberette Honorarer og andre B-indkomster, selvom der ikke er indeholdt
A-skat mv.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-06-06 21:09

nvm wrote:

> [...]
>

> Det kan blanketten også bruges til, men den skal også bruges til at
> indberette Honorarer og andre B-indkomster, selvom der ikke er indeholdt

Det tror jeg ikke på sålænge SKAT ganske givet er af en anden mening.
Teksten til blanketten samt rubrikkerne er også ganske klare i at det
omhandler arbejdsgivere.